11970 Dodge Challenger RT - klik hier voor grote afbeelding

 

  

1970 Dodge Challenger R/T

   Hieronder volgt een verslag van een eerder gerestaureerde Dodge Challenger R/T van 1970 met een 440 ci
   motor en 727B Torqueflite automaat. Om alle details te vertellen zou een boek mee gevuld kunnen worden,
   dus zal ik hier alleen de grote lijnen omschrijven. Om te beginnen een paar foto's van vr de restauratie.
   Klik op de auto linksboven op de Amerikaanse vlag om meteen het resultaat te zien van de restauratie.

   hier begon het mee   alles bruin van de roest
   Op de kleine foto ziet de auto er nog niet eens zo slecht uit, maar een blik onder de motorkap geeft al iets meer
   weg van wat komen gaat.

   niet erg uitnodigend   te vies om aan te pakken
   Zo, het interieur of wat er nog van over was. Alles gaat er uit, zodat de carrosserie gestraald kan worden.
   Vaak zie je dat men bv. delen van de kabelboom e.d. laten zitten en afplakken en soms nog meer onderdelen,
   maar echt alles moet eruit om een carrosserie goed te kunnen stralen. Bovendien komt straalgrit overal in;
   zo kwam ik eens een auto tegen die ook zo was gestraald, zelfs de ruitenwissermotor zat er nog in, alleen
   een beetje afgeplakt. Het resultaat was wel dat deze vol met grit zat....

   de 440 ci motor met bak komt eruit   lege motorruimte met alleen stuurhuis en subframe
   Om te beginnen wordt alle plaatwerk aan de voorkant verwijderd, waarna de motor en transmissie eruit komen.
   Dan blijft er een lege ruime over waarin goed te zien is wat er straks allemaal gebeuren moet: roestschade
   herstellen, diverse extra geboorde gaten (van o.a. een gas installatie) dichtlassen, deukjes strak maken en
   verbogen delen richten. Dan worden vervolgens wielophanging, remmen, achteras, benzine tank, deuren,
   ramen, kofferdeksel, interieur en alle overige afschroefbare delen verwijderd. Staat de auto op een chassis,
   dan is dit het moment om deze van de carrosserie te scheiden.

   op weg naar de straalcabine   klaar voor de spuitcabine met nieuwe motorkap en voorschermen uit Nevada
   Dan blijft er iets over dat lijkt op de foto linksboven. Hier is de carrosserie klaar om te worden gestraald.

 Vervolgens wordt de carrosserie aan de rotisserie
 vastgemaakt om alle kanten goed bereikbaar te
 maken. Dan komt het echte werk: nadat ook de oude
 laklagen en plamuur verwijderd zijn moeten alle delen
 die door roest aangetast zijn behandeld worden. Dit
 kunnen kleine plaatjes zijn, maar ook hele panelen
 zoals een nieuwe vloer, een achterscherm etc. In dit
 geval waren het meest kleine plaatjes, maar de
 voorschermen waren echt te ver heen om in een
 redelijke tijd te herstellen. Na enig speurwerk werden
 er in Nevada een paar perfecte roestvrije exemplaren
 gevonden, spuitklaar in de primer. Gelijktijdig werd er
 een nieuwe reproductie motorkap meegestuurd (de
 originele was van het standaard type, zonder de
 luchtinlaten). Nadat dan ook de rest van de

   carrosserie op rotisserie


   carrosserie strak gemaakt is en de voorschermen en motorkap tijdelijk gemonteerd zijn om alles goed te
   stellen, is hij eindelijk klaar om te worden gespoten. Zie foto rechtsboven.

   klaar om te worden gespoten   terug uit de spuitcabine
   Hierboven eerst nog even een blik in de motorruimte vlak voor en direct na het spuiten. Hier is te zien dat ook
   onder de motorkap alles mooi strak gemaakt is. Het is natuurlijk aan de klant hoe mooi alles moet worden,
   want dit soort details kosten wel veel tijd. Maar het resultaat is wel spectaculair!

   440 ci magnum motor
   Even vooruitlopend op het verhaal, maar zo gaat het er dan uiteindelijk uitzien!

   de kofferdeksel moet er nog weer op  hier zat de achterbank  hier komt binnenkort de nieuwe achterbank
   Hierboven nogmaals de auto net na het spuiten en de lege ruimte van de achterbank vr en na het spuiten.

   het dashboard is eruit   het ventilatie systeem zit er weer in
   Dan een foto van het net verwijderde dashboard en dan dezelfde situatie maar dan in aanbouw, met nieuwe
   isolatie en alles schoon en nieuw gespoten.

   niet geheel originele bedrading   alles nieuw of opnieuw gespoten
   Nog weer wat verder en de stuurkolom, nieuwe bedrading (nog niet aangesloten) en nieuw tapijt zitten erin in
   schril contrast met de linkerfoto, die de situatie voor de restauratie laat zien.

   nieuw tapijt   het interieur klaar - klik hier om te vergroten 
   Dan nog even een overzicht van het dashboard zonder de bekleding en vervolgens het interieur compleet met
   nieuw beklede stoelen, gerestaureerde gordels, "rimblow" stuurwiel etc. Voor deze auto werd zelfs nog een
   originele am/fm radio gevonden, nieuw in doos!

   nieuwe bekleding in originele textuur
   En zo ziet het er dan uit op de achterbank.

   hier zat de benzinetank  uitlaatschild nog zichtbaar  nu de uitlaat nog en alles zit er weer onder
   Ondertussen is er ook onder de auto het een en ander gebeurd. Links net na demontage en rechts met nieuwe
   benzinetank (de oude zat na het stralen vol met kleine gaatjes...), gepoedercoate achteras en bladveren, maar
   nog zonder uitlaten (de nieuwe hitteschilden zitten al aan weerszijde van de benzinetank. Ook zichtbaar zijn de
   NOS (new old stock) schokbrekers, die in Alabama gevonden werden.

   automaat vr revisie onder een laag vuil en olie   automaat na revisie
   Ook verder onder de bodem is te zien wat er allemaal gebeurd is: nieuwe rem- en benzine leidingen, alles in
   originele kleuren gespoten, nieuw bevestigingsmateriaal etc.

   alles onder een laag roest   roest? wat is dat?
   De wielophanging vr waarvan alle delen gepoedercoat zijn, alle stuurkogels, fusees, draagarm bussen,
   remslangen en schijven vervangen en met gereviseerde remtangen.

   de bodem was niet doorgeroest!   klik op de foto voor het eindresultaat
   Ook de kofferbak laat een mooi verschil zien tussen oud en nieuw, hier nog zonder bumper en reservewiel. De
   krik + accessoires waren toen nog onderweg uit Alabama (de originele was al lang weg).

   hier begon het mee   hier eindigd het mee - klik hier voor een grote foto van de voorkant
   Tenslotte nog twee foto's van de achterkant: links vr en rechts na restauratie, maar dat had u al gezien!
   Mocht u na het zien van deze foto's denken: zag mijn auto er ook maar zo uit, en dat is alleszins begrijpelijk,
   maak dan eens een afspraak zodat we samen de mogelijkheden voor uw auto kunnen bespreken!

   U kunt ons bellen op 0594-549212 of 06-49847113 of u kunt een e-mail sturen: info@usacar-restauratie.nl

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact