Eerst zijn de portieren
en voorschermen nog onderhanden genomen. Door het aantal oude lagen lak en
plamuur is besloten deze
tot op het blanke metaal schoon te maken - zie onderstaande foto's.
Bovendien zaten er nogal wat kleine deukjes in de portieren
en in één voorscherm zat een deuk waar minimaal een halve kilo
plamuur in zat! Alles is nu zover strak dat er nog maximaal 2mm
plamuur nodig is voor de afwerking.
Wel moeten er nog een paar hoeken aan de portieren gerepareerd
worden (foto linksboven linker onderhoek en foto rechtsonder voor
een close-up van de reparatie voor het definitief lassen). Hier is
ook te zien, dat de onderrand van het hele portier vervangen is omdat
de hele omslag weg geroest was en de plaat op hele stukken al los
zat. Op de foto linksonder is de bodem van dit portier te zien
van de binnenkant af gezien. Als je goed kijkt zie je dat de plaat
aan de onderkant al helemaal los zit en natuurlijk de gaten in de
bodem. Dit stuk is vervangen door een precies passend nieuw deel.
De nieuwe onderrand aan de voorkant slaat hier dan weer
omheen en het portier is na het aanbrengen van een dun laagje
aluminium plamuur weer als nieuw. De binnenkant van het portier
wordt tenslotte nog behandeld tegen opnieuw roesten.
Wat ondertussen ook nog
gedaan is, is het schoonmaken van het interieur. Ook delen die roestig waren
zijn ontroest en gespoten.
De gordels zijn onderweg naar Texas voor een revisie door een
bedrijf wat geheel hierin gespecialiseerd is. Wat ook ondertussen
gebeurt is het ontroesten van origineel bevestigingsmateriaal,
zodat dit binnenkort verzinkt kan worden. Mijn ervaring is dat als je
roestig materiaal wegbrengt om te laten verzinken, je toch lang
niet alles mooi verzinkt terug krijgt. Alles wat te erg verroest is zodat
de sterkte twijfelachtig wordt, wordt natuurlijk vervangen door
nieuw materiaal, zo mogelijk van het oorspronkelijke type.
Verder is er natuurlijk begonnen met het repareren van roestgaten.
Hierboven links allemaal kleine gaatjes in het schutbord en vloer
aan de passagierskant. De middelste foto laat zien hoeveel roest
hier onder zat. Dit is wel de steun waar het subframe aan vast zit!
De foto rechts toont het nieuwe deel, rondom vast gelast, zodat het
weer even sterk is als het oorspronkelijk was. De onzichtbare
binnenkant wordt later na het spuiten nog behandeld met Caprotech
RX anti corrosie producten, evenals alle holle ruimten. Dit
product heeft de eigenschap dat het overal heen kruipt, zodat ook
moeilijk bereikbare plaatsen uiteindelijk geïmpregneerd worden
en zeer langdurige bescherming biedt tegen verder roesten.
Hierboven één van de beruchte plekken van de Firebird, nl. de
onderhoek van het achterraam. Het kan nog veel erger, maar bij deze
auto moesten er toch een paar nieuwe stukken in worden gelast. Op
de foto rechtsboven is te zien dat er een stuk van zo'n 30 cm
uitgesneden is om alle rotte plekken kwijt te zijn. Ook aan de
binnenkant was al een heel stuk weg. Op de foto linksonder is het
binnenste deel te zien; hier is het nieuwe deel al ingelast. Het
uitgesneden oude deel ligt er nog bij. Op de foto rechtsonder is dan
de complete reparatie te zien. Dit lijkt op zich nog niet zo
moeilijk, maar toch kost het veel tijd omdat niets recht is, want het
profiel loopt zowel rond in één richting alsook een beetje hol in
het andere vlak en bovendien zit er nog een lichte draai in!
De andere kant was veel makkelijker. Ten eerste was het een kleiner
stuk, maar het is maar één scherpe bocht en dat is veel
sneller te maken. Hieronder is te zien dat ook dit perfect
gerepareerd is. Zo zijn inmiddels alle roest plekken gerepareerd aan de
vloer en buitenkant op twee plekken na, waarvoor nieuwe delen
besteld zijn. Dit is het deel achter het rechter achterwiel en het
deel vóór de rechter onderhoek van de voorruit. Dit zijn beide
lastig te maken delen, waardoor het goedkoper is hiervoor nieuwe
reparatie delen te kopen. Deze zijn beide gelukkig verkrijgbaar
voor deze auto, maar dat geeft ook aan dat dit vaker voorkomt!
Dan is tenslotte de
bodem aan de beurt. Deze is over het algemeen erg goed, maar het deel tussen
benzinetank en achterbumper
geeft nog heel wat werk. Het zijn allemaal maar kleine stukjes,
maar die kosten bijna net zoveel tijd als grote stukken. Alleen zie
je hier nauwelijks resultaat van al je werk. Kijk maar eens naar de
foto hieronder: hier hangt de carrosserie op z'n kop en het ziet
er allemaal mooi uit. Maar hier moet het werk nog gebeuren! Als dit
klaar is wordt de auto spuitklaar gemaakt en dan zijn we wel
weer een paar weken verder. Dan is er ook meteen meer resultaat te
zien!
