Dan is het zover: de
auto is van onderen, van binnen en van buiten gespoten en kan de opbouw
beginnen. Om alvast een idee te
krijgen hebben we er even een wiel onder gezet om te zien hoe het
er straks uit gaat zien. Eerst worden echter nog de holle ruimtes
behandeld zodat roest niet opnieuw een kans krijgt. Maar het
spuitwerk is nog niet klaar, want er komt nog een zwarte streep in de
lengte over de auto en er komen nog letters langs de onderkant van
de portieren (FORMULA 400), dus de auto wordt eerst zover
in elkaar gezet zodat dit spuitwerk gedaan kan worden. Daarna volgt
de afbouw.
Eerst zijn dan dus de
holle ruimtes behandeld met Caprotech RX 5 en vervolgens met RX 7 die samen een
zeer goede bescherming
bieden tegen roest. Daarna zijn alle nieuwe rem en benzine
leidingen aan de bodem bevestigd met de auto nog op de kop in de
rotisserie. Vervolgens is de auto van de rotisserie gehaald en is
het chassis (front subframe) gemonteerd (zie foto linksonder). De
volgende stap is bevestiging van de wielophanging. Al deze delen en
nog veel meer zijn gepoedercoat en zien er super strak uit en
bovendien geeft het een geweldige bescherming, ook omdat met deze
behandeling zelfs de binnenkant van bv. het chassis gecoat
wordt. Uiteraard worden bij een restauratie van dit niveau allemaal
nieuwe rubber bussen, fusees, lagers en bouten gebruikt.
Gelijktijdig worden motor en bak geplaatst. Helaas bleken we de verkeerde motorsteunen te hebben gekregen van de leverancier,
dus definitieve
montage van de motor moet nog even wachten. Daarna is de besturing (ook allemaal
nieuw) aan de beurt en daarna
volgt de verdere afbouw van de
voorkant.
Weer een week verder en de goede motorsteunen zijn inmiddels binnen
en de motor zit definitief op zijn plaats. Ook waren er nog
wat problemen met het monteren van de automaat; deze was origineel
bij deze auto en is gereviseerd en hoorde bij de Oldsmobile
motor die er oorspronkelijk in zat, maar aangezien er een nieuwe
Chevrolet motor in gezet is moet er een adapter plaat tussen
en hier zat weer niet de juiste hardware bij... Dus er moest nog
wat gedraaid en gefreesd worden om alles passend te maken.
Daarna is de besturing gemonteerd met een gereviseerd stuurhuis en
verder alles nieuw (zie foto's onder).
Daarna is de opbouw van de voorkant aan de beurt. Eerst het frame
waar later de radiateur in komt. Hier worden de voorschermen
aan vast gemaakt. Daarna de hele bumper constructie, waar straks
niets meer van te zien zal zijn als de neus er op komt.
Vervolgens de binnenschermen (zie foto's onder). Dit alles is
gepoedercoat en is zwart, maar op de digitale foto's met flits lijkt
het wel grijs.
Dan worden de voorschermen gemonteerd en begint het ineens weer op
een auto te lijken. Even later de neus erop en het front is
klaar. Nou ja, het lijkt klaar, maar het moet natuurlijk nog
allemaal gesteld worden.
Daarna is de achteras
met bladveren aan de beurt (ook allemaal gepoedercoat). Ook hiervoor is allemaal
nieuw bevestigings-
materiaal gebruikt en nieuwe rubber bussen en isolatie blokken waar
de as aan de veren vast zit.
Als laatste wordt dan de achterkant opgebouwd: kofferdeksel,
spoiler, bumper en de lampen er even in om te zien hoe het lijkt!
Nu is de auto zover klaar dat het spuitwerk afgemaakt kan worden.
Daarna volgt de afbouw en kan de motor eindelijk gestart worden.
Eindelijk is het dan
zover: de letters en lijnen erop met daar overheen de blanke lak. Nu is pas te
zien hoe strak en glad de auto
geworden is. (het achterwiel komt nog hoger in de wielkast omdat de
auto achter nog leeg is en ook nog iets verder naar binnen)
Onder de "Formula 400" letters komen de zij uitlaten te zitten. Zie
onderstaande foto's.
Als eerste is het nieuwe Baer remsysteem gemonteerd met vóór
schijven van 13 inch en remtangen met 4 zuigers en achter
schijven van 12 inch. Ook wordt er nog een line lock ingebouwd om
zo nu en dan een burn-out te kunnen maken!
Hierboven is ook te
zien dat de benzinetank alweer op z'n plaats zit. Overal is gebruik gemaakt van
nieuwe leidingen, zowel voor de
remmen alsook voor benzine aanvoer en terugvoer en ook voor
de ontluchting van de tank. Dit is ook mooi te zien op onderstaande
foto, waarop bovendien zichtbaar is hoe super clean de hele bodem
eruit ziet. Net bovenin beeld is nog een stukje benzinetank
zichtbaar, die zilvergrijs gespoten is. Let ook op het (originele)
label op de achteras tussen de 2 en 3 uur positie waarop staat dat
er alleen olie voor "limited slip differentials" gebruikt mag
worden! Dit soort details maken het helemaal af!
Met de onderzijde zo
goed als klaar beginnen we nu met de opbouw van het interieur. Als eerste wordt
de isolatie op het schutbord
aangebracht, waarop vervolgens de kachel en ventilatie kanalen
bevestigd worden. Ook de bedrading wordt op dit moment al zover
mogelijk gemonteerd. Daarna wordt anti dreun materiaal op de vloer
gelegd waarin alle gaten gesneden moeten worden waar later
de stoelen, gordels, console e.d. doorheen bevestigd worden. Dit
materiaal zorgt ervoor dat resonanties straks niet hinderlijk in de
auto hoorbaar zullen zijn. (we bedoelen hier niet het geluid van de
motor of de uitlaat!) Zie onderstaande foto's.
Daarna wordt de
vloerbedekking gelegd waaronder ook nog weer een dikke geluidsisolatie laag zit.
Op de foto linksonder een blik
onder de stuurkolom waar het er al op begint te lijken met nieuwe
pedalen e.d. Ook hier mooi te zien is dat de bedrading voor de
elektrische ruitbediening en de draden voor de achterlichten al op
hun plaats zitten (links op de foto). De rest is nog maar het begin
van de vele draden die onder het dashboard komen. Op de foto
rechtsonder de isolatie onder, naast en achter de achterbank.
Vervolgens wordt het
dashboard verder opgebouwd. Dit is uiteraard verreweg het meest gecompliceerde
deel van het interieur. Zeker
als je ook nog eens begint met veranderingen, zoals het toevoegen
van een originele toerenteller op de plaats waar anders de klok
zat e.d. Dit moet natuurlijk ook netjes geïntegreerd worden in de
originele bedrading. Op de foto rechtsonder is dit allemaal al klaar
en ziet alles eruit alsof het net uit de fabriek gerold is!
Daarna de
hemelbekleding en de hoedenplank erin en vervolgens de stoelen en de bank erin
en het stuurwiel erop en het interieur is
klaar op de portierbekleding na. Normaal worden de stoelen en de
bank opnieuw bekleed, maar in dit geval waren deze nog zo goed
als nieuw na een grondige schoonmaak - zie onderstaande foto's! Ik
moet er wel bij zeggen dat zwarte bekleding erg moeilijk te
fotograferen is - het wordt op de foto of grijs, of het wordt zo
donker dat je er bijna niets van ziet. Het laatste wat nu nog aan het
interieur gebeuren moet zijn de portieren: de nieuwe elektrische
raam mechanismen en de nieuwe ruiten zelf moeten er nog in.
Tenslotte nog de rubbers, de sloten en de klinken erop en als
laatste de portierbekleding.
Met het interieur klaar
beginnen we nu aan het meest interessante deel van de opbouw: de motor. Die zit
er dus al een tijdje in,
maar moet nog wel helemaal afgebouwd worden. Bovendien moeten de
side-pipes ook nog gemonteerd worden. Op de foto links
onder is te zien wat er eerder in gezet is: een complete motor,
maar nog zonder inlaat en accessoires. Ook het koelsysteem
moet nog, waarin ook een aparte transmissie koeler opgenomen wordt
- heel belangrijk voor de levensduur van de automaat als
het vermogen van de motor belangrijk hoger wordt dan de fabriek van
plan was. Te hoge temperaturen zijn de doodsteek voor een
automaat. Op de foto rechtsonder zit de inlaat er al op en ook de
waterpomp, dynamo etc. Hier wijken we met opzet duidelijk af
van het origineel: veel chroom, hightech billet aluminium beugels
voor de stuurpomp en de dynamo met spanners voorzien van zgn.
heim joints, aluminium pulleys.
Op de foto linksonder
is te zien hoe de transmissie koeler vóór de radiateur geplaatst is voor
maximaal effect. De leidingen vanaf de
bak zijn gebogen uit origineel materiaal en lopen via de koeler in
de radiateur naar de transmissie koeler. Alleen deze laatste
verbinding is met een kort stuk rubber slang. Op de foto
rechtsonder is de oliepan van de transmissie te zien (ook verchroomd!)
Ook deze is voorzien van ribbels voor nog net iets betere koeling,
maar is ook dieper zodat er meer olie in gaat. Er zit bovendien
een schroef in voor het sneller en makkelijker verversen van de
olie (standaard moet de hele pan er onder weg gehaald worden om
de olie eruit te krijgen; eruit pompen via de pijlstok is
natuurlijk ook een optie).
Met het
koelsysteem klaar gaat het dan verder met de afbouw van de motor. De
elektriciteit voor de verlichting en de motor zijn
aangelegd met allemaal nieuwe bedrading, dus dat ging heel
makkelijk. Ook is de line-lock in het remsysteem opgenomen. Deze
zit in het circuit van de voorremmen (zie foto linksonder). Met een
druk op de knop op het console is het nu mogelijk om de remdruk
op de voorwielen vast te houden zonder de voet op het rempedaal.
Dus kunnen de achterwielen ongehinderd hun werk doen!!
Op de foto rechtsonder is te zien dat de motor nagenoeg compleet
is, alleen de radiateur en kachel slangen en die voor de stuur
bekrachtiging moeten er nog op plus de bougie kabels. Dan moet
alles gevuld worden en dan kan er getest worden.
Ook de uitlaat is inmiddels geplaatst langs de onderzijde van de dorpels en aangesloten op de headers.
Tenslotte zijn de voor en achterkant afgewerkt met de verlichting en de grilles, de zij verlichting, spoilers, raamlijsten e.d.
Dan rest nog de laatste afwerking van de motor: bougie kabels op
lengte maken en netjes van de stroomverdeler naar de bougies
leiden, diverse slangen aansluiten, olie en water, remolie, power
steering olie, de eerste 5 liter ATF erin en alles nog eens goed
contoleren. Nog veel moeite moeten doen om de oliedruk sensor een
plaatsje te geven - op de originele plaats raakte hij de header
aan de linkerkant, dus met wat verloopjes en knietjes uiteindelijk
toch op z'n plaats gekregen. Daarna de ontsteking zo goed
mogelijk zetten om de motor in een keer te starten. Bij de eerste
poging bleek de leverancier van de nieuwe motor vergeten te
zijn een oliegat met een stop af te dichten (hadden we dus moeten
controleren, maar ja hij zat op een plek waar iedereen er overheen
gekeken had) dus een flinke plas olie op de vloer. Na het afdichten
van dit gat en het opruimen van de olie en weer bijvullen bleef
hij na nog iets aan de ontsteking gedraaid te hebben door. Daarna
meteen de rest van de ATF erin en de ontsteking afgesteld.
Ook hadden we nog een probleem met de starterkrans kap. We hadden
hiervoor een verchroomd exemplaar genomen, maar de
fabrikant hiervan had geen rekening gehouden met de flens die aan
de achterkant van de krukas zit - deze liep dus aan, wat een
akelig geluid gaf. Na deze er even afgehaald te hebben liep de
motor geweldig met een coole sound uit de side-pipes!!!
Op onderstaande foto's is het eindresultaat onder de motorkap te
zien (zonder luchtfilter om zo veel mogelijk te zien).
Ook de rest van de auto is nu helemaal klaar op een paar details na
- zo is het interieur op de foto's hieronder te zien met heel veel
nieuwe onderdelen.
Hiermee is de
restauratie van deze auto klaar en na uitgelijnd te zijn is hij APK gekeurd,
wat uiteraard geen enkel probleem
is na zo'n restauratie, want de auto is in vele opzichten beter als
nieuw. Zie de grote foto onder.