Opdracht: Een Pontiac Firebird Formula 400 van 1979 waaraan door de vorige
eigenaren al van alles gedaan was in nieuwstaat
terug brengen. Tegelijk een motor met aanzienlijk meer vermogen
monteren (een 383 stroker Chevrolet blok) met een aangepaste
automaat en niet te vergeten grotere remmen met geperforeerde
schijven rondom van Baer Brakes.
In het fotoverslag hieronder
ga ik uitgebreid in op
alle aspecten van de restauratie, die op 15-01-07
begonnen is en begin oktober 2007 voltooid is.
Op deze pagina is de demontage beschreven, op
pagina 2 de restauratie en op pagina 3 de opbouw.
Door linksboven op (naar project Firebird) 2 of 3 te klikken zijn deze pagina's direct te bereiken.
Helaas
was het eerder uitgevoerde werk van matige kwaliteit, waardoor de huidige
eigenaar uiteindelijk bij ons terecht kwam. Zo
was de motorruimte gestraald, maar dan zonder zelfs maar eerst de
bedrading te verwijderen! De motor en bak waren er wel
uitgehaald, maar verder zat alles er nog in. Vervolgens was alles
zwart gespoten, inclusief alle rubbers etc! Natuurlijk zat het
straalgrit door de hele auto heen wat alleen maar meer werk geeft.
Bovendien blijft de roest op deze manier tussen alle bout
verbindingen zitten en vormen zich roestkringen rond de bouten al
na de eerste keer dat de auto goed nat geweest is!
Op
onderstaande foto's is te zien wat er nog allemaal in de motorruimte zat. We
beginnen met het demonteren van de auto aan de
voorkant. Tijdens de demontage wordt meteen een lijst gemaakt van
onderdelen die vervangen moeten worden of geheel ontbreken.
Alle bouten en moeren worden gesorteerd op plaats van herkomst en
worden zo veel mogelijk weer opnieuw gebruikt na eerst ontvet
en ontroest te zijn. Vervolgens worden ze dan verzinkt. Materiaal
dat te veel door roest aangetast is wordt vervangen door nieuw,
maar wel zoveel mogelijk origineel materiaal.
Ook
worden geregeld foto's gemaakt van alle onderdelen die later samen weer een
eenheid moeten vormen. Kijk maar eens naar de
foto rechtsboven en kijk dan naar de foto linksonder: alle delen
die later samen de bumper dragen goed herkenbaar en op de juiste
plaats gefotografeerd samen met het bevestigingsmateriaal. Dit
scheelt later bij de opbouw soms veel tijd omdat bij het uit elkaar
halen alles logisch leek, maar later toch minder! Soms kunnen
onderdelen omgekeerd gemonteerd worden of links en rechts
verwisseld, maar dan past later de rest niet meer en moet alles
weer uit elkaar en opnieuw in elkaar op de goede manier.
Op de
foto rechtsboven is alle plaatwerk al verwijderd en kan begonnen worden met de
besturing en wielophanging. Als de schroef-
veren aan de beurt zijn is het extra oppassen! Deze staan nog onder
hoge druk en kunnen wegspringen als het werk niet op de
juiste manier uitgevoerd wordt en daarbij ernstige verwondingen
veroorzaken. Bij deze auto bleek één veer gebroken te zijn.
Hierboven is goed te zien hoe roestig het chassis is op de plek waar een rubber
bus zat (linker foto uiterst links). Hier viel ongeveer
een hand vol roest uit! Maar dit is dan ook de plek waar de accu
normaal boven staat. Op deze foto is ook te zien dat de zwarte verf
alleen maar tussen de chassis balken gespoten was; de overgang is
op de bovenste draagarm te zien. Op de rechter foto is dit nog
beter te zien: links en rechts van de chassisbalken zit geen verf.
Zoals te zien is hier de gehele wielophanging en besturing al weg.
Dan
komt het chassis eraf (eigenlijk heet dit het subframe omdat het maar tot minder
dan half onder de auto gaat) en blijft er van de
Firebird nog maar 3 meter over! Vervolgens wordt dan begonnen met
de demontage van de achterwiel ophanging, te beginnen met
het leeg laten lopen van de achteras. Overigens worden alle delen
van de wielophanging zowel voor als achter meteen opzij gezet
omdat deze delen allemaal gepoedercoat gaan worden voor een
optimale bescherming tegen roest. Zelfs de achteras en het
subframe worden op deze manier behandeld en ook de bladveren, die
voor deze behandeling helemaal uit elkaar moeten.