Inmiddels zijn ook alle onderdelen besteld in de USA (en dat zijn
er heel wat). Als het goed is zijn die allemaal binnen als de auto
terug is van de spuiter en kan het opbouwen beginnen! De onderdelen
die eerder weg gebracht zijn om te laten poedercoaten zijn
inmiddels al terug. Dit zijn o.a. het chassis (subframe), de
achteras, de binnenschermen, de veren, het radiateurframe en nog twee
grote kisten vol met kleinere onderdelen.
Voor het zover is dat
de auto gespoten wordt wil ik nog even laten zien hoe de roestschade aan de
achterkant en een lastig stuk
in de bodem gerepareerd zijn. Om met het eerste te beginnen staat
linksonder eerst nog een foto van de rechter achterhoek van
vóór de reparatie: grote gaten en een groot stuk opgelast plaat om
een groot gat in het achterscherm te verbergen. Rechtsonder
is te zien dat het gat aan de achterkant al dicht is en het rotte
deel aan het scherm er helemaal uitgesneden is tot op het goede
metaal. De oppervlakte roest die hier zichtbaar is zit op het
achterliggende deel dat een verlengstuk van de vloer van de kofferbak
is. Ook hierin zat een kleiner gat (in het midden van de foto).
Nadat ook deze roest
behandeld is, is er een nieuw deel opgezet, zodat het scherm er weer uitziet
zoals het hoort. Nu nog een dun
laagje plamuur over de lasnaad en er is niets meer van de reparatie
te zien (zie foto linksonder). Rechtsonder is te zien hoe het er
aan de onderkant uitziet. Hier komt binnenkort primer op en worden
de lasnaden nog netjes afgewerkt met een laagje kit en dan
kan het gespoten worden!
Tenslotte nog even twee
foto's van het vloerdeel waar het anker van de linker achter gordel aan vastzit.
Een lastig stukje met veel
rondingen waar bovendien ook nog de chassisbalk onderdoor
loopt (klik met de muis op één van de foto's om te zien hoe het er
vóór de reparatie uitzag). Op de foto linksonder is te zien
hoe het er aan de binnenkant uitziet na de reparatie. Ook hier komt
binnenkort primer overheen en worden de naden afgekit. Hier komt
later de achterbank weer te staan! Op de foto rechtsonder is te
zien hoe het er aan de onderkant uitziet. Hier is ook goed te zien
dat de eerdere reparatie aan de chassisbalk helemaal opnieuw
gelast is. Alle lassen zijn netjes afgewerkt door ze vlak te
slijpen. Hierover wordt dan eerst nog een laag primer gespoten en dan
nog een laag overspuitbare spray sealer waardoor het goed beschermd
is en er bovendien netjes afgewerkt uitziet. Uiteindelijk zal
ook de hele bodem gespoten worden in de kleur van de auto.
Toen we dachten
dat de auto klaar was om te worden gespoten, ontdekten we dat de eerste keer dat
de auto overgespoten werd
de originele (goudkleurige) lak helemaal niet geschuurd was! Er
werd toen meteen besloten om alle resterende delen van de auto
af te bijten.
Een hele extra klus, omdat zowel het dak maar ook de achterschermen, de motorkap
en het kofferdeksel nog kaal
moesten worden gemaakt. Bovendien komen alle vroegere reparaties
dan ook weer te voorschijn en al deze deukjes moeten dan
ook weer opnieuw strak gemaakt worden. Dus weer een aantal dagen
extra werk, want het waren er nogal wat! Al snel bleek toen
dat dit geen overbodige luxe was. Een paar minuten na het insmeren
met afbijtmiddel lieten hele stukken van de bovenste 4 lagen
(primer, blauw metallic, primer en dan zwart) spontaan los van de
originele fabriekslak. De auto kreeg voor een deel tijdelijk de
originele kleur terug: zie foto linksonder. (het onderste deel op
de foto moet hier nog)
Maar ondertussen is dit
ook allemaal klaar en zijn de laatste voorbereidingen voor het spuiten gedaan:
naden van een nieuwe laag
kit voorzien, binnenkanten van spatborden bespoten met een laag
spray sealer (zie foto rechtsboven: zo ziet de kofferbak er nu van
binnen uit gezien van links naar rechts gezien). Deze overspuitbare
coating is ook toegepast aan de onderzijde: de wielkasten en
het deel onder de kofferbak waar opspattend water en steentjes
anders weer roest zouden veroorzaken.
Ondertussen staat de
auto nu al een tijd in de spuitplamuur. Deze heeft
even de tijd nodig om te zetten. Zou deze te snel na het aanbrengen
geschuurd en gespoten worden, bestaat de kans dat schuurkrassen e.d.
later weer zichtbaar worden omdat de spuitplamuur nog een beetje
krimpt.
Het geduld wordt dus nog even op de proef gesteld, maar het
resultaat is
wel dat áls de auto straks gespoten is het resultaat ook perfect
is!
Intussen is de auto dan nu toch eindelijk naar de spuiter en kunnen we binnenkort uitzien naar het resultaat van al het werk. De kleur die uiteindelijk gekozen is: Corvette geel met zwarte graphics!