11970 Dodge Challenger RT

 

  
1957 Chevrolet 3100

  
   
   

Zo stond de auto al enige jaren te wachten om verder te
worden afgebouwd: het chassis was al aangepast, er zat
al een V8 motor in met automaat, de wielophanging
klaar etc. Maar verder nog niets: geen cardanas, geen
remmen, geen besturing, geen bedrading etc.

De opdracht was dan ook simpel: maak hier een rijdende
auto van! Dus eerst alles gemeten: hoek van uitgaande as
uit versnellingsbak en hoek van pinion op achteras >
cardanas laten maken. Stuursysteem en stuurkolom
besteld. Nieuwe hoofdremcilinder met bekrachtiging voor
montage onder de vloer, zodat de al gemonteerde hoofd-
remcilinder weer van het schutbord af kan om het allemaal
wat origineler en netter te doen lijken.

Zo zal de auto eerst helemaal worden opgebouwd om
alles passend te krijgen, ermee te rijden en naar de RDW
om dan vervolgens weer helemaal uit elkaar te worden
gehaald om het carrosseriewerk te doen.


        

   Linksboven het interieur waarmee we begonnen: een losse kilometerteller en verder helemaal niets. Om de auto wat makkelijker verplaatsbaar te maken stond
   het inbouwen van een stuurhuis en stuurkolom hoog op de prioriteit lijst. Gekozen werd voor een zgn. rack&pinion stuurhuis zoals dat in alle moderne auto's
   toegepast wordt. Ten opzichte van de oudere systemen heeft dit als belangrijk voordeel een veel beter stuur "gevoel" en absoluut geen speling. Op de foto
   midden boven zoals het geleverd wordt. De inbouw vergt enige aanpassingen omdat de auto al in een eerder stadium aangepast is waardoor er geen pasklare
   oplossing te koop is. Na het nodige meet- en rekenwerk zit het er op de foto rechtsboven al in. De verbinding met de stuurkolom verloopt via 2 universeel
   koppelingen met een steun in het midden. Meer hierover onder de volgende rij foto's.

        

   Het nieuwe stuursysteem is uiteraard ook bekrachtigt en hiervoor is natuurlijk een pomp nodig. Deze wordt bij het systeem geleverd en is te zien op de foto
   linksboven. De pomp heeft een extern vloeistof reservoir, wat later ingebouwd zal worden,  waardoor hij bijzonder compact is. Alle slangen zijn voorzien van een
   RVS mantel. Midden boven is te zien hoe de nieuwe stuurkolom door het schutbord steekt. Ook hiervoor moeten enkele aanpassingen gemaakt worden. n
   van de eerder genoemde universele koppelingen is hier duidelijk te zien evenals de kabel die het mogelijk maakt de automaat via de hendel aan de stuurkolom
   te bedienen (zie pijl). Rechtsboven de stuurkolom in de cabine met een nieuw reproductie stuurwiel. De kolom is voorzien van een moderne richtingaanwijzer
   en ook een alarm verlichting knop (de zgn. "hazard switch"). Zelfs een verlicht venster voor het aflezen van de stand van de automaat ontbreekt niet.

        

Nu is het tijd om de aandrijving aan te pakken. De achteras was al gestraald en gespoten en los gemaakt,
maar moest nog wel schoon van binnen, dus alles eruit en in de ontvetter. Daarna met veel lucht de hele
as van binnen droog blazen. Linksboven zitten de nieuwe lagerschalen voor de pinion er al in. Midden
boven de onderdelen zoals ze vr het schoonmaken uit de as kwamen... en rechtsboven gemonteerd n
schoon en met nieuwe lagers. Het verschil is wel erg goed zichtbaar! Het betreft hier een sper-as, dus
moet er straks speciale olie in om dit systeem soepel te laten werken (75W-140 synthetische olie). De
koppelingsplaten van de sper zijn rechts duidelijk zichtbaar (zie pijl).

