De Wagoneers van dit bouwjaar
werden geleverd
met een Buick 350 V8 en een TH400 automaat,
ook al van General Motors. Bovendien waren zij
voorzien van vierwiel aandrijving.
De motor zal worden vervangen
door een nieuw
exemplaar en de automaat en tussenbak zullen
worden gereviseerd, daar zij beide overmatige
lekkage vertoonden en na 38 jaar ook wel toe
zijn aan een inwendige opfrisbeurt.
Linksboven de oude motor met
alles er nog op en aan. Deze wordt eerst zover mogelijk gedemonteerd om er
vervolgens uitgelicht te worden. De motor wordt
omgeruild voor een nieuw gereviseerd exemplaar. Het voordeel
hiervan is, dat er meteen doorgewerkt kan worden. Dus niet eerst achter
nieuwe lagers, zuigers
etc. aan en ook geen afspraak maken voor bewerken van blok en
koppen, maar eruit en de nieuwe er meteen weer in. In dit geval moet de bak
ook gereviseerd
worden, dus wachten we met het inzetten van de nieuwe motor even
tot ook de bak klaar is. Op de foto rechtsboven de achterste steun waarop de
automaat
rust. Let op koe scheef die staat! Door jaren van olie lekkage is
deze steun helemaal vergaan. Bij het eruit halen viel hij spontaan in
tweeën!
Op de linker
foto is links de tussenbak te zien. Deze is helemaal bedekt met een laag
olie en vuil als gevolg van de lekkage. Eerst zal de buitenkant schoon
gemaakt worden vóór er begonnen wordt met het demonteren. Op de
middelste foto is de motorruimte helemaal leeg en moeten de laatste delen
nog schoon
gemaakt worden. Ook de dwarsbalk waarop de bak rust is eruit
gehaald. Hierop zat zeker een kilo of meer olie, zand en ander vuil. Deze en
een aantal andere
delen zullen worden gepoedercoat, evenals de wielen.
Intussen is er
begonnen met de opbouw van het interieur. Als eerste wordt er
isolatiemateriaal aangebracht op het schutbord om warmte en geluid van de
motor tegen te houden. Vervolgens wordt dan het
ventilatie-/kachelhuis geplaatst en ook de bedrading wordt alvast op de
plaats gelegd. Hierna komt het
ruitenwissersysteem aan de beurt; dit zit bij deze auto namelijk
achter het dashboard binnenin de auto! Na het plaatsen van het dashboard is
hier moeilijk
bij te komen. Op de foto rechtsboven zit het dashboard er net weer
in met het rempedaal, maar de stuurkolom moet nog omdat deze op het moment
van de
foto nog gespoten moest worden; bovendien deed het contact van de
claxon het niet en was de draad van de selectie schaal van de automaat
gebroken. Het
blijkt altijd handig dit soort dingen vóór de inbouw te testen om
te voorkomen dat later alles nóg een keer uit elkaar moet.
Ook is er al
veel aan de buitenzijde van de auto gemonteerd. Zo zijn alle nieuwe deur- en
raamrubbers erin gezet. Ook de ramen zitten er alweer in, behalve
de voorruit. Deze wordt als laatste geplaatst omdat het dashboard
nog verder afgebouwd moet worden, en dat gaat een stuk makkelijker als de
voorruit niet
in de weg zit. Ook zijn alle sierlijsten er weer opgezet, het
bagagerek op het dak, de deurkrukken, grille en verlichting zodat de
buitenzijde al bijna klaar is.
Als laatste moeten alleen de bumpers er nog weer op om de
buitenkant af te maken. Intussen is de nieuwe vloerbedekking en
hemelbekleding binnengekomen
uit de VS zodat er verder gewerkt kan worden aan de opbouw van het
interieur.
Hierboven is dan
te zien dat de vloerbedekking en hemelbekleding er al in zitten. Op de foto
linksboven zit de achterbank weer op z'n plaats met een moderne
aanpassing, nl. driepunts gordels met oprolautomaat om de
veiligheid in het hedendaagse drukke verkeer te vergroten. Op de middelste
foto het laadruim, die
ook geheel met vloerbedekking bekleed is. Ook is er anti-dreunplaat
aangebracht aan de binnenzijde van de achterschermen om hinderlijke
resonanties tijdens
het rijden te verminderen. Rechtsboven de hemelbekleding.
Ook de bedrading
wordt overal voorzien van nieuwe doorvoerbuis en/of opnieuw omwikkeld met
speciaal hiervoor gemaakte tape; dit lijkt op isolatie tape, maar
dan zonder dat het plakt en met meer rek zodat het heel strak om de
draden getrokken kan worden. Op de foto linksboven de nieuw gemaakte
kabelboom voor
de motor hier gedrapeerd om het nieuw gepoedercoate ventilatorhuis
van de kachel. Op de middelste foto een aantal stekkers van de achterlichten
en achter-
raam; in al dit soort stekkers zitten ernstig geoxideerde
contactplaatjes. Op de foto rechtsboven is op de linker helft te zie hoe de
oude eruit zien; sommige
breken spontaan af en zijn groen van oxidatie. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat er in oude auto's vaak elektrische problemen zijn. Hier
waren verschillende
draden al van de stekkers los geknipt en op een andere manier met
elkaar verbonden. Al deze connectors door heel de auto worden vervangen door
nieuwe zoals
op de rechter helft van de foto te zien is (de kleur heeft te maken
met de capaciteit/het aantal amperes wat erdoorheen mag).
Ook de bodem is
intussen behandeld met een rubbercoating om deze te beschermen tegen
steenslag en opspattend water e.d. Dit moderne materiaal wordt
veel dunner opgebracht dan de ouderwetse undercoating. Dit laatste
werd ook na verloop van tijd hard en ging scheuren. Deze scheurtjes waren
echter eerst
zo klein dat ze niet opvielen, maar water kwam er wel in en vond zo
een weg naar het metaal van de vloer dat vervolgens begon te roesten;
doordat de laag
echter zo dik was bleef dit lange tijd onzichtbaar en het roestings
proces kon zo lange tijd onzichtbaar verder gaan. Het moderne materiaal (dat
overigens
zwart is, maar op de foto grijs lijkt) krimpt en scheurt niet en
geeft dus een veel betere bescherming. Op de foto midden boven ligt de
gereviseerde automaat
met tussenbak voor de vierwielaandrijving klaar om gemonteerd te
worden en op de rechter foto de nieuwe Buick 350 motor die ook weer in de
originele kleur
gespoten is. Beide zullen de komende week gemonteerd worden.
Op de foto
linksboven staat de automaat al op z'n plaats in afwachting van de motor. Op
de foto in het midden is te zien hoe de automaat en tussenbak op de
gepoedercoate steunbalk vast zitten. Vergelijk dit maar eens met
de linker foto helemaal bovenaan de pagina (de eerste rij van drie foto's) -
hier lag de bak
letterlijk op de steunbalk omdat de rubber steun helemaal vergaan
was. Hierboven rechts wordt de motor met de kraan op z'n plaats gehesen.
Nadat de motor
vast gezet is (linksboven) volgt het verder afbouwen. We zijn gewoon
rechtsvoor begonnen met de startmotor, uitlaatspruitstuk, kachel, LPG
verdamper, dynamo, stuurpomp, etc. Daarna is eerst de stuurkolom
ingebouwd, waarvan zojuist de ontbrekende beugels binnen waren gekomen (de
koppeling
van de stuuras was op dat moment nog vrij toegankelijk). Vervolgens
zijn linker uitlaatspuitstuk, remsysteem, carburateur en diverse kleine
delen gemonteerd.
Nu resteerd alleen nog het aansluiten van de diverse slangen,
pulleys, V-snaren e.d. en dan is het motorruim helemaal klaar.
Intussen is ook
het interieur bijna klaar. Linksboven is net de stuurkolom geïnstalleerd en
is de tunnel boven de versnellingsbak dicht gemaakt. Ook de bedrading
is hier al grotendeels aangesloten. Op de middelste foto is het
tapijt erin gelegd, het gaspedaal, het stuurwiel en de afwerklijsten over de
drempels gemonteerd.
Ook de bedrading is inmiddels geheel aangesloten en getest; na
enkele kleine correcties werkt alles naar behoren. Op de rechter foto is te
zien hoe een
moderne radio/cd speler in het dashboard kastje gemonteerd is; met
het klepje dicht zie je alleen de originele AM radio! De luidsprekerdraden
zijn eerder al
getrokken en zijn nu op de radio aangesloten; rest alleen nog de
luidsprekers uit te kiezen en een plekje te geven - dit gaat de eigenaar
zelf doen.
Ondertussen is
ook de motor weer een stapje verder gekomen; zo is alle bedrading en de accu
geïnstalleerd. Ook zijn alle brandstof, vacuum en waterslangen
met nieuw materiaal aangelegd. Ook het remsysteem is al gevuld en
ontlucht. Op de foto midden boven de carburateur die ook helemaal uit elkaar
geweest is
en een volledige revisie gehad heeft. Ondanks het feit dat de auto
jaren lang droog stil gestaan heeft, had er toch enige tijd een heel klein
beetje water in de
vlotterkamer gestaan. Het gevolg was uiteraard oxidatie van het
aluminium waardoor o.a. het kogeltje onder de acceleratie pomp vast zat.
Hierdoor zou de
brandstof toevoer ernstig belemmerd zijn met als gevolg een motor
die nauwelijks op benzine had gelopen. In de rechter hoek onder op de
rechter foto is een
blauw apparaat te zien: dit is de vacuum motor voor de cruise
control; deze moet nog aangesloten worden. Als laatste moet dan de radiateur
er nog in. Deze
wordt echter eerst nog voorzien van een nieuw koelblok, aangezien
de originele al sporen van beginnende lekkage vertoonde.
Dan is het
eindelijk zover: het interieur is helemaal klaar, alles is afgewerkt - de
nieuwe deurpanelen zijn gemonteerd, ook de driepunts gordels op de voorbank
zitten erin. Het dashboard is klaar en alle electrische circuits
zijn getest, de cruise control is aangesloten (het ovale bedieningspaneeltje
links van het stuur).
Om beter te zien hoe het er in werkelijkheid uit ziet kunt u op de
foto linksboven klikken: er wordt dan een grotere versie geopend (klik
daarna op vorige in uw
browser om terug te keren naar deze pagina). Op de foto rechtsboven
het helemaal afgewerkte laadruim met in bijpassend groen leer afgewerkte
panelen.
Na enig zoeken
zijn er een paar passende nieuwe spiegels gevonden die welliswaar niet
origineel zijn maar er wel véél beter uitzien dan de oude originele (die
in dit geval bovendien er al niet meer bij waren, maar op de sloop
zijn ook geen mooie exemplaren meer te vinden). Middenboven het stoere front
met de nieuw|
gemonteerde Falcon Eyes verstralers en rechtsboven tenslotte de
complete motor met alles erop en eraan: klaar voor vele kilometers
rijplezier! Ook deze foto
is aan te klikken voor een grotere afbeelding (klik daarna weer op
vorige in uw browser om terug te keren naar deze pagina).
Tenslotte hierboven de auto klaar voor aflevering. Na vele uren hard werken staat er weer een in alle opzichten nieuwe auto klaar voor de trotse eigenaar!