11970 Dodge Challenger RT

 

  

Restauratie

   Voor er begonnen kan worden, wordt de auto eerst grondig onderzocht op roest en schade en wordt er een
   inventarisatie gemaakt van eventueel ontbrekende onderdelen, delen die gereviseerd moeten worden en delen
   die vervangen moeten worden. Dit is ook het moment om een indicatie te geven van de te verwachten kosten.
  
   Wordt besloten te beginnen met de restauratie, dan krijgt de klant elke week een verslag van het uitgevoerde
   werk met foto's per e-mail en elke vier weken wordt er een rekening gestuurd voor de gewerkte uren en
   onderdelen. Op deze manier is er dus regelmatig contact, waarbij de klant, u dus, steeds kunt aangeven wat
   u precies verwacht als de auto straks klaar is tijdens elke fase van de restauratie. Op deze manier houdt u
   dus de kosten ook onder controle. Dit is volgens mij de meest duidelijke gang van zaken en zo wordt ook
   voorkomen, dat er bij oplevering van uw auto een vervelende verrassing in de vorm van een onverwacht hoge
   rekening komt.

   Bij een volledige restauratie gaat de hele auto uit elkaar tot er alleen een kaal casco overblijft. De carrosserie
   wordt vervolgens bevestigd op een rotisserie om alle kanten goed bereikbaar te maken (zie foto) en in een
   grote straalcabine geplaatst waar alle randen en de bodem gestraald worden. De gestraalde delen worden
   meteen beschermd met een laag primer. In verband met mogelijke vervorming (bij stralen ontstaat warmte en
   bovendien word het metaal verzwakt) wordt de buitenzijde mechanisch of chemisch gestript tot op het blanke
   metaal.

   De volgende stap is het vervangen van door roest aangetaste delen. Soms moeten hele panelen vervangen
   worden. Hiervoor zijn steeds vaker reproducties verkrijgbaar in de USA. Ook worden wel gebruikte delen
   gebruikt, die afkomstig zijn uit de zuidelijke staten (droog, warm en geen zout in de winter). Dit spaart erg veel
   tijd ten opzichte van zelf maken. Daarna wordt de carrosserie strak gemaakt en krijgt nogmaals een laag
   primer. De bodem krijgt een taaie overspuitbare beschermlaag tegen steenslag en uiteindelijk komt de kleur
   erop, inclusief de bodem (als de klant dit wenst).

   Dan komt het mooie werk: de wederopbouw. Alle delen die in de eerste fase gedemonteerd werden zijn dan
   inmiddels ofwel gereviseerd (motor, transmissie, etc.), gepoedercoat (vrijwel alle delen van de wielophanging
   en evt. chassis),
verzinkt (bouten, moeren en diverse beugels etc.), verchroomd (bumpers), gespoten, gepolijst
   (roestvrijstalen sierstrips) of er zijn nieuwe delen voor besteld. Ook voor het interieur
worden meest complete
   nieuwe bekleding sets gebruikt (van tapijt, stoelen tot aan de hemelbekleding). Meer info via de links naar de
   betreffende onderwerpen.

"Rotisserie"

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact