Heel belangrijk voor het plezier aan een
auto is wel het goed functioneren van alle mechanische delen. Bij
een
oudere auto moeten dan ook veel onderdelen gereviseerd worden
om weer als nieuw te kunnen functioneren,
zoals de motor, de
versnellingsbak, maar ook het stuurhuis waar vaak speling in zit
(stuurt niet prettig!) en de
diverse elektromotoren voor ramen,
antenne etc. die vaak trager worden met de leeftijd. Ook moeten
alle lagers
van wielen, aandrijfas, maar ook van dynamo,
waterpomp etc. vervangen worden. Kortom, alles wat beweegt
slijt
met de tijd en moet dus de nodige aandacht hebben.
Voor al deze onderdelen zijn specifieke
procedures en vaak speciaal gereedschap nodig om de revisie goed
uit te voeren. Daarvoor bent u hier aan het juiste adres, daar al
deze werkzaamheden reeds vele keren
uitgevoerd werden en
bovendien het juiste gereedschap aanwezig is.
Hieronder ziet u niet alleen hoe een oude
motor gereviseerd wordt, maar ook uiterlijk gerestaureerd wordt,
met een korte beschrijving van het proces.
Links op de foto ziet u het begin: na 30, 40 of meer jaren is er
niet veel moois meer aan. Toch was dit het
uitgangspunt voor het blok op de rechter foto. Na demontage is het
blok hier inmiddels grondig schoon
gemaakt en 0,030" uitgeboord, gevlakt, gelijnboord, etc. en
bovendien van een nieuwe hittebestendige
verflaag voorzien.
Nadat alles nogmaals nagemeten is, komt de krukas met nieuwe lagers
er weer in en vervolgens komen de
nieuwe zuigers erin met nieuwe drijfstanglagers, distributieketting
en een nieuwe nokkenas, ruim ingesmeerd
met speciaal assemblage vet voor het goed inlopen tijdens de eerste
start (dit is essentieel voor een lange
levensduur). Ook een nieuwe benzine pomp is hier al gemonteerd.
Met een nieuwe oliepomp en
trilling demper word het zogenaamde "shortblock" afgesloten.
De cilinderkoppen zijn ook eerst schoongemaakt. Vervolgens worden
ze gevlakt en de klepzittingen worden
voor loodvrije benzine geschikt gemaakt. Met nieuwe kleppen,
klepsteel rubbers en een laag verf zijn ze weer
klaar voor plaatsing op het blok. Dan moeten nog wel de cilinderkop
bouten zorgvuldig in de juiste volgorde
vast gedraaid worden. Daarna worden ook de tuimelaars weer vast
gedraaid.
En na het plaatsen van het
inlaat spruitstuk, gereviseerde carburateur (dit is een verhaal apart), nieuwe
klepdeksels, stroomverdeler etc. ziet het er weer uit zoals op deze
foto te zien. Klaar voor vele kilometers.
Bij de revisie van een automaat wordt de
hele bak leeg gehaald en worden alle delen schoon gemaakt,
koppelingsplaten en -banden plus alle seals vervangen en
vervolgens gaat alles weer in elkaar, waarbij
absoluut schoon
gewerkt moet worden. Daarna wordt de bak op zijn goede werking
getest. Hieronder ziet
u een aantal foto's van dit proces en een korte beschrijving.
Hierboven ziet u een lege bak na
het schoonmaken. De eerste koppelingsband zit er o.a. al weer in.
Alle overige onderdelen worden
ook schoon gemaakt en nauwkeurig beoordeeld op schade en slijtage. De
tandwielen links op de foto kunnen er zo weer in, maar de
koppelingsplaten rechts waren er minder goed aan
toe. Op de foto niet te zien, maar er zaten een paar kromme tussen!
Niet dat dit ernstig is, want deze worden
tijdens een revisie standaard vervangen evenals alle "seals".
Op de foto links ziet u wat er
allemaal in het kleppenhuis zit. Al deze onderdelen zijn verantwoordelijk voor
het
goed schakelen van uw automaat, uiteraard in combinatie met goede
koppelingsplaten en juist afgestelde
koppelingsbanden. Als hier door vervuiling een onderdeel niet vrij
kan bewegen, kan dit voor veel narigheid
zorgen. Tenslotte is op de rechter foto te zien hoe alles weer in
elkaar zit met een nieuw filter erop, klaar om
getest te worden.