Verder zullen alle chassisdelen worden gepoeder-
coat. De motor en automaat zullen worden gerevi-
seerd. De remmen zullen geheel vernieuwd worden
en alle overige mechanische delen zullen ook
grondig onderhanden worden genomen.
Ook het interieur zal geheel vernieuwd
moeten
worden evenals de complete bedrading. Kortom,
alle onderdelen van de auto komen aan de beurt.
Linksboven is begonnen
met de demontage: eerst de motorkap en vervolgens de voorbumper die compleet met
de grilles en verlichting afgenomen kan worden.
Daarna wordt de LPG installatie ontkoppelt en worden verdamper,
mixer en alle leidingen, slangen en alle bedrading in de motorruimte opgeruimd.
De originele
bedrading van de auto zal eerst nog bewaard worden om later te
kunnen controleren of de nieuw geleverde kabelbomen exact overeenkomen met de
originele.
Vervolgens worden beide voorschermen samen met de binnenschermen
(wielbakken) eraf gehaald d.m.v. het losdraaien van 13 bouten per kant (zie foto
midden
boven). Vervolgens wordt het koelwater afgetapt en wordt de
radiateur plus het radiateurframe gedemonteerd. Dit is rechtsboven te zien; hier
moeten de bumper
steunen nog van het subframe geschroefd worden. Deze zitten elk met
twee speciale kraagbouten vast (bewaren!) en moeten later weer teruggeplaatst
worden.
Dan komt het
voorbereiden van de motor, zodat deze straks compleet met de automaat eruit
gelicht kan worden. Dit is niet persé nodig, maar het is een stuk
makkelijker om zoveel mogelijk afneembare delen zoals de dynamo,
stuurpomp, carburateur incl. alle slangen, stroomverdeler, trillingdemper,
distributiedeksel
etc. er nu af te halen nu de motor nog stevig vast zit in het geval
dat er flink wat kracht gezet moet worden om vastzittende bouten los te krijgen.
Op de foto
rechtsboven is het al bijna zover - alleen de trillingdemper en
distributie deksel moeten er nog af en dan moet de uitlaat en de transmissie
steunbalk losgemaakt
worden, waarna er nog drie bouten overblijven waarmee de motor en
bak vastzitten. Als deze ook los zijn dan kunnen motor en bak eruit.
Maar eerst wordt nog de
wielophanging vóór eraf gehaald, ook omdat dit makkelijker gaat met het gewicht
van de motor er nog in. Eerst worden de remklauwen
en -schijven eraf genomen en ook de schokdempers. Vervolgens wordt
er een zware draadstang vastgezet waar de schokdemper zat, dit om te voorkomen
dat
de veer straks wegspringt. Daarna worden de fusee kogels los
gemaakt (de moeren een paar slagen los, maar er nog niet af). Dan worden de 2
bouten van de
onderste wieldraagarm uit hun bussen gehaald en kan de draadstang
losgedraaid worden. Dit gaat makkelijker met een krik onder de arm om de druk op
het
schroefdraad te verminderen. Als alle spanning van de veer af is
kunnen de moeren van beide fuseekogels gedraaid worden en kan de spindel er
tussen uit
genomen worden (zie foto midden boven). Dan hoeven alleen nog de 2
moeren van de bovenste draagarm losgemaakt te worden en de complete ophanging is
eraf (rechtsboven). De volgende stap is het verwijderen van de
fuseekogels en veerbussen uit de armen om deze te kunnen stralen en
poedercoaten.
Dan is het zover en de
motor kan er met bak en al uit: linksboven hangen ze aan de kraan. Beide zullen
t.z.t. gereviseerd worden. Aangezien de auto circa 20
jaar in een onverwarmde stalling gestaan heeft zal er door o.a.
condens zeker het een en ander gedaan moeten worden. Dan wordt ook de achteras
eronderuit
gehaald met de bladveren, een spoor van roest achterlatend...
Behalve de rubberbussen en rubber isolatie tussen as en veer kan dit allemaal
gestraald worden
(na demontage uiteraard) en na poedercoaten hergebruikt worden. De
remmen worden natuurlijk wel voorzien van allemaal nieuwe delen. Rectsboven ligt
dan
ook het subframe waar de motor op zat. Dit kan nadat de motor eruit
is simpel d.m.v. 4 bouten los te draaien onder de carrosserie weg gehaald
worden. Een
beetje spannend is dit altijd wel omdat de 4 bouten in kooimoeren
gedraaid zitten en als de bouten té vastgeroest zitten, dan draai je de kooi
stuk en dan draait
de moer dus mee. En aangezien de twee achterste "blind" zijn kun je
ze niet zien én als ze mee gaan draaien moet je er van boven bij zien te komen
door een
gat te boren. Maar het ging hier weer goed, alleen één van de
voorste, waar je wel bij kunt, had wat hulp nodig.
De volgende stap is de
carrosserie op een verrijdbaar frame te zetten, zodat deze weer mobiel wordt. De
volgende stap is dan de ruiten en portieren eruit halen
en het interieur (wat in dit geval al bijna helemaal gedemonteerd
was op het dashboard na) plus alle bedrading en dan kan er gestraald worden
zodat er gezien
kan worden wat er allemaal aan laswerk verricht moet worden.
Na het demonteren van
stuurkolom en dashboard blijft er nog een kachel, wat bedrading en wat
ventilatie delen over. De kachel bestaat uit twee delen, waarbij
de eigenlijke kachel in het interieur zit en aan de motorzijde zit
nog een deel waar de blowermotor in zit (foto midden boven). Als beide delen los
genomen worden
kan alles eruit gehaald worden. En als dan ook de laatste delen van
bedrading en ventilatie eruit zijn dan wordt hij weg gebracht om te worden
gestraald.
Linksboven de situatie vóór het stralen en daarna foto's van de gerepareerde vloerdelen waar wel het één en ander aan moest worden gelast.
De carrosserie na het
plaatwerken: klaar om verder te worden bewerkt... plamuren, schuren tot alles
helemaal strak is.