Aangezien deze auto nog zijn originele 455 motor (7,5 liter) heeft, wordt deze gereviseerd. Wel wordt hij opgebouwd met een aantal subtiele inwendige aanpassingen, waardoor het vermogen net íets meer zal zijn. Ook de automaat word gereviseerd, rekening houdend met het toegenomen vermogen.
Verder komen er weer
origineel uitziende wielen
onder, maar dan wel in 17" en wordt het interieur
volledig opnieuw bekleed van
de isolatie onder het
tapijt tot aan de hemelbekleding.
Na het aftappen
van alle vloeistoffen worden motor en bak eruit gehaald. Deze worden allebei
eerst aan de kant gezet, om later te worden gereviseerd.
Nu zit alleen het subframe er nog onder, maar nu gaan we eerst
verder met de achterwielophanging. Ook de achteras wordt eerst afgetapt en
vervolgens worden
de remmen eraf gehaald. Om deze er in hun geheel af te halen, is
het nodig de steekassen er eerst uit te halen. Daarna wordt de as helemaal
afgedicht met
speciaal hiervoor gemaakte doppen, om ook te kunnen worden
gestraald en gepoedercoat. Ook de bladveren worden uit elkaar gehaald en de
veerbussen
worden eruit geperst, zodat elk blad afzonderlijk gepoedercoat kan
worden. Rond de benzinetank (foto rechtsonder) zit vrij veel roest, vooral
bij de achterbumper.
De tank zal waarschijnlijk ook vervangen moeten worden. Als deze
gestraald zou worden, dan blijft er zó weinig van over dat dit niet meer
veilig is. Uiteraard
worden ook alle leidingen voor benzine en remmen vernieuwd met
reproducties in origineel gegalvaniseerd staal met spiraal omwikkeld.
Boven de
benzinetank, in de kofferbak lag nog de originele (nooit gebruikte)
"space-saver" reserveband, inclusief krik en alle accessoires. Helaas is het
patroon
om band te vullen leeg, maar die is wel weer te vullen. De bodem
van de kofferbak ziet er behoorlijk roestig uit door lekkage, maar is nog
wel vrij hard en hoeft
waarschijnlijk niet vervangen te worden. De kofferdeksel zelf is
wel slecht, en ook het paneel waar de achterlichten in zitten behoeft wat
aandacht. Daarentegen
is de rand van de kofferbak waar het rubber in gelijmd zit absoluut
puntgaaf zonder ook maar één plekje roest!
Nu ook achter
alles gedemonteerd is, wordt het subframe vóór eraf gehaald. Deze zit met 4
bouten via rubberbussen aan de carrosserie vast. Wat hier nog van
over is, is te zien op de foto midden onder. De bouten zullen het
niet gauw begeven, want deze zijn 5/8"unc (16mm dik dus), maar doordat de
rubbers vergaan
en de metalen bussen helemaal wegroesten gaat het subframe steeds
meer bewegen tijdens het rijden. Dit zijn wel de belangrijkste
verbindingspunten waarmee
de hele voortrein en motor dus aan de carrosserie vast zitten! De
enige andere verbinding zijn de voorschermen, maar deze dragen niet écht bij
aan de stevigheid
van het geheel. Dus nieuwe rubber bussen en dan ook maar gelijk
nieuwe bouten.
Tenslotte moet
dan het interieur er nog uit. Dit is door het lange stilstaan in vochtige
omstandigheden behoorlijk gaan schimmelen. Dit is goed te zien op de foto
rechtsboven - het tapijt hoort zwart te zijn, maar heeft hier
verschillende kleuren door de schimmel! Ook de hemel is helemaal
beschimmeld. Aangezien we de
auto inmiddels al op de rotisserie gemonteerd hadden, kon hij dus
naar buiten worden gerold om daar alle beschimmelde delen eruit te halen.
Dit was beslist
het minst leuke werk tot dusver!!! Met alle bekleding er nu uit,
moet het dashboard en de verwarmingsdelen gedemonteerd worden. Dit gaat
allemaal vrij snel.
Het dashboard is nog helemaal goed en moet alleen grondig schoon
gemaakt worden. De bedrading zal hier en daar gerepareerd en getest moeten
worden,
maar is te goed om te moeten worden vervangen. Wel moeten de
instrumenten gerestaureerd worden; zo is op de mijlenteller een papieren (!)
km teller schaal
geplakt en ook het klokje werkte niet meer. Maar dat zou ook uniek
geweest zijn, want deze zijn altijd stuk. De rest van de instrumenten zullen
ook allemaal
getest en waar nodig gerepareerd of vervangen worden.
Als laatste voorbereiding vóór het stralen worden alle oude
kitranden uitgestoken, zodat nergens meer verborgen roest achterblijft. Dit
is te zien op de foto's
linksonder en midden onder. Wat hier ook opvalt, is dat de bodem er
op een paar plekken na, nog best goed uitziet. Op de foto rechtsonder
staat de carrosserie
klaar om te worden gestraald. Wel moet hier de bodem nog afgestoken
worden van de dikste stukken undercoating, aangezien dit met stralen heel
veel tijd kost
om er helemaal goed af te krijgen. Dit veroorzaakt dan weer veel
warmte, met als gevolg kans op vervorming.
Hieronder nog
even een paar close-ups van roestplekken. Achtereenvolgens de onderkant van
de A-stijl, waar de hoek van het dashboard weg is. Dit zal eerst
nog even verder uitgesneden worden voor het stralen. Ook het deel
tussen portier en achterwiel is helemaal weg. Hier zat een spoiler voor. Op
de laatste foto
een stuk van de spatbord rand - zowel de buitenkant als de
binnenkant zijn over een groot deel weg. Ook dit zal weggesneden worden vóór
het stralen.
Op de foto's
onder is te zien wat er na het stralen overgebleven is. En dat valt zeker
niet tegen! Zelfs de bodem van de kofferbak is nog helemaal gaaf, op de zgn.
extentions na; dit zijn de delen aan de zijkant, die de verbinding
met het achterscherm maken. Deze zijn er vóór het stralen al uitgehaald
omdat deze zo ernstig
verroest waren dat vervangen de enige optie was. Dit geldt ook voor
de wielkasten en de achterschermen. Verder zijn het voornamelijk kleine
stukjes die
gerepareerd moeten worden.
Hieronder nog
even een paar details van de binnenzijde van de achterschermen. Op de
middelste foto is goed te zien hoe ver de randen door roest weg zijn. De
dorpels zijn daarentegen nog helemaal gaaf (foto rechtsonder). Deze
werden ook in 1973 al gegalvaniseerd en dat heeft er toe bijgedragen dat we
er nu geen
werk van hebben!
Op de kleine
plaatjes dat het verder maar kleine plekjes zijn die gerepareerd moeten
worden. Wel een opvallende plek is de onderkant van de dakrand (eerste
foto). Hier is kennelijk water blijven zitten tussen deze rand en
de sierlijst. Op de tweede foto één van de hoeken vóór de A-stijl waar het
dashboard tegen aan
komt. De middelste foto toont de enige gaatjes in de bodem! Deze
zitten links vóór tegen de binnendorpel. De twee laatste foto's tonen het
bekende euvel van
de voorschermen, waar aan de onderkant nieuwe stukken moeten worden
gezet.
Het wachten is
nu op het nieuwe plaatwerk dat binnen moet komen. Zodra dit er is zal er
weer veder gewerkt worden aan dit project. Ondertussen worden al wel
zoveel mogelijk onderdelen die opnieuw gebruikt gaan worden
voorbewerkt, zodat deze alvast klaar liggen.
Linksboven is te
zien hoe het slechte deel uit het dak gesneden is met het uitgesneden deel
er nog bij. Dit is het deel dat te zien was in de eerste foto op de
vorige rij kleine foto's. Middenboven is het nieuwe deel uit een
donor auto er netjes in gelast; nog even een dun laagje plamuur, en er zal
straks niets meer van
te zien zijn. Rechtsboven één van de beruchte plekken onder de
achterbank, waar de ankerplaten voor de gordels zitten; dit is bij deze
auto's altijd weggeroest.
Hier viel het nog best mee, zodat er maar een paar kleine plaatjes
ingelast hoefden te worden.
Ook de vloer
links vóór was langs de dorpel gedeeltelijk weg; ook hier is een nieuw deel
voor gemaakt en er netjes in gelast (en dus niet eroverheen, maar precies
op maat gemaakt en er tussen gezet). Ook dit was maar een heel
klein deel, want er zijn complete vloerdelen leverbaar voor deze auto's waar
de vloer voor het
grootste deel helemaal weg is... Op de middelste foto het slechtste
deel van de auto: de achterschermen. Deze waren zoals eerder te zien langs
de randen
helemaal doorgeroest. Rechtsboven is het grootste deel al
weggesneden, alleen het hoekje waar de gaten voor de bumper zitten is voor
het passen van het
nieuwe paneel nog even behouden, maar zal uiteindelijk ook helemaal
weggesneden worden. Ook de binnenschermen en delen van de kofferbak bodem
zijn
eruit gehaald.
Linksboven is
het nieuwe paneel al gemonteerd, zij het nog niet definitief. De nieuwe
binnenschermen en kofferbak delen moeten nl. eerst nog ingelast worden
(zie de tweede foto) waarna alles definitief vastgezet kan worden.
Daarna resteren alleen nog een paar kleine delen rond de achterlichten en
het deel onder de
achterbumper. Ook de voorschermen zijn al gerepareerd met nieuwe
plaatdelen aan de onderzijde tussen wiel en portier. Net als de hele auto
worden deze vóór
het spuiten eerst nog helemaal van oude lak en plamuur ontdaan.
Daarna zal de auto klaargemaakt worden om te worden gespoten!
Linksboven wordt
de bestaande vloer van de kofferbak voorbereid d.m.v. het inlassen van
nieuwe randen, zodat de nieuwe delen hier weer aan vast gelast kunnen
worden. De vloer zelf was op een paar kleine gaatjes na nog
helemaal goed. Middenboven zit de nieuwe wielbak erin nadat eerst alles pas
gemaakt is (het achter-
scherm is er even weer afgehaald om te laten zien hoe het er van
binnen uitziet, maar tijdens het inlassen van de wielbak zat het
achterscherm er met klem-
tangen op omdat dit uiteraard perfect aan moet sluiten op de
wielbak!). Op de foto rechtsboven is het zgn. "trunk extension panel" te
zien; zeg maar het opvul
deel tussen de kofferbak vloer en het achterscherm. Wat hier niet
meer te zien is, is dat dit deel eerst in drie delen moest worden gesneden
en met nog twee
zelf gemaakte delen tot een passend geheel gelast moest worden
(volgens de leverancier van dit onderdeel was "enige aanpassing" vereist!).
Een beter passend
deel is voor dit bouwjaar helaas op dit moment niet leverbaar. Wat
op deze foto's ook te zien is dat na elke bewerking alles meteen weer een
laagje epoxyprimer
krijgt, ook al ziet niemand er ooit weer wat van; juist deze
plekken zijn gevoelig voor roest als gevolg van condens.
Op de drie
foto's hierboven zitten alle nieuwe delen definitief gemonteerd; de lange
rand waarmee het nieuwe paneel aansluit op het originele deel (d.m.v. een
verzet) is net glad geslepen en moet nog gespoten worden. Op de
middelste foto is te zien hoe het opvul paneel perfect past. Ook de
aanluiting van de nieuwe
wielbak aan het bestaande deel is meteen afgewerkt met een blijvend
elastische kit en alle proplassen zijn ook even ingesmeerd met een beetje
epoxyprimer
na gladgeslepen te zijn (rechtsboven).
Als laatste deel
moet de achterkant nog klaar gemaakt worden. Dit was dermate roestig, dat er
al vóór het stralen de onderste helft afgesneden is, zodat ook
de binnenkant mooi blank kon worden gemaakt (dit is een holle
ruimte waar altijd erg veel roest zit). De onderrand van het binnenste deel
is op de foto rechts
boven al gerepareerd en de rand waar het nieuwe deel aan vast moet
worden gemaakt is al voorbewerkt (zaten diverse deuken in die met lood
opgevuld waren).
Op de middelste foto zit het nieuwe deel erop; dit deel is niet als
reproduktie verkrijgbaar, dus moesten we het zelf maken m.b.v. een Engels
wiel (een soort
wals waarmee je allerlei ronde vormen kunt maken). Hiermee is de
carrosserie klaar en kan de voorbewerking voor het spuiten beginnen. De
losse delen, zoals
voorschermen (foto rechtsboven), portieren (foto linksonder) en
motorkap zijn ool allemaal kaal gemaakt en zijn inmiddels in de epoxyprimer
gespoten.
Op de foto
middenboven zomaar even een greep uit de grote hoeveelheid bouten en moeren;
deze zijn van de voorschermen. Deze worden per deel van de auto
als groep gefotografeerd alvorens het deel wat hergebruikt kan
worden te laten verzinken. Verreweg het grootste deel wordt echter vervangen
door nieuw materiaal
wat dan wel van hetzelfde type moet zijn als origineel, anders
proberen we toch zoveel mogelijk de originele wél weer te gebruiken. Dit
geldt ook voor b.v. de
assen waarmee de bovenste draagarmen van de voorwielophanging aan
het subframe zitten. De originele worden opnieuw gebruikt: zie hierboven
rechts - de
achterste is zoals hij van de auto afkomt en de voorste is nadat
hij gestraald is met glasparel en daarna geborsteld, maar vóór het
verzinken. Dit alles kost wel
wat tijd, maar het resultaat is straks ook een auto die echt
perfect is tot in de details!
Hierboven het
eerste begin van het strak maken van de carrosserie; het rechter
achterscherm is al in grote lijnen klaar en het linker scherm heeft net de
eerste
laag plamuur gekregen. Ook het gat in het dak waar de antenne zat
is strak gemaakt; dit had toch een vrij groot deel aangetast.
Linksboven staat
de auto in de laatste primer laag, klaar om gespoten te worden. Eerst wordt
de binnenkant gespoten. De foto's hierboven tonen het interieur in
de kleur zoals de rest van de auto ook wordt: Buccaneer Red, één
van de drie kleuren waarin de Trans-Am in 1973 te krijgen was (de andere
twee waren Cameo
White en Brewster Green).
Net als de
binnenkant worden ook de lasnaden aan de bodem allemaal voorzien van een
nieuwe kitrand zodat hier geen vocht tussen kan kruipen (foto linksboven)
Daarna wordt ook de bodem in de kleur van de auto gespoten met
dezelfde kwaliteit 2K lak als de rest van de carrosserie. Vervolgens wordt
het schutbord en
het paravan evenals de binnenkant van de kofferbak matzwart
gespoten. Dan ziet de auto eruit zoals op de foto rechtsboven.
Dan wordt alles
weer afgeplakt en wordt als laatste de carrosserie aan de buitenkant
gespoten. Als hij dan uit de spuitcabine naar buiten komt en alle papier
eraf is ziet het eruit zoals op de foto's hierboven. Nu worden
eerst nog de holle ruimtes behandeld tegen roest. Belangrijk is dat dit tot
in alle hoekjes komt, want
juist daar wil zich gemakkelijk vocht door bv. condens nestelen wat
dan op korte termijn alweer kan zorgen voor... roest! Hierna zal met de
opbouw begonnen
worden. Veel onderdelen liggen al klaar, zoals subframe en alle
delen de wielophanging, besturing e.d. Al deze delen zijn zwart
gepoedercoat.
Nadat de holle
ruimtes allemaal behandeld zijn met conservering kan worden begonnen met de
opbouw. Als eerste worden alle nieuwe bezine aanvoer, retour
en remleidingen gemonteerd onder de auto en op het voorste subframe
nu er nog niets in de weg zit. Daarna wordt de achteras met de bladveren
(linksboven)
gemonteerd. Alle bladen van de veren zijn afzonderlijk gepoedercoat
en voorzien van nieuwe glijplaatjes. Ook de rubber bussen vóór en achter en
de rubberblokken
tussen as en de bladveer zijn uiteraard vernieuwd. Midden boven is
de nieuwe benzinetank met aanzuigbuis en drijver etc. te zien. De oude tank
was dermate
roestig dat stralen niet meer verantwoord was. Rechtsboven is de
gemonteerde tank aangesloten op de nieuwe benzine aanvoer en retour
leidingen te zien.
Ook is hier te zien dat het nieuwe lager, de keerring en
remcilinder al op de as geïnstalleerd zijn en een originele AC Delco
schokdemper.
Ook aan de
voorzijde is inmiddels het subframe met nieuwe rubber bussen en bouten
gemonteerd met de bovenste wieldraagarmen, motorsteunen e.d. Midden
boven een kijkje binnenin de auto waar de eerste bedrading alweer
bevestigd is. Ook de nieuwe isolatie tegen het schutbord zit er al in.
Hierna zullen kachelhuis
en ventilatie systeem gemonteerd worden. Daarnaast zijn diverse
delen uit het interieur gerestaureerd die origineel van blank onbehandeld
metaal zijn, zoals
rempedaal met bevestigingsbeugel, gaspedaal, parkeerrem pedaal,
automaat selectie hendel e.d. Deze worden alle chemisch ontroest omdat
stralen het
oppervlak aan zou tasten. Nu wordt alleen de roest verwijderd en
blijft er zuiver schoon metaal achter met een glad oppervlak net of het zo
uit de fabriek komt.
Daarna worden ze van een onzichtbaar beschermlaagje voorzien zodat
het fabrieks nieuwe uiterlijk ook behouden blijft; als voorbeeld is op de
rechter foto boven
het rempedaal te zien: boven roestig zoals het vóór de behandeling
eruit zag en op de onderste helft na de behandeling.
Linksboven de
originele isolatie die onder het tapijt komt. Dit is een zwaar produkt van
karton en bitumen die de fabriek toepaste om resoneren van de bodem te
voorkomen. Midden boven het gerestaureerde kachelhuis dat
rechtsboven weer tegen het schutbord gemonteerd is met de kanalen voor de
ventilatie.
Met het
dashboard er weer in, tapijt op de vloer en de shifter weer op de tunnel
begint het er weer op te lijken. Ook de stuurkolom is deels uit elkaar
geweest (op
de bovenhelft van de foto midden boven). Hij is opnieuw gespoten,
voorzien van nieuwe schakelaars en contactslot. Tevens zijn nieuwe chromen
hendels voor het
verstellen van het stuur en de richtingaanwijzer aangebracht. Op de
onderste helft staat het resultaat minus de kraag die erboven los bij ligt.
Deze is van aluminium
en was extreem geoxideerd. Hij is eerst met glasparel gestraald en
vervolgens met een speciale verf gespoten die na droging een "wrinkle
finish" patroon geeft
die precies lijkt op de fabrieks originele finish. Rechtsboven is
het dashboard helemaal klaar en ook het nieuwe middenconsole zit erin.
Linksboven een
kijkje onder het dashboard: ook hier ziet alles er nieuw uit, ook al lijkt
voor veel mensen bedrading altijd wat warrig. Zoals het er hier uitziet, zo
zag het er ook uit toen het de fabriek net uit kwam. De hele
kabelboom is opnieuw gewikkeld, waar nodig gerepareerd en van nieuwe
connectors voorzien.
Midden boven is te zien dat ook de wielophanging vóór inmiddels
klaar is. Ook zijn er nieuwe remschijven en gereviseerde remklauwen opgezet.
Rechtsboven
nog een close-up van de vering, stabilisatiestang e.d. De veren
zijn nieuw en rood gepoedercoat (en niet oranje zoals het op de foto lijkt)
en ook de schokdempers
zijn uiteraard nieuw. Verder zijn het allemaal originele delen die
zwart gepoedercoat zijn. De fusees en stuurkogels zijn natuurlijk wel
allemaal nieuw.
Ook de
achterremmen zijn klaar gemaakt met allemaal nieuwe delen. Het enige dat
hier oud is zijn de zwart gepoedercoate platen die aan de as zitten waar
alle delen op gemonteerd zitten. Midden boven de nieuwe
remtrommels: zelfs deze zijn met hitte bestendige lak gespoten in de kleur
van blank gietijzer en
zelfs voorzien van een blanke lak voor een langdurige bescherming.
Rechtsboven een blik onder de auto in dit stadium: hier is alles klaar in
afwachting van
het installeren van motor, bak en cardanas.
In dit stadium
moet de motor nog gereviseerd worden. Linksboven wordt hij gedemonteerd:
hier is de onderzijde met de krukas te zien. De motor had de laatste
circa 10 jaar niet meer gelopen nadat er koelvloeistof in de olie
geconstateerd was. Bij het verwijderen van de pan werd dan ook een kleine
liter melkwitte sludge
op de bodem gevonden. Dit viel erg tegen, want bovenin de motor was
hier niets van te zien. Maar door de lange stilstand was dit allemaal
natuurlijk al lang
naar beneden gelopen. Na het los schroeven van een paar lagerkappen
bleken ook de krukas en drijfstang lagers helemaal in de witte drap te
zitten. Nodeloos
te melden dat de lagers helemaal weg zijn, maar ook de krukas moet
geslepen worden. Daarentegen is de conditie van de zuigerwanden vrij goed.
Wel zaten
er 2 gebroken zuigerveren in. Dat dit geen sporen achtergelaten
heeft wijst erop dat dit gebeurt moet zijn kort voordat de motor uit bedrijf
genomen is. De nokkenas
vertoont wel wat slijtage (en de lagers ook), maar deze zou toch
vervangen worden door een roller nokkenas met een wat agressiever profiel.
Eerst gaan we de
nodige bewerkingen aan blok, krukas en koppen uit laten voeren en
nieuwe onderdelen bestellen zodat de motor straks beter als nieuw loopt.
Ondertusssen
zijn alle accessoires van de motor, zoals de dynamo, startmotor, stuurpomp
etc. ontroest, gereviseerd met de nodige nieuwe onderdelen en
van een nieuwe verflaag voorzien zoals op de foto linksboven te
zien is (klik op de foto voor een vergroting). Voor de carburateur moest een
vervangend exemplaar
(van hetzelfde type) worden besteld: het afgebeelde exemplaar
midden boven is de originele; helaas bleek dat door jarenlange stilstand,
waarvan een gedeelte
buiten, ernstige corrosie het aluminium op een aantal belangrijke
punten aangetast had. Zo bleek o.a. het schroefdraad van de vlotternaald
zitting helemaal weg
te zijn en hier zit onvoldoende materiaal om een helicoil of iets
dergelijks te installeren. Gelukkig reviseerd de bekende carburateur
fabrikant Holley in Amerika
vrijwel alle types en merken carburateurs, waaronder ook de
Rochester Quadrajet. Zie de foto rechtsboven.
Verder is het
interieur klaar gemaakt en zijn alle nieuwe ruiten erin gezet, alleen de
achterruit is de originele terug geplaatst. Op de foto's hierboven is te
zien
hoe de originele staat van de stoelen was: links de onderkant van
de bestuurdersstoel, waarvan het gescheurde schuim met touwen bij elkaar
werd gehouden.
Linksonder dezelfde stoel na het opnieuw bekleden. Ook het metaal
van de frames was nogal roestig, waarop besloten werd dan maar alle delen
van de stoelen
en achterbank te gaan stralen en poedercoaten, ook al is er later
weinig van te zien, behalve dan de roestdeeltjes die op het nieuwe tapijt
onder en rondom de
stoelen zou vallen. En om dat te voorkomen is poedercoaten weer de
ideale oplossing, want probeer maar eens de veren van een zitting (nat) te
spuiten met
verf en 99% van de verf gaat verloren, terwijl het elektrisch
geladen poeder bij poedercoaten naar het metaal toe getrokken wordt en
bovendien het overtollige
poeder ge-recycled kan worden (zie ook de uitleg over poedercoaten
hier).
Rechtsboven een aantal delen na het poedercoaten.
Linksboven dus
de bestuurdersstoel met nieuw schuim, een vervangende mat met staaldraad ter
ondersteuning, nieuwe bekleding en ontroeste en opnieuw
gesmeerde geleiders. Deze laatste worden niet gestraald, maar
chemisch ontroest omdat anders achtergebleven zandkorreltjes het mechaniek
ernstig zouden
doen slijten (en bovendien hinderlijke schurende geluiden maken bij
het vertellen van de stoelen). Midden en rechtsboven de rugleuning vóór en
na het opnieuw
bekleden: ook hier nieuw schuim, ook al was het originele lang niet
zo slecht als de zitting. Op de oude bekleding en dus ook het schuim zat
ontzettend veel
schimmel en rook bovendien erg muf (een goede reden om oude
bekleding buiten van de stoelen te halen ...)
Met de nieuw
beklede bank en stoelen er weer in is het interieur klaar op de gordels na,
die nog onderweg zijn (worden gereviseerd door een gespecialiseerd
bedrijf in Amerika met nieuw gordelmateriaal en opnieuw verchroomde
gespen). Door op de middelste foto hierboven te klikken is deze te
vergroten. Als finishing
touch is er een klassiek uitziende radio met knoppen en een
cassettespeler in het dashboard gezet, die voorzien is van een MP3/i-pod
aansluiting zodat ook
geluisterd kan worden naar muziek op een moderne manier. Verder
zijn er vier luidsprekers gemonteerd op de originele plaatsen hiervoor.
Met
het motorblok terug van het revisiebedrijf waar de cilinders gehoond zijn,
de zuigers voorzien zijn van nieuwe zuigerveren, de krukas geslepen, het
blok gevlakt,
de koppen idem, de kleppen geslepen en voorzien van nieuwe veren en
alles gecontroleerd kan de motor verder afgebouwd worden. Ook de buitenkant
krijgt een
nieuwe verflaag. Hiervoor wordt het blok en de koppen eerst grondig
ontvet en ontroest met een oude carterpan erop en de bovenkant afgeplakt met
plastic om te
voorkomen dat er weer stof e.d. in de schone motor komt (foto
linksboven). Alles wordt tot in de kleinste hoekjes schoon gemaakt tot er
een glimmende motor
overblijft, waarna de koppen erop gezet worden. Dan moeten de delen
afgeplakt worden waar geen verf mag komen. Tenslotte krijgt het geheel een
paar lagen
primer, vervolgens een paar lagen kleur en ter afsluiting nog drie
lagen blanke lak. Eenmaal uitgepakt ziet het er dan zo uit als op de foto
midden boven, waar de
nieuwe distributieset er al opgezet is. Ook het distributiedeksel,
de waterpomp en alle bijbehorende delen worden nieuw gemonteerd
(rechtsboven).
Straks niet meer zichtbaar, maar ook een nieuwe oliepomp mag niet vergeten
worden bij een revisie (linksboven). Op de foto boven in het midden het
nieuwe
hart van de motor: een roller nokkenas met bijbehorende
hydraulische rollerlifters. Hiermee zal de motor straks helemaal tot leven
komen! Rechtsboven zit alles
zover in elkaar, met een nieuwe carterpan en een nieuwe
benzinepomp, om weer geïnstalleerd te worden.
Eerst moet nog de automaat weer herenigd worden met de motor. Ook de
automaat heeft een complete revisie met nieuwe koppelomvormer achter de rug
en
stond al enige tijd klaar. Nadat de bak en de motor weer één geheel
vormen en ook de motorsteunen aan het blok bevestigd zijn kan het geheel
voorzichtig op zijn
plaats gebracht worden (midden boven). Op de foto rechtsboven zit
het meeste er al weer op. Ook de remmen zijn hier al op de nieuwe
hoofdremcilinder aange-
sloten e.d. Het wachten is op dit moment nog de binnenkomst van de
juiste stoterstangen, die i.v.m. de rollerlifters een afwijkende lengte van
de standaardlengte
moeten hebben. Ook komt er nog een nieuwe valleypan om dezelfde
reden (het inlaatspruitsuk en carburateur zitten nog los). Daarna kan de
voorzijde van de
auto verder afgebouwd worden. (de foto rechtsboven is d.m.v.
aanklikken te vergroten)
Op
de foto linksboven zijn de juiste stoterstangen geïnstalleerd waardoor de
roller rockers ook geplaatst konden worden. Deze zijn voorzien van een
meedraaiend
deel waar hij op de klepsteel rust om frictie en slijtage te
minimaliseren. Ook de klepveren zijn vervangen door een type die speciaal
hoort bij de nieuwe nokkenas.
Midden boven is ook de nieuwe valleypan en het nieuwe
inlaatspruitstuk met carburateur, benzineleiding etc. definitief gemonteerd.
De ontsteking is op tijd gezet
en alleen de uitlaat en de bougiekabels moeten er nog aan + wat
olie en water e.d. voor de eerste start. Rechtsboven de opbouw van de neus:
alles zit er weer op,
alleen de voorschermen en de voorbumper moeten er nog op. De
voorbumper vormt eigenlijk de hele voorzijde van de auto zodat dit echt de
finishing touch is
waarmee de auto zijn identiteit weer terug krijgt.
Eindelijk is het dan zover dat de voorschermen er weer op kunnen. Linksboven
zitten ze er net op en nu is het belangrijk alles goed te stellen, zodat de
neus en
de motorkap straks perfekt passen. Op de middelste foto is dit
allemaal gedaan en is ook de verlichting + bedrading geïnstalleerd en
getest. Het belangrijkste
deel van het poetswerk is hier ook gedaan en als dit helemaal klaar
is zal de "screaming chicken" weer aangebracht worden op de motorkap evenals
de overige
stickers die origineel op de auto horen. Rechtsboven nog een
blik onder de motorkap: alleen de uitlaat moet nog onder de auto gemaakt
worden en dan is het
zover om de motor te starten en alles na te lopen en te testen.
Ook
de achterkant is inmiddels geheel afgebouwd met een nieuw verchroomde
bumper. Na het laatste poetswerk zal hier ook de spoiler weer teruggeplaatst
worden. Midden boven de nieuwe wielen: vrijwel hetzelfde type als
origineel, maar dan wel twee maten groter (17" i.p.v. 15") waardoor er
moderne banden
gebruikt kunnen worden. Rechtsboven: nagenoeg klaar voor de eerste
testrit!
Op de drie foto's hierboven is de nieuwe originele dubbele uitlaat te zien met de originele enkele dwarsgeplaatste demper tussen de achteras en de benzinetank.
Met
de uitlaat eronder kan de auto nu eindelijk weer op z'n wielen komen te
staan. Eén van de laatste dingen die dan nog moeten worden gedaan is het
stellen
van de portier ruiten. Dit kan pas worden gedaan als alles
definitief gemonteerd is de auto moet op een vlakke ondergrond staan. Dit is
een nauwkeurig karwei, en
als alles naar tevredenheid afgesteld is worden de portieren aan de
binnenkant afgedekt met een dampremmende folie (linksboven) waar dan
vervolgens de
deurpanelen over aangebracht kunnen worden. Midden boven het
resultaat: het onderste, van harde kunststof gemaakte deel, is origineel en
het bovenste, beklede
deel, is nieuw. Onder de motorkap zijn dan ook de laatste delen
gemonteerd en aangesloten; alleen de "shaker" is hier omwille van de
zichtbaarheid nog even
weg gelaten. Klik op de foto om een grotere afbeelding te zien. Dit
is de originele 455 cubic inch (7,5 liter) motor waarmee de auto uit de
fabriek kwam.
Zelfs de kofferbak is tot in de puntjes origineel: "space-saver spare"
reserveband met bijbehorende fles met drijfgas voor het oppompen ervan,
originele krik,
grondplaat en wielmoersleutel! Dan is het zover om de motor, bak
etc. te voorzien van alle vloeistoffen en kan hij gestart worden. Ondanks de
diverse modificaties
werd de eerste poging meteen beloond: na het even aanzuigen van de
benzine sloeg de motor meteen aan en liep vanaf het eerste moment al goed.
Na controle
op lekkages (geen) meteen ook de ontsteking afgesteld nadat de
motor op temperatuur was gekomen; stond slechts 3 graden van het optimale
punt! Ook de
eerste testrit geen verrassingen - alles OK! Daarna nog naar de
APK: even op de remmentestbank, nummers gecontroleerd, verlichting etc. en
hij was klaar voor
aflevering. Na een laatste poetsbeurt staat hij op de foto
rechtsboven op de trailer om afgeleverd te worden.
De foto rechtsboven is aan te klikken voor een supergroot formaat.