Hierboven een klein deel(!) van de onderdelen die allemaal gepoedercoat gaan
worden. Deze gaan straks samen met de carrosserie
eerst gestraald worden en vervolgens direct door naar het bedrijf
die ze gaat coaten.
Op de
foto linksboven is de benzinetank te zien samen met de bevestiging van de
bladveer. Dit zit dus direct achter het achterwiel
en is de meest beruchte plek voor roest. We zullen later na het
stralen zien dat hier inderdaad gaten zitten die nu nog niet te zien
zijn. Op de rechter foto wordt begonnen met demontage van de
achterkant.
Dit is allemaal vrij simpel, getuige de foto linksonder.
Een
blik onder de auto op de foto links laat zien dat inmiddels alles eronder weg
is. Buitenom is de auto nu al klaar om te worden
gestraald, maar....
Er zit
nog een interieur in, met nieuwe vloerbedekking! Deze wordt echter meteen weer
vervangen, omdat deze niet origineel is en
een origineel gevormd tapijt toch wel veel mooier is dan deze met
al die naden. Een blik onder de stuurkolom laat allerlei losse
draden zien. Alles gaat eruit voordat de auto gestraald wordt.
Als het
dashboard los komt is te zien hoeveel stof en straalgrit van het stralen van de
motorruimte door de vorige eigenaar naar
binnen gekomen is. Ik wil hiermee nogmaals benadrukken, dat het
onmogelijk is een auto te stralen zonder hem eerst helemaal
uit elkaar te halen! Linksboven is te zien wat er dan overblijft.
Dit kan straks allemaal gestraald worden en vormt de basis voor een
goede opbouw van het nieuwe interieur. Wat op de foto niet te zien
is, is dat de ventilatie openingen links en rechts onder het
dashboard vol met straalgrit zaten! (wel twee kilo!)
Ook de
plaats van de achterbank helemaal leeg en ook de portieren niet te vergeten.
Ruiten, motoren, liftmechanisme, alles eruit.
Het linkerportier gaf nog een probleem: de motor zat vast en het
raam wil er alleen uit als het 3/4 naar beneden gedraaid is! Dat
wou dus niet.... Dus moest de motor op de tast uit elkaar gehaald
worden en met de hand gedraaid worden tot het raam in de
gewenste stand stond. Tenslotte moesten de voor- en achterruit er
nog uit. Beide zijn erin gekit, dus al lastig genoeg om er heel
uit te krijgen, maar de achterruit sponning was ook nog eens vol
gekit omdat deze auto's hier nogal gevoelig voor roest zijn en was
dus dubbel zo moeilijk eruit te krijgen.
Vervolgens kon de carrosserie dan toch in de rotisserie gehangen worden,
klaar om gestraald te worden. Zie de foto linksboven.
Het is nu precies 4 weken nadat het werk begonnen is! Rechtsboven
één week later en alweer terug van het stralen in een
beschermende epoxycoating. Nu kan geïnventariseerd worden hoeveel roestgaten er gerepareerd moeten worden.
Hierboven is nogmaals te zien zoals ik elders op de site ook al beschreef hoe
mooi alles bereikbaar is met een rotisserie. Hij kan
echt helemaal over de kop! Rechtsboven is een eerdere reparatie te
zien, die niet al te mooi gelukt is... Dat kan beter!
Nog
twee voorbeelden hoe het niet moet: gewoon een nieuw stuk blik eroverheen
lassen.... (maar het gaat wel snel). Ook dat kan
beter, al kost het wat meer tijd, uiteindelijk is het resultaat dat
telt. Klik op de foto rechtsboven voor een kort verslag van de reparatie.
Tenslotte voorlopig nog een paar close-ups van roestgaten. Zo zijn er nog veel
meer. Deze gaan de komende tijd allemaal
gerepareerd worden en dan moet de carrosserie strak gemaakt worden
om te worden gespoten. Maar zover is het nog niet...