11970 Dodge Challenger RT

 

  
1970 Ford Torino GT

  
     


        

   Na eerst alle vloeistoffen te hebben afgetapt en de neus te hebben gedemonteerd kan de motor er al uit. Zoals in de inleiding al gemeld zal deze terug komen in
   een behoorlijk aangepaste vorm met zeker dubbel zoveel vermogen. Dat de motor dan wél goed vast moet zitten spreekt voor zich, want zoals op de foto midden
   boven te zien is lag deze er los in.... De steunen waren nl. volledig afgebroken! Op de foto rechtsboven een deel van de onderdelen die inmiddels gedemonteerd
   zijn en die allemaal gestraald en gepoedercoat worden voor een langdurige bescherming.

        

   Ook de wielophanging wordt volledig gedemonteerd waarbij ook hier de "hard parts" weer gestraald en gepoedercoat worden en alle rubber delen en kogels
   vervangen gaan worden. Ook de achteras wordt gedemonteerd en hier bleek één van de zadels geheel los te zitten zoals te zien op de foto rechtsboven. Dit
   moet al enige tijd geleden gebeurd zijn te oordelen aan de slijtage sporen.... Maar ook de achteras zal aangepast moeten worden, want in de huidige situatie
   zit er helemaal geen sper differentieel in en met 600 pk wil je toch een keer een burn out maken en als dan maar één band gaat spinnen....

        

   Bij het demonteren van interieur werd al snel duidelijk tot hoe ver dit bij de eerste restauratie gedaan was. De achterbank en zijpanelen zijn er wel eerder uit
   geweest, maar het dashboard niet aan de achterliggende roest te oordelen. Ook de bedrading achter het dashboard is zoals gebruikelijk bij de meeste oude
   auto's weer niet al te fris... Ook het groene tapijt zal naar alle waarschijnlijkheid niet terug komen!

         

   De portieren worden ook totaal gestript van alle te demonteren delen zodat ze goed ontroest kunnen worden. De rechter bleek echter zo slecht dat een vervangend
   exemplaar gezocht moet worden. Ook zullen de scharnieren vervangen worden; vooral de linker waren héél slecht. Opvallend was wel dat zo te zien de portieren
   er wel eerder uit zijn geweest bij de eerste restauratie, maar dat de auto gespoten is met de portieren erin wat onder meer te zien is aan de ernstige roest achter
   scharnieren.... (en afgebroken bouten) Rechtsboven begint al een beetje zichtbaar te worden hoe de eigenlijke staat van de auto is; overal zit wel wat roest onder.

        

   Vreemd genoeg kwam er ook heel wat roest tevoorschijn achter de C-stijlen; dit was kennelijk ook niet eerder uit elkaar geweest. Achter de hemelbekleding
   bleek het er juist weer heel netjes uit te zien. Rechtsboven op de foto het prototype van het te monteren console. Dit is alvast zover gemaakt dat het past onder
   het dashboard en mooi aansluit op de vloer. De uiteindelijke plaatsing van de shifter zal de uiteindelijk vorm nog gaan bepalen. Dit alles zal ook met leer bekleed
   worden met mogelijk aluminium en/of chroom accenten.

        

   Na het inpassen van het console kan dan ook het dashboard eruit en komt de kachel in beeld (linksboven). Die was niet meer aangesloten op de motor, dus het
   vermoeden bestond dat deze wel eens lek zou kunnen zijn... en dat bleek ook het geval. Nu makkelijk op te lossen met een nieuwe kachel radiateur, later een
   heel vervelende klus omdat het hele dashboard er uit moet om er bij te komen. Midden boven dan het schutbord met alles gedemonteerd, waarbij opvalt dat het
   hier met de roest erg meevalt! Ook op de plaats van de achterbank slechts op een paar plaatsen wat roest (rechtsboven)

        

   Als de carrosserie dan helemaal kaal is en echt alles wat te demonteren is eraf is en de zichtbare roest plekken zijn gerepareerd kan hij naar de autobeitserij
   waar ze de oude lak, kit, undercoating en roest er in verschillende baden vanaf halen. Vervolgens gaat hij dan door een verfbad zodat er meteen een primer op zit.
   Daar komt hij dan zwart uit zoals op de foto rechtsboven is te zien. Dan zijn er nog een paar kleine plekjes tevoorschijn gekomen die ook nog even gelast moeten
   worden en dan kan het strak maken beginnen.

Binnenkort een volgende update

               

      
  

  

Zo op het eerste gezicht nog een heel strakke
auto, maar wel toe aan z'n tweede restauratie.
Hier en daar begint er weer roest door te komen
en bij de eerste restauratie is niet alles gedaan.
Dat gaat nu wel gebeuren!

Bovendien zijn er een aantal specifieke wensen
neergelegd door de eigenaar waaronder een
motor met aanzienlijk meer vermogen (richtlijn is
600 pk). Dit zal uit de 351 Cleveland motor gaan
komen door o.a. een stroker krukas, koppen,
nokkenas etc.

Ook de automaat zal plaats moeten maken voor
voor een handbak en ook remmen, ophanging en
achteras zullen aangepast worden.

Tenslotte zal ook het interieur geheel opnieuw
gedaan worden met toevoeging van onder andere
een middenconsole en alles in zwart leer bekleed.

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact