Eerst maar eens de radiateur en de voorschermen
er om weg zodat alles wat makkelijker toegankelijk wordt. Dan wordt al snel
duidelijk dat er heel wat vervangen
moet worden. Zo bleek de hoofdremcilinder aan de achterkant te lekken
zodat er olie in de servo kon lopen (foto rechtsboven). Dus die zullen beide
vervangen
moeten worden, maar ook alle leidingen en slangen zullen vernieuwd worden.
Verder bleek ook dat er met de voorbewerking bij de vorige spuitbeurt niet al te
veel
gedaan was. Hier en daar liet de verf spontaan los en veel afgeplakt in
plaats van te demonteren...
Onder het dashboard de welbekende
spaghetti van eerdere eigenaren die er allemaal hun eigen stempel op wilden
zetten... Nu mag het weer terug naar origineel.
Dus alle niet originele draden zullen worden verwijderd en wat er
dan overblijft zal waar nodig gerepareerd dan wel vervangen worden en alles
wordt dan weer op
de originele wijze gewikkeld in (niet plakkende!) tape. Op de foto
midden boven is alles eruit wat niet vast gelast zit. Zo kan de cabine gestraald
worden wat ook
zeker nodig is zoals rechtsboven te zien: een lekkende kachel heeft
de bodem onder de vloerbedekking langzaan op zitten te eten. Hier worden straks
wel wat
nieuwe delen in gelast. Ook langs de dorpel blijkt het raak: over
de hele lengte is de vloerplaat los geroest.
Links achter een deuk in het
spatbord. En dan is het zover dat de bak en de cabine van het chassis getild
kunnen worden. Dit is eenvoudig door één man te
doen met een daar voor aanwezige kraan. Dit gaat zonder
complicaties en al snel staat er alleen nog maar een onderstel. De carrosserie
delen kunnen nu naar
een straal bedrijf gebracht worden. Dit is delicaat werk, want als
men niet precies weet waar men mee bezig is dan is er met stralen heel wat
schade aan te
richten. Door de warmteontwikkeling die bij het stralen ontstaat
kan het plaatwerk gemakkelijk krom gaan staan. Wij hebben hier al jaren een vast
adres voor.
En dan is er dus alleen een
onderstel over. Daar worden de benzinetanks (ja, meervoud: er zitten links én
rechts in het midden een tank) er af gehaald en dan
de motor en de automaat met tussenbak, want hij is vierwiel
aangedreven. Zoals te zien op de foto midden boven is de nieuwere motor zwart
(deels van de olie,
maar ook de verf die erop zat) en niet oranje zoals een Chevrolet
blok origineel was. Nu gaat hij wel oranje worden en ook de bak krijgt een
opfrisbeurt.
Dan moet de besturing er nog af en
alle leidingen plus de assen met de bladveren. Tenslotte zitten er nog een
aantal dwarsbalken in geschroefd die dus ook
los kunnen en dan blijft er een kaal frame over zoals midden boven
te zien is. Dit wordt ook weer gestraald en daarna zwart gepoedercoat. De assen
en de
bladveren worden ook schoon gemaakt en voorzien van een laag
roestwerende zwarte verf. Dit had ook gepoedercoat kunnen worden, maar dan moet
alles
uit elkaar en dat geeft enorm veel meer werk en gaat het doel van
dit project een beetje voorbij. Voor een show truck zou dit een optie kunnen
zijn.
Zo worden ook alle losse delen die
zich hiervoor lenen gestraald en gepoedercoat. Een klein gedeelte hiervan is te
zien op de foto linksboven. Alles wordt vooraf
gefotografeerd zodat later altijd gecontroleerd kan worden of alles
weer terug gekomen is. Bovendien is het ook waardevol om te kunnen laten zien
wat er zoal
gedaan is bij de restauratie als je een auto wilt laten taxeren
voor de verzekering of bij eventuele verkoop. Ook de schokbrekers hadden betere
tijdens gekend en
staan dus ook op de lijst van te vervangen delen. Er zitten maar
liefst tien op, twee op elke hoek plus nog twee voor de besturing. Rechtsboven
de cabine, bak en
overige delen terug van het straal bedrijf, die er ook meteen een
zinkfosfaat primer op aangebracht heeft.
Nu komen de probleem plekken naar
voren. Hoeken van de bak, langs de dorpels van de cabine en nog heel wat plekken
moet nieuw plaatwerk in gelast worden.
Daarna komt een langdurig proces van eerdere schades uitdeuken,
strak maken en pas als alles perfect geschuurd is komt de nieuwe laag lak erop.
