Hieronder volgt
een verslag van een eerder gerestaureerde Dodge Challenger R/T van 1970 met een
440 ci
motor en 727B Torqueflite automaat. Om alle details te vertellen
zou een boek mee gevuld kunnen worden,
dus zal ik hier alleen de grote lijnen omschrijven. Om te beginnen
een paar foto's van vóór de restauratie.
Klik op de auto linksboven op de Amerikaanse vlag om meteen het
resultaat te zien van de restauratie.
Op de kleine foto ziet de auto er nog niet eens zo slecht uit, maar
een blik onder de motorkap geeft al iets meer
weg van wat komen gaat.
Zo, het interieur of wat er nog van over was. Alles gaat er
uit, zodat de carrosserie gestraald kan worden.
Vaak zie je dat men bv. delen van de kabelboom e.d. laten zitten en
afplakken en soms nog meer onderdelen,
maar echt alles moet eruit om een carrosserie goed te kunnen
stralen. Bovendien komt straalgrit overal in;
zo kwam ik eens een auto tegen die ook zo was gestraald, zelfs de
ruitenwissermotor zat er nog in, alleen
een beetje afgeplakt. Het resultaat was wel dat deze vol met grit
zat....
Om te beginnen wordt alle plaatwerk aan de voorkant verwijderd,
waarna de motor en transmissie eruit komen.
Dan blijft er een lege ruime over waarin goed te zien is wat er
straks allemaal gebeuren moet: roestschade
herstellen, diverse extra geboorde gaten (van o.a. een gas
installatie) dichtlassen, deukjes strak maken en
verbogen delen richten. Dan worden vervolgens wielophanging,
remmen, achteras, benzine tank, deuren,
ramen, kofferdeksel, interieur en alle overige afschroefbare delen
verwijderd. Staat de auto op een chassis,
dan is dit het moment om deze van de carrosserie te scheiden.
Dan blijft er iets over dat
lijkt op de foto linksboven. Hier is de carrosserie klaar om te worden
gestraald.
carrosserie strak gemaakt is en de voorschermen en motorkap
tijdelijk gemonteerd zijn om alles goed te
stellen, is hij eindelijk klaar om te worden gespoten. Zie foto
rechtsboven.
Hierboven eerst nog even een
blik in de motorruimte vlak voor en direct na het spuiten. Hier is te zien dat
ook
onder de motorkap alles mooi strak gemaakt is. Het is natuurlijk
aan de klant hoe mooi alles moet worden,
want dit soort details kosten wel veel tijd. Maar het resultaat is
wel spectaculair!
Even vooruitlopend op het
verhaal, maar zo gaat het er dan uiteindelijk uitzien!
Hierboven nogmaals de auto net na het spuiten en de lege ruimte van
de achterbank vóór en na het spuiten.
Dan een foto van het net verwijderde dashboard en dan dezelfde
situatie maar dan in aanbouw, met nieuwe
isolatie en alles schoon en nieuw gespoten.
Nog weer wat verder en de stuurkolom, nieuwe bedrading (nog niet
aangesloten) en nieuw tapijt zitten erin in
schril contrast met de linkerfoto, die de situatie voor de
restauratie laat zien.
Dan nog even een overzicht van het dashboard zonder de bekleding en
vervolgens het interieur compleet met
nieuw beklede stoelen, gerestaureerde gordels, "rimblow" stuurwiel
etc. Voor deze auto werd zelfs nog een
originele am/fm radio gevonden, nieuw in doos!
En zo ziet het er dan uit op de achterbank.
Ondertussen is er ook onder de auto het een en ander gebeurd. Links
net na demontage en rechts met nieuwe
benzinetank (de oude zat na het stralen vol met kleine gaatjes...),
gepoedercoate achteras en bladveren, maar
nog zonder uitlaten (de nieuwe hitteschilden zitten al aan
weerszijde van de benzinetank. Ook zichtbaar zijn de
NOS (new old stock) schokbrekers, die in Alabama gevonden werden.
Ook verder onder de bodem is te zien wat er allemaal gebeurd is:
nieuwe rem- en benzine leidingen, alles in
originele kleuren gespoten, nieuw bevestigingsmateriaal etc.
De wielophanging vóór waarvan alle delen gepoedercoat zijn, alle
stuurkogels, fusees, draagarm bussen,
remslangen en schijven vervangen en met gereviseerde remtangen.
Ook de kofferbak laat een mooi verschil zien tussen oud en nieuw,
hier nog zonder bumper en reservewiel. De
krik + accessoires waren toen nog onderweg uit Alabama (de
originele was al lang weg).
Tenslotte nog twee foto's van de
achterkant: links vóór en rechts na restauratie, maar dat had u al gezien!
Mocht u na het zien van deze foto's denken: zag mijn auto er ook
maar zo uit, en dat is alleszins begrijpelijk,
maak dan eens een afspraak zodat we samen de mogelijkheden voor uw
auto kunnen bespreken!
U kunt ons bellen op 0594-549212 of 06-49847113 of u kunt een e-mail sturen: info@usacar-restauratie.nl