Voor er begonnen kan worden, wordt de auto
eerst grondig onderzocht op roest en schade en wordt er een
inventarisatie
gemaakt van eventueel ontbrekende onderdelen, delen die gereviseerd moeten
worden en
delen die vervangen moeten worden. Dit is ook het moment om een indicatie
te geven van de te
verwachten kosten.
Wordt besloten te beginnen met de restauratie, dan krijgt de klant
geregeld een verslag van het uitgevoerde
werk met foto's per e-mail en een factuur voor onderdelen en
gewerkte uren. Op deze manier is er dus
regelmatig contact, waarbij de
klant, u dus, steeds kunt aangeven wat u precies verwacht als de auto straks
klaar is tijdens elke fase
van de restauratie. Op deze manier houdt u dus de kosten ook onder controle. Dit
is volgens mij de meest
duidelijke gang van zaken en zo wordt ook voorkomen, dat er bij oplevering van uw
auto een vervelende
verrassing in de vorm van een onverwacht hoge rekening komt.
Bij een volledige restauratie
gaat de hele auto uit elkaar tot er alleen een kaal casco overblijft. De carrosserie
wordt vervolgens bevestigd op een rotisserie om alle kanten
goed bereikbaar te maken (zie foto) en in een
grote straalcabine geplaatst waar
alle randen en de bodem gestraald worden. De gestraalde delen worden
meteen
beschermd met een laag primer. In verband met mogelijke vervorming (bij stralen
ontstaat warmte
en bovendien word het metaal verzwakt) wordt de
buitenzijde mechanisch of chemisch gestript tot op het
blanke metaal.
De volgende stap is het vervangen van door
roest aangetaste delen. Soms moeten hele panelen vervangen
worden. Hiervoor zijn steeds vaker reproducties verkrijgbaar in
de USA. Ook worden wel gebruikte delen
gebruikt, die afkomstig
zijn uit de zuidelijke staten (droog, warm en geen zout in de
winter). Dit spaart erg
veel tijd ten opzichte van zelf maken.
Daarna wordt de carrosserie strak gemaakt en krijgt nogmaals een
laag primer. De bodem krijgt indien gewenst een taaie overspuitbare beschermlaag tegen
steenslag en
uiteindelijk komt de kleur erop, inclusief de bodem (als u dit wenst).
Dan komt het mooie werk: de
wederopbouw. Alle delen die in de eerste fase gedemonteerd werden zijn dan
inmiddels ofwel
gereviseerd (motor, transmissie, etc.),
gepoedercoat (vrijwel alle delen van de wielophanging
en evt. chassis),
verzinkt (bouten, moeren en diverse beugels etc.),
verchroomd
(bumpers),
gespoten,
gepolijst (roestvrijstalen sierstrips) of er zijn nieuwe delen voor besteld. Ook voor het
interieur
worden meest
complete nieuwe bekleding sets gebruikt
(van tapijt, stoelen tot aan de hemelbekleding). Meer info via de
links naar de betreffende onderwerpen.