Zoals eerder al opgemerkt zal de
motor de originele oranje kleur krijgen. Daarvoor moet hij eerst grondig ontvet
worden. Dat gebeurt in eerste instantie met
koud ontvetter en een hoge druk spuit. Linksboven is dit net gedaan
en hier is goed te zien dat het een relatief nieuwe motor is. Wel moeten
natuurlijk alle
openingen vooraf goed dicht gemaakt worden om te voorkomen dat er
water in de motor komt waar het niet hoort. De roestige waterpomp zal vervangen
worden
door een aluminium exemplaar. Midden boven het vers gepoedercoate
chassis met de assen en bladveren er weer aan. Ook de uitlaat is alvast
opgehangen
omdat deze volledig gelast is en later onmogelijk nog in één stuk
geplaatst kan worden. Daarna worden alle nieuwe leidingen eraan gemaakt naar
voorbeeld van
de oude. Rechtsboven een detail hiervan.
Dan worden de dwarsbalken op het
chassis geplaatst met o.a. de motorsteunen, bak en tussenbak steun. Daarop
worden dan de nieuw gespoten motor en bak
gemonteerd en dan ziet het er meteen heel deftig uit. Zie foto
midden boven. Dan kan ook meteen de uitlaat aangesloten worden op de headers die
ook een
nieuwe zwarte keramische coating gekregen hebben. Verder wordt
zoveel mogelijk aan de motor nu opgebouwd nu er nog ruimte is om overal
makkelijk bij te
kunnen. Rechtsboven één van de benzinetanks weer op zijn plaats met
de afsluiter die de keuze tussen de tanks mogelijk maakt.
Hierboven nog wat foto's van het compleet afgemonteerde onderstel met de besturing en alles er weer op. Nu kan de cabine en bak er weer op...
En hier is het zover. Na lange tijd
voorbewerking is nu alles in de nieuwe kleur blauw gespoten en worden de delen
weer samen gevoegd met het onderstel. Het
begint weer op een auto te lijken, maar er is nog heel wat werk
nodig om alles weer in te bouwen. Vrijwel ieder deel heeft wat aandacht nodig.
Zo krijgt ook de kachel een
nieuw element en worden in het kachelhuis ook meteen maar de afdichtingen
vervangen. Je ziet er later niets meer van, maar het
werkt wel een stuk beter en nu is de tijd dat je hier goed bij kan.
Later wordt het een heel klus. Linksboven het deel dat aan de binnenkant van het
schutbord
hangt en midden boven het geheel afgewerkt aan de motorzijde. En
ook de bedrading wordt dus grondig nagelopen; rechtsboven het gerestaureerde
deel dat
onder het dashboard verdwijnt. Ook hier zie je later (vrijwel)
niets meer van, maar het gaat wel weer jaren mee en zal geen bron van
ergernissen zijn.
Linksboven de bedrading in het
dashboard weg gewerkt, klaar om op de instrumenten en schakelaars aangesloten te
worden. Midden boven nog even een blik
onder de vloerbedekking: overal anti dreunplaat onder. Anders wordt
het een en al ongewenst lawaai van vibrerende plaat delen. Dan rechtsboven de
cockpit
weer compleet met opnieuw gespoten stuurkolom in de kleur van het
interieur, maar dan in ei glans, net als de overige interieur delen zoals de
deurpanelen en
rondom de instrumenten helemaal mat om zo weinig mogelijk last van
reflectie te krijgen achter het stuur.
De nieuwe hoofdremcilinder en servo
gemonteerd en gevuld. Weer klaar om jarenlang betrouwbaar te remmen. Even ter
vergelijking de oude op de foto midden
boven... Ook de proportioning valve moest vervangen worden; de
originele was van gietijzer maar door corrosie was één van de poorten van zijn
draad gestript.
De nieuwe is van messing en zal daar geen last van krijgen.
Ook onder de bank
anti dreunplaten evenals op de achterwand achter de bank. Daar overheen de
nieuwe vloerbedekking waar ook nog weer een dikke viltlaag
achter zit voor nog meer demping en warmte isolatie. Daar
worden dan de gordels weer doorheen bevestigd, waarna de bank er weer in kan.
Dan begint het
weer serieus op een auto interieur te lijken. Ook de kapjes
van de bank en gordels zijn even meegenomen bij het spuiten van de interieur
delen zodat ook deze
netjes in kleur passen bij de rest (foto rechtsboven).
Bij het opbouwen
van de portieren zijn alle raamgeleiders en rubbers vervangen, ook die van de
ventilatie raampjes. Die laatste zijn altijd lastig, omdat het frame
van deze raampjes geklonken is en dit moet allemaal
uitgeboord worden. Maar het is de enige manier om ze weer tochtvrij te krijgen,
want meestal zijn de
rubbers volledig uitgedroogd en dus hard (als ze al niet aan
het afbrokkelen zijn...). Als dan de ramen er weer in zitten, de mechanismen
schoon gemaakt en
opnieuw gesmeerd, slotmechaniek er weer in etc. dan kan ook
het nieuw gespoten deurpaneel er weer op met gebruikmaking van nieuwe tochtstrip
(de U-vormige
strip op de foto links boven). Rechtsboven het dashboard weer
bijna compleet. Als laatste gaat het instrumentenboard er weer in.
Met het interieur
nu zo goed als klaar wordt nu ook de laatste hand gelegd aan de buitenzijde.
Koplampen, grille, tussenpaneel, richtingaanwijzers en nieuwe
koplamp ringen worden gemonteerd. Op de foto linksboven deze
laatste er nog niet op; ook achter deze nog te monteren ringen is alles netjes,
al zie je er later
niets meer van. De voorbumper midden boven op de foto was al
een recenter exemplaar, echter was de helaas nooit behandeld aan de achterkant.
Dus die
vertoonde al enige roest sporen. Deze zijn chemisch
verwijderd en vervolgens is er een transparante ML laag op aangebracht. Lijkt
een stuk netter (foto rechts
boven) want je kunt onder een bepaalde hoek best de
achterkant zien als hij gemonteerd is. Bovendien gaat hij nu een stuk langer
mee!
Onder de motorkap
nu ook alles afgemonteerd, alle vloeistoffen er weer in, klaar voor de start.
Als laatste moest echter nog de nieuw bestelde voorste cardanas
gemonteerd worden (foto midden boven). Deze heeft een dubbele
kruiskoppeling aan één zijde met een speciaal centreerlager er tussenin. De oude
was volkomen
versleten en uitgedroogd. Dit was het laatste onderdeel dat
nog binnen moest komen. Hier mee kon de restauratie afgerond worden en de auto
weer in bedrijf
worden genomen. Na een uitgebreide proefrit kon met succes
ook de APK controle doorlopen worden en resteerde alleen nog het aanbrengen van
witte striping
op de zijkanten. Dit specialistische werk hebben wij
uitbesteed aan een reclame bureau die dit naar volle tevredenheid heeft
aangebracht.
Ook de onderzijde
ziet er beter uit dan de dag dat de auto de fabriek verliet. Het hele chassis en
alle beugels, steunen en ook de schilden onder de benzine
tanks zijn gepoedercoat. De bodem van de cabine en bak zijn
met dezelfde lak als de buitenkant van de auto gespoten, dus prima beschermd.
Bovendien zijn
alle naden waar vocht tussen zou kunnen kruipen ingespoten
met transparante was evenals holle ruimtes. Verder is er veel nieuw van alle
rem- en benzine
leidingen tot schokdempers en rubbers. Ook is er alleen maar
gebruik gemaakt van nieuw schroefmateriaal, alles van het originele type.
Met de witte
striping erop is het een echte blikvanger geworden! En ook het interieur mag
gezien worden. Door op een foto te klikken krijg je een grotere foto
in een nieuw venster te zien.
Klaar voor aflevering - ready to hit the road! Deze Chevrolet
K10 (de 4 wiel aangedreven versie van de C10) kan zo meedoen aan een show en zal
gegarandeerd
in de prijzen vallen. Een mooiere zul je niet snel
tegenkomen!
De auto was al eens eerder gespoten, dus alle
oude
lagen gaan er eerst af door een combinatie van
stralen en schuren. Er zullen ook wel de nodige
roestgaten tevoorschijn komen ondanks dat hij er
nog best netjes bij staat afgezien van een deuk in
het achterscherm.
Motorisch hoeft er niet gereviseerd te
worden omdat
er een relatief nieuwe motor in ligt. Door wat olie
lekkage ziet die er alleen niet al te fraai uit, dus
dat gaan we verhelpen met nieuwe pakkingen en
een nieuwe laag Chevy Orange verf.
Één blik in de motor ruimte
zegt al genoeg: hier valt nog wel een en ander te verbeteren. Alles zal zo veel
mogelijk weer in originele
staat terug gebracht worden. De laadbak zal in plaats van de
kleur van de carrosserie een zwarte bescherm coating krijgen.