1970 Ford Torino GT
Na eerst alle
vloeistoffen te hebben afgetapt en de neus te hebben gedemonteerd kan de
motor er al uit. Zoals in de inleiding al gemeld zal deze terug komen in
een behoorlijk aangepaste vorm met zeker dubbel zoveel vermogen.
Dat de motor dan wél goed vast moet zitten spreekt voor zich, want zoals op
de foto midden
boven te zien is lag deze er los in.... De steunen waren nl.
volledig afgebroken! Op de foto rechtsboven een deel van de onderdelen die
inmiddels gedemonteerd
zijn en die allemaal gestraald en gepoedercoat worden voor een
langdurige bescherming.
Ook de
wielophanging wordt volledig gedemonteerd waarbij ook hier de "hard parts"
weer gestraald en gepoedercoat worden en alle rubber delen en kogels
vervangen gaan worden. Ook de achteras wordt gedemonteerd en hier
bleek één van de zadels geheel los te zitten zoals te zien op de foto
rechtsboven. Dit
moet al enige tijd geleden gebeurd zijn te oordelen aan de slijtage
sporen.... Maar ook de achteras zal aangepast moeten worden, want in de
huidige situatie
zit er helemaal geen sper differentieel in en met 600 pk wil je
toch een keer een burn out maken en als dan maar één band gaat spinnen....
Bij het
demonteren van interieur werd al snel duidelijk tot hoe ver dit bij de
eerste restauratie gedaan was. De achterbank en zijpanelen zijn er wel
eerder uit
geweest, maar het dashboard niet aan de achterliggende roest te
oordelen. Ook de bedrading achter het dashboard is zoals gebruikelijk bij de
meeste oude
auto's weer niet al te fris... Ook het groene tapijt zal naar alle
waarschijnlijkheid niet terug komen!
De
portieren worden ook totaal gestript van alle te demonteren delen zodat ze
goed ontroest kunnen worden. De rechter bleek echter zo slecht dat een
vervangend
exemplaar gezocht moet worden. Ook zullen de scharnieren vervangen
worden; vooral de linker waren héél slecht. Opvallend was wel dat zo te zien
de portieren
er wel eerder uit zijn geweest bij de eerste restauratie, maar dat
de auto gespoten is met de portieren erin wat onder meer te zien is aan de
ernstige roest achter
scharnieren.... (en afgebroken bouten) Rechtsboven begint al een
beetje zichtbaar te worden hoe de eigenlijke staat van de auto is; overal
zit wel wat roest onder.
Vreemd
genoeg kwam er ook heel wat roest tevoorschijn achter de C-stijlen; dit was
kennelijk ook niet eerder uit elkaar geweest. Achter de hemelbekleding
bleek het er juist weer heel netjes uit te zien. Rechtsboven op de
foto het prototype van het te monteren console. Dit is alvast zover gemaakt
dat het past onder
het dashboard en mooi aansluit op de vloer. De uiteindelijke
plaatsing van de shifter zal de uiteindelijk vorm nog gaan bepalen. Dit
alles zal ook met leer bekleed
worden met mogelijk aluminium en/of chroom accenten.
Na het
inpassen van het console kan dan ook het dashboard eruit en komt de kachel
in beeld (linksboven). Die was niet meer aangesloten op de motor, dus het
vermoeden bestond dat deze wel eens lek zou kunnen zijn... en dat
bleek ook het geval. Nu makkelijk op te lossen met een nieuwe kachel
radiateur, later een
heel vervelende klus omdat het hele dashboard er uit moet om er bij
te komen. Midden boven dan het schutbord met alles gedemonteerd, waarbij
opvalt dat het
hier met de roest erg meevalt! Ook op de plaats van de achterbank
slechts op een paar plaatsen wat roest (rechtsboven)
Als de
carrosserie dan helemaal kaal is en echt alles wat te demonteren is eraf is
en de zichtbare roest plekken zijn gerepareerd kan hij naar de autobeitserij
waar ze de oude lak, kit, undercoating en roest er in verschillende
baden vanaf halen. Vervolgens gaat hij dan door een verfbad zodat er meteen
een primer op zit.
Daar komt hij dan zwart uit zoals op de foto rechtsboven is te
zien. Dan zijn er nog een paar kleine plekjes tevoorschijn gekomen die ook
nog even gelast moeten
worden en dan kan het strak maken beginnen.
Bovendien zijn er een aantal
specifieke wensen
neergelegd door de eigenaar waaronder een
motor met aanzienlijk meer vermogen (richtlijn is
600 pk). Dit zal uit de 351 Cleveland motor gaan
komen door o.a. een stroker krukas, koppen,
nokkenas etc.
Ook de automaat zal plaats
moeten maken voor
voor een handbak en ook remmen, ophanging en
achteras zullen aangepast worden.
Tenslotte zal ook het
interieur geheel opnieuw
gedaan worden met toevoeging van onder andere
een middenconsole en alles in zwart leer bekleed.