        

   Aangezien de as niet origineel onder deze auto zat (hij komt uit een Chevrolet Camaro) moesten er ook nog zadels op gelast worden om de bladveren aan vast
   te maken. Dit is nauwkeurig werk, want de hoek van de pinion t.o.v. de uitgaande as van de automaatbak moeten in dezelfde lijn komen te liggen. Zou dit niet
   zo zijn, dan leidt dit tot hevig trillen van de cardanas met alle gevolgen van dien. Na meten en nogmaals meten zitten ze er op de foto linksboven op.
   Toen de originele steekassen weer terug in de as gestoken waren bleek n remtrommel te slingeren. Dit bleef zo na links met rechts te verwisselen. De
   steekas zelf bleek krom, vandaar nieuwe steekassen, zoals te zien midden boven. Rechtsboven de as compleet gemonteerd met schokdempers en remleidingen.

        

   Over remleidingen gesproken, die moesten dus ook nog gemaakt worden en zo ook de montage van de bekrachtigde hoofdremcilinder en remkracht verdeler
   die nu onder de vloer zitten, aan de binnenkant van de chassisbalk; zie linksboven. De hoofdremcilinder die op de allereerste foto te zien was is dus weg
   gehaald van het schutbord, want deze zat ook in 1957 onder de vloer, alleen was toen niet bekrachtigd en had slechts n remcircuit. Midden boven de steun
   balk voor de automaatbak, speciaal gemaakt om ruimte te bieden aan het later te monteren dubbele uitlaat systeem en ook om "booster" van de hoofdrem-
   cilinder plaats te bieden. Dit zal later nog gepoedercoat worden, want nu wordt alles alleen maar passend gemaakt. Pas wanneer alles functioneerd aan de
   auto zal alles weer uit elkaar gaan om daarna definitief in elkaar te gaan, maar dan alles voorzien van de passende coatings. Rechtsboven de eerste keer dat
   de voorschermen erop zitten; de binnnenschermen moeten uitgezaagd worden om plaats te bieden aan de draagarmen die er origineel niet zaten (origineel zat
   er een as met bladveren onder). Tevens moeten er montage punten gemaakt woren om het radiateurframe aan vast te maken. Deze punten zijn bepalend voor
   hoe de rest van de hele voorzijde van de truck gaat passen.

        

   Linksboven n van de zo belangrijke bevestigingspunten voor het radiateurframe dat na nauwkeurig meten bepaald is. Nu deze punten gelast zijn kan het front
   verder opgebouwd worden. Op de foto midden boven zit het helemaal in elkaar en past perfect. Als laatste is de voorbumper gemonteerd. Ook hiervoor moesten
   steunpunten gemaakt worden. Dit is gelukt met zo weinig mogelijk aanpassingen. Aangezien we hier nog steeds is de fase zitten om alles passend te krijgen
   zijn diverse delen nog in onbehandelde staat.

        

   Onder de kap is intussen een nieuwe Edelbrock intake + carburateur gemonteerd en een HEI ontsteking. Beugels voor gas- en TV kabel etc. Een extra hoog
   luchtfilter van K&N zorgt optisch ook voor een mooi gevulde motorruimte. Een nieuwe flexfan (dus zonder visco koppeling) werd op maat geselecteerd omdat juist
   hier de ruimte vrij krap is. Gelukkig is het aanbod hierin dermate groot dat ook hier iets past met voldoende capaciteit. Op de foto midden boven het reservoir voor
   de powersteering links van de nieuwe radiateur; alles aangesloten met "braided stainless hoses". Rechtsboven gas- en rempedaal, steun voor de linkervoet en
   parkeerrem pedaal in "billet aluminum" van het merk Lokar, die prachtige dingen levert voor "custom" toepassingen.

                           

   Het mechanisme voor het parkeerrem pedaal kon heel mooi onzichtbaar onder het dashboard gemonteerd worden met een steun aan het schutbord waar aan de
   motorzijde het motorkap scharnier vast zit, dus een heel sterk punt. Aan de andere kant een steun gemaakt tussen stuurkolom en haaks op de zijkant van de
   cabine, zie foto linksboven. Midden boven de constructie waar de voorste parkeerrem kabel (rechts op de foto) verbonden is met de twee die naar de achterwielen
   gaan. Dit zit op precies dezelfde plaats als de originele parkeerrem zat (de korte en langere schuin staande zwarte beugels). Ook de benzinetank is weer terug
   geplaatst op de originele plaats achter de bank met een set nieuwe beugels en zelf gemaakte steunpunten. Alle rubber delen/slangen zijn natuurlijk nieuw.

                          

   Ook de uitlaat zit er weer onder en zoals op de foto linksboven te zien loopt het heel mooi langs de eerder gemaakte steunbalk voor de automaat. Midden boven
   de gepolijste RVS dempers; het hele systeem is overigens van RVS. Rechtsboven de gepolijste eindpijpen die al direct na de achteras beginnen. Deze delen
   zijn goed te zien onder de laadbak als men de auto van opzij bekijkt. Hiermee is de auto mechanisch zo goed als klaar. Nu zal de bedrading aangelegd worden
   en dan kan er getest worden.

        

   Voor veel mensen is het bedraden van een hele auto zoiets als zwarte magie. Maar als je wat systematisch te werk gaat is het goed te doen, tenminste als je
   over wat basiskennis electro techniek beschikt. Zoals op de eerste twee foto's boven te zien is, is het in het begin een warboel van allemaal draden, maar zodra
   alles naar de juiste plaats geleid is en gebundeld, dan ziet het er uit zoals op de foto rechtsboven. Ook hier bleek dat alles in n keer goed werkte. Wij werken
   zoveel mogelijk met de fabriekskleuren om alles overzichtelijk te houden en niet met meerdere draden in dezelfde kleur voor verschillende circuits, want dat
   werkt fouten bij het aansluiten in de hand.

        

   Met alles aangesloten is het tijd om de diverse vloeistoffen at te gaan vullen. Hierbij wordt ook nog even het filter in de automaat vervangen en wordt ook meteen
   de carterpan natuurlijk schoongemaakt. Ook de buitenkant wordt nog even gespoten. Linksboven het nieuwe filter. Midden boven de binnenkant van de carterpan
   met rechtsonder een zwart vierkant plaatje: dit is een magneet die metaal deeltje uit de olie weg vangt. Rechtsboven na montage; hier moet de stofkap voor de
   koppelomvormer nog geplaatst worden, iets wat niet zelden achterwege blijft. Toch is dit wel belangrijk, want door vervuiling slijten de olie keerringen veel sneller
   met lekkage als gevolg. Bij het vullen van de koelvloeistof hadden we nog een vervelende tegenvaller, of eigenlijk twee. Ten eerste bleek de splinternieuwe
   radiateur te lekken, dus eerst weer leeg en de radiateur laten repareren (terug sturen naar Amerika zou heel wat meer gekost hebben, ook al zou het dan garantie
   zijn geweest om nog maar niet te spreken over de tijd die dat gekost zou hebben!). Na de radiateur weer ingebouwd te hebben de koelvloeistof er weer in en toen
   bleek er de volgende dag een paar druppels koelvloeistof onder de cilinderkoppen uit te zijn gelopen, terwijl het een gereviseerde motor was. Dus moest alles
   nog een keer uit elkaar om de koppakkingen te vervangen. Daarna bleek alles dicht en werden we beloond met een auto die in n keer startte. Alleen bleek de
   motor onbelast redelijk goed te lopen, onder last haperde er nog wat; dit was terug te voeren naar een niet goed werkende ontsteking (die ook nieuw was!)
   Toch maar een "A-merk" ontsteking erop gezet en het probleem was opgelost.

        

   Na uitgebreid te hebben proef gereden (zonder enige problemen) is de auto afgeleverd aan weer een tevreden klant. De foto's hier boven tijdens het opladen.

 

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact