11970 Dodge Challenger RT

 

  
1970 Jeep Wagoneer

  
     

Hier staat de auto op de trailer om van zuid naar
noord Nederland te worden vervoerd. Zoals op de
foto te zien is, is hij prachtig gespoten, maar
moet nog helemaal afgebouwd worden. De wielen
gaan er ook nog af en zullen gestraald worden om
vervolgens gepoedercoat te worden.

De Wagoneers van dit bouwjaar werden geleverd
met een Buick 350 V8 en een TH400 automaat,
ook al van General Motors. Bovendien waren zij
voorzien van vierwiel aandrijving.

De motor zal worden vervangen door een nieuw
exemplaar en de automaat en tussenbak zullen
worden gereviseerd, daar zij beide overmatige
lekkage vertoonden en na 38 jaar ook wel toe
zijn aan een inwendige opfrisbeurt.

 

  


   Hieronder volgt het verslag van de uit en inbouw van de motor en de automaat, waarna vervolgens de afbouw van het interieur en exterieur aan de beurt komen.
   Ook hier is nog genoeg te doen, zoals alle sierlijsten, verlichting, portiergrepen, ramen etc.


        

   Linksboven de oude motor met alles er nog op en aan. Deze wordt eerst zover mogelijk gedemonteerd om er vervolgens uitgelicht te worden. De motor wordt
   omgeruild voor een nieuw gereviseerd exemplaar. Het voordeel hiervan is, dat er meteen doorgewerkt kan worden. Dus niet eerst achter nieuwe lagers, zuigers
   etc. aan en ook geen afspraak maken voor bewerken van blok en koppen, maar eruit en de nieuwe er meteen weer in. In dit geval moet de bak ook gereviseerd
   worden, dus wachten we met het inzetten van de nieuwe motor even tot ook de bak klaar is. Op de foto rechtsboven de achterste steun waarop de automaat
   rust. Let op koe scheef die staat! Door jaren van olie lekkage is deze steun helemaal vergaan. Bij het eruit halen viel hij spontaan in tweeën!

        

   Op de linker foto is links de tussenbak te zien. Deze is helemaal bedekt met een laag olie en vuil als gevolg van de lekkage. Eerst zal de buitenkant schoon
   gemaakt worden vóór er begonnen wordt met het demonteren. Op de middelste foto is de motorruimte helemaal leeg en moeten de laatste delen nog schoon
   gemaakt worden. Ook de dwarsbalk waarop de bak rust is eruit gehaald. Hierop zat zeker een kilo of meer olie, zand en ander vuil. Deze en een aantal andere
   delen zullen worden gepoedercoat, evenals de wielen.

        

   Intussen is er begonnen met de opbouw van het interieur. Als eerste wordt er isolatiemateriaal aangebracht op het schutbord om warmte en geluid van de
   motor tegen te houden. Vervolgens wordt dan het ventilatie-/kachelhuis geplaatst en ook de bedrading wordt alvast op de plaats gelegd. Hierna komt het
   ruitenwissersysteem aan de beurt; dit zit bij deze auto namelijk achter het dashboard binnenin de auto! Na het plaatsen van het dashboard is hier moeilijk
   bij te komen. Op de foto rechtsboven zit het dashboard er net weer in met het rempedaal, maar de stuurkolom moet nog omdat deze op het moment van de
   foto nog gespoten moest worden; bovendien deed het contact van de claxon het niet en was de draad van de selectie schaal van de automaat gebroken. Het
   blijkt altijd handig dit soort dingen vóór de inbouw te testen om te voorkomen dat later alles nóg een keer uit elkaar moet.

        

   Ook is er al veel aan de buitenzijde van de auto gemonteerd. Zo zijn alle nieuwe deur- en raamrubbers erin gezet. Ook de ramen zitten er alweer in, behalve
   de voorruit. Deze wordt als laatste geplaatst omdat het dashboard nog verder afgebouwd moet worden, en dat gaat een stuk makkelijker als de voorruit niet
   in de weg zit. Ook zijn alle sierlijsten er weer opgezet, het bagagerek op het dak, de deurkrukken, grille en verlichting zodat de buitenzijde al bijna klaar is.
   Als laatste moeten alleen de bumpers er nog weer op om de buitenkant af te maken. Intussen is de nieuwe vloerbedekking en hemelbekleding binnengekomen
   uit de VS zodat er verder gewerkt kan worden aan de opbouw van het interieur.

        

   Hierboven is dan te zien dat de vloerbedekking en hemelbekleding er al in zitten. Op de foto linksboven zit de achterbank weer op z'n plaats met een moderne
   aanpassing, nl. driepunts gordels met oprolautomaat om de veiligheid in het hedendaagse drukke verkeer te vergroten. Op de middelste foto het laadruim, die
   ook geheel met vloerbedekking bekleed is. Ook is er anti-dreunplaat aangebracht aan de binnenzijde van de achterschermen om hinderlijke resonanties tijdens
   het rijden te verminderen. Rechtsboven de hemelbekleding.

        

   Ook de bedrading wordt overal voorzien van nieuwe doorvoerbuis en/of opnieuw omwikkeld met speciaal hiervoor gemaakte tape; dit lijkt op isolatie tape, maar
   dan zonder dat het plakt en met meer rek zodat het heel strak om de draden getrokken kan worden. Op de foto linksboven de nieuw gemaakte kabelboom voor
   de motor hier gedrapeerd om het nieuw gepoedercoate ventilatorhuis van de kachel. Op de middelste foto een aantal stekkers van de achterlichten en achter-
   raam; in al dit soort stekkers zitten ernstig geoxideerde contactplaatjes. Op de foto rechtsboven is op de linker helft te zie hoe de oude eruit zien; sommige
   breken spontaan af en zijn groen van oxidatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in oude auto's vaak elektrische problemen zijn. Hier waren verschillende
   draden al van de stekkers los geknipt en op een andere manier met elkaar verbonden. Al deze connectors door heel de auto worden vervangen door nieuwe zoals
   op de rechter helft van de foto te zien is (de kleur heeft te maken met de capaciteit/het aantal amperes wat erdoorheen mag).

        

   Ook de bodem is intussen behandeld met een rubbercoating om deze te beschermen tegen steenslag en opspattend water e.d. Dit moderne materiaal wordt
   veel dunner opgebracht dan de ouderwetse undercoating. Dit laatste werd ook na verloop van tijd hard en ging scheuren. Deze scheurtjes waren echter eerst
   zo klein dat ze niet opvielen, maar water kwam er wel in en vond zo een weg naar het metaal van de vloer dat vervolgens begon te roesten; doordat de laag
   echter zo dik was bleef dit lange tijd onzichtbaar en het roestings proces kon zo lange tijd onzichtbaar verder gaan. Het moderne materiaal (dat overigens
   zwart is, maar op de foto grijs lijkt) krimpt en scheurt niet en geeft dus een veel betere bescherming. Op de foto midden boven ligt de gereviseerde automaat
   met tussenbak voor de vierwielaandrijving klaar om gemonteerd te worden en op de rechter foto de nieuwe Buick 350 motor die ook weer in de originele kleur
   gespoten is. Beide zullen de komende week gemonteerd worden.

       

   Op de foto linksboven staat de automaat al op z'n plaats in afwachting van de motor. Op de foto in het midden is te zien hoe de automaat en tussenbak op de
   gepoedercoate steunbalk vast zitten. Vergelijk dit maar eens met  de linker foto helemaal bovenaan de pagina (de eerste rij van drie foto's) - hier lag de bak
   letterlijk op de steunbalk omdat de rubber steun helemaal vergaan was. Hierboven rechts wordt de motor met de kraan op z'n plaats gehesen.

