11970 Dodge Challenger RT

 

  
1958 Chevrolet Apache pick-up
    

Doordat de eigenaar er geen tijd meer voor had
kregen wij de opdracht dit project af te bouwen.

De auto was al geheel gedemonteerd en alles was
al gestraald en deels gespoten. Alleen was er geen
motor en versnellingsbak bij en ook moeten er nog
veel nieuwe delen besteld worden.

Er zal een nieuwe GM Performance 350 HO motor
in komen (dus 5,7 liter V8) met ruim 300 pk. Deze
zal gekoppeld worden aan een TH700-R4 4-traps
automaat met overdrive die wel nodig is daar de
achteras een overbrenging van 4.56:1 heeft.

Verder zal er een nieuwe kabelboom door heel de
auto komen, evenals alle leidingen, nieuw glas,
portierscharnieren, wielophanging delen, chroom
delen en nog heel veel meer.

De auto wordt rood met een zilverkleurig chassis.


        

   Linksboven de splinternieuwe motor nog op z'n pallet geheel compleet geleverd met carburateur en ontsteking. Helaas waren op dit moment de brackets om de
   motor op z'n steunen te zetten nog onderweg uit Amerika zodat we niet meteen konden gaan passen. Er waren namelijk al steunen in gelast voor een V8 motor,
   maar we wilden toch wel even controleren of alles wel past voor we het chassis gaan coaten.  Midden boven een gebruikte TH700-R4 automaat. Deze zijn niet
   meer nieuw te koop, alleen gereviseerd. Dat gaan we dus zelf doen, zodat we  meteen rekening kunnen houden met het extra motor vermogen. Om te beginnen
   wordt de buitenkant ontvet en met hoge druk schoon gespoten. Vervolgens wordt de bak geheel leeg gemaakt en in een bak ontvetter gelegd. Daarna wordt hij
   met perslucht droog geblazen. Rechtsboven de schoongemaakte binnenkant.

     

   Een automaat is opgebouwd uit een groot aantal delen die gegroepeerd zijn in een aantal zgn. "shells" waarin zich de koppelingsplaten en tandwielen bevinden
   voor elke versnelling; deze heeft er dus vier. n voor n worden deze helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.  Op de foto linksboven is te zien wat
   er allemaal in n zo'n shell zit. Op de voorgrond de aluminium delen die verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van de druk op de koppelingplaten (rechts-
   boven op de linker foto). Het is feitelijk een zuiger en een cilinder, maar dan heel ondiep; ze hoeven maar een paar millimeter te bewegen. Dit gebeurt door middel
   van oliedruk die via het kleppenblok uit de oliepomp vr in de bak komt. Een ring met 14 veren (helemaal links op de foto) zorgt ervoor dat bij het wegvallen van
   de druk de koppelingsplaten snel ontkoppeld worden. Elke cilinder is voorzien van zgn. lipseals, zowel inwendig als uitwendig, die vervangen moeten worden.
   Op de samengevoegde rechter foto  het kleppenblok met alle zuigers, veren en schakelaars verwijderd. Dit wordt ook wel het brein van de automaat genoemd.
   Het is van essentieel belang dat dit perfect werkt, want alle functies worden hier geregeld. Elk onderdeel wordt dan ook perfect schoon gemaakt en gecontroleerd
   op eventuele slijtage of beschadigingen.

        
  
   Linksboven het kleppenblok en alle overige delen weer gemonteerd, perfect schoon, klaar om weer in gebruik te worden genomen. Alleen het oliefilter is hier nog
   even weggelaten, omdat dit een groot deel aan het zicht onttrekt. Ook de buitenkant krijgt nog een laag nieuwe verf en daarmee is hij klaar voor montage in de
   auto. Op de foto rechtsboven tenslotte nog een groot deel van de onderdelen die bij de revisie van deze automaat allemaal vervangen zijn (meer dan 100 delen).
   De koppelingsplaten zijn vervangen door extra zware uitvoeringen, evenals de remband. Dit i.v.m. het vermogen van de motor die ervoor komt.

        

   Na lang wachten kwamen uiteindelijk de brackets binnen waarmee de motor op z'n steunen bevestigd wordt, samen met de overige delen die bij de motor horen,
   zoals de startmotor, dynamo met montage set en poelies. Toen bleek dus dat de bevestigingspunten die aan het chassis gemaakt waren vr wij er aan
   begonnen ruim 3 cm te dicht bij elkaar stonden!  Dat leverde dus meer werk op dan profijt. Eerst de bevestigingsplaten er weer afgeslepen en vervolgens aan
   beide kanten nog een klein stukje van de koker af (zie de foto linksboven), alles nog weer nameten of de afstand en hoek perfect zijn en dan de platen er weer
   op; eerst even op een paar puntjes gelast en de motor met bak er even op gezet. Op de foto midden boven staat het erop; de bouten passen zonder forceren
   door de steunen. Daarna de motor er weer af, het chassis op de kop gelegd en de platen rondom gelast (rechtsboven).

        

   Met het chassis nog op de kop meteen een aantal deukjes rechtgebogen en een flink aantal boorgaten die er origineel niet horen dicht gelast. Zoals op de foto
   linksboven te zien is zijn alle afschroefbare delen eraf gehaald. Hier ligt het klaar om weggebracht te worden voor het stralen en coaten in zilvergrijs. De primer
   die er op de foto nog opzit zal er weer helemaal af moeten omdat deze met onvoldoende harder is opgespoten en zelfs na jaren (want zolang lag het al ergens)
   niet hard geworden. Op de twee overige foto's hierboven alle losse onderdelen van respectievelijk de achterwiel ophanging en de voorwiel ophanging. Alle veer-
   bussen en pennen zullen vervangen worden; de bladveren en overige delen worden allemaal zilvergrijs gecoat. Bouten, moeren en U-bouten worden vervangen.
   Vooral de achterste U-bouten zijn sterk aangetast door roest.

        

   Het chassis vertoonde ook nog een aantal beginnende scheurtjes bij een aantal klinknagels: deze zijn eerst iets uitgeslepen en vervolgens dicht gelast. De foto
   linksboven toont n van deze scheurtjes vr en na het lassen. Ook de zijwanden van de laadbak moeten opnieuw gestraald worden. Deze  delen hadden in een
   container buiten gelegen en waren al weer aan het roesten. De hoekstrip waar de laadvloer aan vast komt was er niet afgehaald zoals op de foto midden boven
   is te zien. Maar hier is ook goed te zien waar de roest vandaan komt, namelijk van achter deze strip. Na het uitboren van de puntlassen is te zien hoeveel roest
   hier achter zit. Gelukkig is deze strip nieuw leverbaar en kan de zijwant na het stralen gewoon voorzien worden van een nieuwe strip. Ook alle overige losse
   plaatwerk delen worden opnieuw gestraald omdat deze veel te lang gelegen hebben met alleen een laag primer. Aangezien primer iets poreus is was op veel
   delen alweer roest zichtbaar.

        

   De achteras was ook al eerder gestraald maar was door lekkage behoorlijk vet. Na het opnieuw stralen was duidelijk zichtbaar dat deze op meerdere plaatsen
   lek was. Een goede gelegenheid om ook het inwendige te controleren. De belangrijkste oorzaak van de lekkage bleek de pinion seal te zijn. Op de foto midden
   boven de nieuwe seal linksonder, met daarnaast de restantanten van de oude met in het midden het helemaal verbrokkelde rubber dat helemaal hard was van
   ouderdom. Deze seal bleek voor deze as nogal moeilijk verkrijgbaar; moesten er bijna een maand op wachten. Voor deze auto zijn een grote hoeveelheid
   nieuwe onderdelen besteld. Deze zijn intussen voor het grootste deel binnen. n van deze onderdelen was een reparatie paneel voor het middendeel van
   het dashboard waar de radio zit. Rechtsboven is te zien hoe dit er is in gezet. Een vorige eigenaar had in het originele deel een groot gat gemaakt om een
   moderne radio te plaatsen. Nu komt er een replica in van een originele met een modern binnenwerk inclusief cd-wisselaar bediening.

       

   Met het chassis en de losse delen terug van het poedercoaten kan begonnen worden met de opbouw. Alle bladveren krijgen nieuwe bussen, iets wat bij een
   auto van deze leeftijd geen overbodige luxe is. Op de foto's links- en midden boven de nieuwe bussen in de veren geperst met de oude ernaast. Het verschil
   mag duidelijk zijn. Rechtsboven de nieuwe "shackle" (zoals de engelse benaming van dit deel is) waarmee de bladveer aan het chassis hangt. Ook dit soort
   kleine onderdelen moest na binnenkomst eerst nog weer zilvergrijs gepoedercoat worden vr het gemonteerd kon worden. Zo zaten er bij de bestelde onderdelen
   nog veel meer delen die zo moesten worden behandeld, zoals de beugels waarmee de voor en achterbumper gemonteerd worden, stuurstangen en nog veel meer.

        

   Deze auto was nog in het bezit van originele (type) stuurstangeinden die na schoonmaken in goede staat bleken. De lege hulzen zijn ook weer gepoedercoat
   (zie de foto linksboven) waarna de delen met nieuw vet weer in elkaar zijn gezet en met een nieuwe stuurstang gemonteerd zijn. Op de foto midden boven is
   dit te zien met de vooras aan de bladveer gemonteerd en de overige delen waar het wiel later weer komt terug op de plaats met nieuwe of verzinkte originele
   bouten en moeren. Rechtsboven de complete voortrein klaar op de remschoenen en schokdempers na die nog onderweg zijn op dit punt.

        

   Ook de voorwielnaven zijn schoon gemaakt (veel oud vet) en de lagers genspecteerd. Linksvoor zag dit er prima uit (foto's links- en midden boven) maar rechts-
   voor was het buitenste kogellager vervangen door een niet origineel conisch lager waarvan de zitting scheef in de naaf geperst zat met zichtbare schade als
   gevolg. Ook de naaf zelf was aangepast voor dit niet originele lager, dus onbruikbaar. Gelukkig is er een vervangende naaf gevonden en met nieuwe lagers
   gemonteerd. Zie de foto rechtsboven.

        

   Ondertussen was er ook een originele  bank uit Arizona aangekomen. Zoals linksboven te zien in volledig originele staat en dringend toe aan enige aandacht!
   Maar onder de originele lagen bekleding (midden boven) waarbij het schuim gewoon brak en verbrokkelde bij aanraking door blootstelling aan het woestijnklimaat
   van Arizona kwam een prima frame tevoorschijn. Dit is gestraald en van een nieuwe laag zwarte DTM lak voorzien. Vervolgens is hier overheen de bekleding
   helemaal nieuw aangebracht, te beginnen met een laag jute, net als origineel (foto rechtsboven). Daar overheen komt een sterk weefsel die de laag koudschuim
   die daar weer overheen komt beter moet beschermen tegen de veren van het frame. Over het koudschuim komt dan nog een laag vliesdoek en dan.....

        

   ...komt uiteindelijk de nieuwe bekleding erop met als resultaat een nieuwe bank (linksboven). Ook de kachel had betere tijden gekend. Midden boven het deel
   waar de ventilator inzit, compleet en werkend maar wel toe aan een restauratie. Na demontage zijn alle afzonderlijke delen gestraald en zwart gepoedercoat
   (behalve de motor, die is gespoten met DTM lak). Het resultaat is te zien op de foto rechtsboven.

                           

   Ondertussen wordt er ook druk gewerkt aan de voorbewerking van het plaatwerk. Linksboven gaat de cabine naar de voorbewerkingsruimte, met nieuwe deuren
   en scharnieren erin. De deuren gaan er voor het spuiten eerst nog weer uit, maar met nieuwe onderdelen is het altijd nodig om ze te passen. Er moet altijd wel
   iets aan gedaan worden om het allemaal goed gesteld te krijgen. De cabine was eerder (lang geleden) al elders voorbewerkt, maar er zat toch nog heel wat werk
   in om hem echt mooi strak te krijgen. Midden boven gaat hij voor de laatste keer in de primer en kan na droging en enige tijd zetten nog een keer geschuurd
   worden. Dan kan hij naar de spuitcabine om eindelijk gespoten te worden met een laag rode lak. Rechtsboven het gerepareerde dashboard; nu er een laag primer
   en een heel klein beetje plamuur opzit is er niets meer van te zien dat hier voorheen een lelijk uitgehakt gat zat waar ooit een "moderne"radio zat.

        

   Linksboven een deel van de losse onderdelen die allemaal voorbewerkt zijn. Op de voorgrond rechts de motorkap waar nog spanten voor gemaakt zijn  om er
   weer wat sterkte in te krijgen. De spanning was er volledig uit, mede omdat hij eerder al eens gestraald was waarbij er waarschijnlijk toch iets te veel warmte
   in is gekomen. Op dit punt staat alles klaar om gespoten te worden. Wanneer dit klaar is kan de verdere afbouw van de auto verder. Midden- en rechtsboven
   de nieuwe remmen vr en achter respectievelijk; alles nieuw, van de voeringen, veren via de wielcilinders, slangen en leidingen tot en met de hoofdremcilinder.
   Ook de handremkabels zijn nieuw en deze zijn bovendien nu van RVS, dus die gaan waarschijnlijk nooit weer af.

        

   Linksboven een blik op de achteras met nieuwe schokbrekers; alles zilvergrijs gespoten of gepoedercoat in opdracht van de eigenaar. Midden boven de nieuwe
   hoofdremcilinder en rechtsboven de gereviseerde versnellingsbak gemonteerd op een "custom-made" transmissie steunbalk met de headers al aan de motor.

        

   Linksboven de nieuwe Chevrolet Performance 350HO motor definitief op zijn plaats compleet met alle accessoires eraan, inclusief koelsysteem. De nieuwe
   radiator is ook uitgerust met een warmtewisselaar voor de transmissie olie die volledig met originele stalen leidingen aangesloten is. Vaak zie je dat er stukjes
   rubber slang tussen worden gezet (soms ook nog niet oliebestendige benzineslang!) wat olielekkages tot gevolg heeft. Voor de brandstof toevoer Is gekozen
   voor een electrische pomp, die heel mooi onzichtbaar weggewerkt is aan de binnenzijde van rechter chassisbalk, waar de cabine boven komt te staan. Het
   grote voordeel van een electrische pomp in een auto die soms langere tijd (winterperiode) niet gebruikt wordt is dat de motor meteen weer aanslaat. Met een
   mechanische pomp zou je eerst een hele tijd moeten starten om weer benzine in de carburateur te krijgen. Rechtsboven de motor nog van de andere kant gezien.

        

   Eindelijk is het dan zover: de cabine en alle losse delen zijn van binnen en buiten gespoten in een helder rode kleur. Ook de onderzijde bodem (midden boven)
   is opnieuw gedaan nadat de overbodige schroefgaten dichtgelast waren. Rechtsboven staat een deel van de losse onderdelen te wachten op de afbouw. Nu alles
   klaar staat kan in relatief korte tijd de wagen afgebouwd worden, te beginnen met het op zijn plaats zetten van de cabine.

        

   Nu de cabine weer op z'n plaats staat kan worden begonnen met het bedraden van de auto. Rechtsboven is te zien dat het aantal draden in een auto als deze
   erg meevalt. Afgezien van een paar aanpassingen t.b.v. de automaat met lock-up koppelomvormer en electrische brandstofpomp + de daarmee samenhangende
   veiligheidsvoorzieningen kan alles volgens origineel schema bedraad worden.

         

   In de cabine is intussen ook ook het dashboard + extra meters aangesloten. Ook stuurkolom, gaspedaal en rempedaal (laatste op de foto midden boven nog net
   niet) zijn gemonteerd evenals de ruitenwissermotor + mechaniek, kachel en ventilatie systeem, radio, antenne, speakers, etc. Alles is getest en werkt zoals het
   hoort. Het enige wat hier nog moet worden gemonteerd is een nieuwe km teller (de oude zat vast) en een nieuw stuurwiel die binnenkort aan zal komen. Ook de
   benzinetank staat weer op de plaats, voorzien van een nieuwe vlotter. Rechtsboven de bedrading onder de motorkap nadat alles netjes gebundeld is en strak
   geleid is naar de betreffende aansluitpunten. Zodra het bedieningssysteem voor de automaat (die aan de stuurkolom komt) klaar is kan de voorzijde van de auto
   verder afgebouwd worden.

        

   Maar eerst wordt de laadbak opgebouwd. De nieuwe planken van Amerikaans eiken zijn eerst voorzien van de gaten nodig om de bak aan het chassis te
   verankeren. Vervolgens zijn ze rondom drie maal in de lak gezet. Na minimaal een week drogen kan begonnen worden met de bouw. Als eerste worden de
   dwarsbalken over het chassis gelegd. Dan worden de buitenste twee  planken aan beide kanten  gelegd waar ook de bevestigingsbouten doorheen gaan zodat
   alles al redelijk op de  plaats komt. Daarop worden de zijschotten gezet die met het voorste schutbord aan elkaar vast gezet worden. Vervolgens worden de
   overige planken uitgelegd. Alle planken worden dan met RVS strips aan elkaar gekoppeld en vastgeschroefd aan de dwarsbalken, eerst vingervast. Nu is de
   laatste kans om te controleren of alles haaks staat. Daarna wordt alles definitief vastgeschroefd. Alle schroefmateriaal is van RVS.

        

   Laadklep, achterbumper, verlichting, spatborden en treeplanken zijn inmiddels ook gemonteerd. Ook de deuren zitten er weer in waar op dit moment de laatste
   hand wordt gelegd aan het monteren van de ruiten. Ook de voorruit met sierlijsten, zonneklep en ruitenwissers zitten er al op. En ook de uitlaat is inmiddels
   gemonteerd, met mooie forse RVS eindstukken die vr de achterwielen onder de auto uitsteken. Nieuwe banden liggen al klaar en ook de wielen zijn net
   klaar. Deze kunnen er dus binnenkort ook weer onder gezet worden. Het einde is nu in zicht!

                                           

   Op de twee eerste foto's hierboven is te zien dat de nieuwe portieren ook nieuwe raam mechanieken en sloten gekregen hebben. Natuurlijk is ook het glas nieuw
   en ook de frames van de ventilatie ruitjes zijn nieuw. Het geheel wordt tenslotte afgewerkt met nieuwe deurhendels binnen en buiten, raamslinger, armsteun en
   afwerkplaat. Voor het bedienen van de automaat is een naar eigen ontwerp gemaakt systeem gemonteerd die met een hendel aan de stuurkolom  de automaat
   bediend. Op de foto rechtsboven is de beugel te zien die onderop de stuurkolom zit. De half ronde metalen strip bovenaan op de foto is verbonden met de as die
   naar binnen loopt waar de selectie hendel aan zit. Door middel van een kabel is het geheel verbonden met de automaat.

        

   In de cabine is op de foto linksboven de selectie hendel op de stuurkolom te zien. Het geheel is uitgevoerd in gepolijst RVS. Zelfs de knop is naar voorbeeld van
   een originele nagemaakt. De stuurkolom zelf is origineel gebleven en er komt ook weer een origineel, maar wel nieuw stuurwiel op. Tenslotte kan dan het front
   afgewerkt worden: voorschermen, grille bumper, motorkap en dan is het ineens weer een complete auto! Rechtsboven: ook hier worden de details niet vergeten.
   Alles achter de koplampen is ook nieuw, ook al zie je er later niets meer van.

       

   Beide foto's hierboven laten het eindresultaat zien: een in alle opzichten mooier als nieuwe truck. Klik op de foto's boven en hieronder om ze te vergroten.

        

   Eindresultaat van de interieur restauratie: originele bank opnieuw bekleed en voorzien van nieuw vulmateriaal. Midden boven het nieuwe originele stuurwiel Waar
   de truck ook zonder stuurbekrachtiging prima te besturen is; alleen inparkeren vergt een beetje meer spierkracht... De nieuwe kilometerteller geeft de snelheid
   weer aan zonder nerveus getril of heen en weer slingeren. Rechtsboven de nieuwe bedrijfsklare motor in al z'n eenvoud; simpel en eenvoudig maar met 330 pk
   ruim genoeg vermogen om leuk met de truck te kunnen spelen!
 

  

  
 

  

0

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact