Ook het interieur van uw
Amerikaan heeft na vele jaren dienst vaak wel wat aandacht nodig:
versleten tapijt,
scheuren in stoelen, dashboard en
hemelbekleding. Dit alles en meer moet vervangen worden om er
weer als
nieuw uit te zien. Voor veel gangbare modellen zijn
nieuwe bekledingsets te krijgen in de originele kleuren en
materialen. Voor minder gangbare modellen is vaak nog wel
origineel materiaal van de rol te krijgen.
Dashboards, armsteunen en
deurpanelen kunnen indien nodig ook opnieuw bekleed worden.
Vooral
dashboards hebben vaak een moeilijke vorm om gewoon te
bekleden; daarom worden deze na eerst een
nieuwe foamlaag te
hebben gekregen d.m.v. vacuüm van een nieuwe bekledingslaag
voorzien: het nieuwe
materiaal met dezelfde structuur als de originele wordt op deze manier strak en
zonder naden om het
dashboard heen getrokken. Dit werk wordt uitbesteed aan een
gespecialiseerd bedrijf in de USA.
Vaak vergeten worden de
veiligheidsgordels, die sinds eind jaren '60 standaard in
Amerikanen gemonteerd
werden. Maar ook deze kunnen gerestaureerd
worden. De gespen worden opnieuw verchroomd, de
rolautomaten
gereviseerd of vervangen en de gordels zelf worden vervangen door
materiaal met dezelfde kleur
en structuur als de originele, maar ook aanpassen aan een nieuwe
kleur van het interieur is mogelijk: echt alle
kleuren zijn te krijgen.
Ook de instrumenten in het
dashboard kunnen gereviseerd worden, zodat bv. de snelheidsmeter
zonder heen
en weer slingeren zijn werk weer kan doen. Ook kan
het verstandig zijn de gehele bedrading te vervangen; de
isolatie
van de oude draden wordt vaak hard, waardoor stukjes af kunnen
breken en voor sluiting kunnen zorgen.
Niet te vergeten
moeten ook alle portier en raam rubbers vervangen worden en bij
convertibles alle rubbers,
die de kap goed moeten afdichten. De oude zijn vaak uitgedroogd,
waardoor allerlei lekkages ontstaan en
ook het windgeruis sterk toeneemt. Bovendien zien ze er vaak niet
meer uit!
Hieronder volgen een aantal foto's van het opnieuw bekleden van een stoel.
Op de foto's hier boven is het trieste restant van een zitting te
zien. Links is goed te zien hoe roestig alles is.
Ook de rails en de rugleuning
zijn er niet veel beter aan toe. Nadat alle oude bekleding verwijderd is worden
de metalen frames gestraald en opnieuw zijdemat zwart gespoten
zoals ze ooit waren. Indien nodig zijn in de
tussentijd beschadigde en doorgezakte veren gerepareerd of
vervangen.
Vervolgens word
eerst nieuw jute materiaal over de veren gelegd, waar overheen of het originele
of nieuw
schuimrubber gelegd wordt. Hier overheen wordt dan tenslotte de
nieuwe bekleding getrokken. Zoals op de
rechter foto te zien is gaat dit er mooi strak omheen. Als laatste
afwerking komt het rugpaneel er nog weer
op en de stoel is weer als nieuw.
En zo ziet het er dan na montage weer uit: een volledig nieuw
interieur, dat ook ruikt als een nieuwe auto.