        

   Nadat de motor vast gezet is (linksboven) volgt het verder afbouwen. We zijn gewoon rechtsvoor begonnen met de startmotor, uitlaatspruitstuk, kachel, LPG
   verdamper, dynamo, stuurpomp, etc. Daarna is eerst de stuurkolom ingebouwd, waarvan zojuist de ontbrekende beugels binnen waren gekomen (de koppeling
   van de stuuras was op dat moment nog vrij toegankelijk). Vervolgens zijn linker uitlaatspuitstuk, remsysteem, carburateur en diverse kleine delen gemonteerd.
   Nu resteerd alleen nog het aansluiten van de diverse slangen, pulleys, V-snaren e.d. en dan is het motorruim helemaal klaar.

        

   Intussen is ook het interieur bijna klaar. Linksboven is net de stuurkolom geïnstalleerd en is de tunnel boven de versnellingsbak dicht gemaakt. Ook de bedrading
   is hier al grotendeels aangesloten. Op de middelste foto is het tapijt erin gelegd, het gaspedaal, het stuurwiel en de afwerklijsten over de drempels gemonteerd.
   Ook de bedrading is inmiddels geheel aangesloten en getest; na enkele kleine correcties werkt alles naar behoren. Op de rechter foto is te zien hoe een
   moderne radio/cd speler in het dashboard kastje gemonteerd is; met het klepje dicht zie je alleen de originele AM radio! De luidsprekerdraden zijn eerder al
   getrokken en zijn nu op de radio aangesloten; rest alleen nog de luidsprekers uit te kiezen en een plekje te geven - dit gaat de eigenaar zelf doen.

        

   Ondertussen is ook de motor weer een stapje verder gekomen; zo is alle bedrading en de accu geïnstalleerd. Ook zijn alle brandstof, vacuum en waterslangen
   met nieuw materiaal aangelegd. Ook het remsysteem is al gevuld en ontlucht. Op de foto midden boven de carburateur die ook helemaal uit elkaar geweest is
   en een volledige revisie gehad heeft. Ondanks het feit dat de auto jaren lang droog stil gestaan heeft, had er toch enige tijd een heel klein beetje water in de
   vlotterkamer gestaan. Het gevolg was uiteraard oxidatie van het aluminium waardoor o.a. het kogeltje onder de acceleratie pomp vast zat. Hierdoor zou de
   brandstof toevoer ernstig belemmerd zijn met als gevolg een motor die nauwelijks op benzine had gelopen. In de rechter hoek onder op de rechter foto is een
   blauw apparaat te zien: dit is de vacuum motor voor de cruise control; deze moet nog aangesloten worden. Als laatste moet dan de radiateur er nog in. Deze
   wordt echter eerst nog voorzien van een nieuw koelblok, aangezien de originele al sporen van beginnende lekkage vertoonde.

        

   Dan is het eindelijk zover: het interieur is helemaal klaar, alles is afgewerkt - de nieuwe deurpanelen zijn gemonteerd, ook de driepunts gordels op de voorbank
   zitten erin. Het dashboard is klaar en alle electrische circuits zijn getest, de cruise control is aangesloten (het ovale bedieningspaneeltje links van het stuur).
   Om beter te zien hoe het er in werkelijkheid uit ziet kunt u op de foto linksboven klikken: er wordt dan een grotere versie geopend (klik daarna op vorige in uw
   browser om terug te keren naar deze pagina). Op de foto rechtsboven het helemaal afgewerkte laadruim met in bijpassend groen leer afgewerkte panelen.

        

   Na enig zoeken zijn er een paar passende nieuwe spiegels gevonden die welliswaar niet origineel zijn maar er wel véél beter uitzien dan de oude originele (die
   in dit geval bovendien er al niet meer bij waren, maar op de sloop zijn ook geen mooie exemplaren meer te vinden). Middenboven het stoere front met de nieuw|
   gemonteerde Falcon Eyes verstralers en rechtsboven tenslotte de complete motor met alles erop en eraan: klaar voor vele kilometers rijplezier! Ook deze foto
   is aan te klikken voor een grotere afbeelding (klik daarna weer op vorige in uw browser om terug te keren naar deze pagina).

  

   Tenslotte hierboven de auto klaar voor aflevering. Na vele uren hard werken staat er weer een in alle opzichten nieuwe auto klaar voor de trotse eigenaar!

  

  

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact