11970 Dodge Challenger RT

 


        

   Zoals in de openingsalinea al geschreven had het bedrijf die de auto gespoten heeft dit heel mooi gedaan. Klein minpuntje: ze hadden bij het opbouwen van de
   carrosserie er niet bij gedacht dat de kachel in deze auto's eerst aan het schutbord moet worden gehangen inclusief de blower motor alvorens de spatborden
   er op kunnen. Later is dit onmogelijk! Dus moest een deel van de voorzijde weer uit elkaar om alsnog de kachel te kunnen plaatsen. Rechtsboven zit deze erin
   en kan alles weer opnieuw in elkaar gezet worden.

        

   Aangezien de nieuw bestelde onderdelen op dit moment nog niet binnen waren werd begonnen met het remsysteem te monteren. Hiervoor zou alles aanwezig
   moeten zijn... niet dus! Variërend van een verkeerde hoofdremcilinder, ontbrekende remslangen en niet passende wielen tot remklauwen die pas na het aan-
   passen van de spindels gemonteerd konden worden. Maar ze zien er super stoer uit met remschijven vóór van 13 inch. Midden boven de 9 inch Ford achteras
   (excuses aan de Chevrolet puristen...) speciaal door Currie Enterprises gebouwd met sper differentieel voor deze Camaro met de adapters van Baer voor het
   monteren van de remklauwen er al op. Achter komen 12 inch schijven. Rechtsboven: nu er nog geen motor in zit kunnen de remleidingen nog makkelijk gelegd
   worden. De hoofdremcilinder is nog niet de goede; deze die erbij was is voor een schijven vóór, trommels achter systeem.

        

   Zoals in het begin van dit verhaal al geschreven zijn motor en automaat een paar delen waar specifieke wensen voor waren. De motor die erin komt wordt een
   Chevrolet 400 small-block met een krukas van een 350 die bewezen heeft ruim 475 pk te kunnen leveren. Dat betekend dat ook de automaat dit vermogen
   aan moet kunnen (en dat ook voor langere tijd). Er werd een gebruikte TH700-R4 gevonden om als basis te dienen. Na een eerste schoonmaak beurt kwam
   die er vrij netjes uit zoals linksboven te zien. Na demontage kwamen er echter diverse problemen naar voren waarvoor nieuwe delen ingekocht moesten worden.
   Hier geldt ook weer dat naarmate het vermogen groter wordt de toleranties kleiner worden. Met andere woorden, onderdelen met lichte slijtage die voor normaal
   vermogen nog wel weer gebruikt hadden kunnen worden, worden nu dus afgekeurd.

        

   Nadat alles grondig schoon gemaakt is kan het allemaal weer opgebouwd worden met nieuw frictie materiaal (en extra platen), nieuwe lagers en diverse
   modificaties die in de afgelopen jaren op de markt zijn  gekomen om zwakke punten die in de praktijk aan het licht zijn gekomen te verhelpen om de bak te
   versterken. Om een extra veiligheidsmarge in te bouwen is hij nu opgebouwd om tot minimaal 650 pk aan te kunnen, waarbij ook de nieuwe koppelomvormer
   speciaal gebouwd is voor deze auto. Rechtsboven het kleppenhuis (ook wel het brein genoemd) die aangepast is om de lock-up van de koppelomvormer nu
   via een vacuüm schakelaar te laten werken in plaats van via een computer. Zo zal de koppelomvormer nu alleen in lock-up gaan wanneer de olie op bedrijfs-
   temperatuur is, de bak in overdrive zit en het motorvacuüm hoog is (hoe hoog is ook nog instelbaar - hiermee kun je nauwkeurig bepalen vanaf welke snelheid
   je lock-up wilt. Daarnaast is er als optie ook nog een mogelijkheid de lock-up handmatig met een schakelaar aan of uit te zetten.

        

   Dan is intussen ook een motor gebracht die de klant zelf gevonden en opgehaald had. Het is een speciaal gebouwde Chevrolet 400 (6,6 liter) met een nieuwe
   350 krukas en verder ook alles nieuw binnenin met speciale zuigers, druifstangen, nokkenas, kleppen, tuimelaars en meer. Volgens het bijgeleverde rapport
   goed voor iets meer als 475 pk. Hierboven wordt hij er samen met de automaat in gehesen. Met die extra grote carterpan paste het allemaal maar net. Rechts
   boven staat het al op zijn plaats, klaar om verder afgebouwd te worden. Het lijkt nu nog erg leeg, maar als straks de headers eraan komen en de accessoires
   op de voorzijde van de motor zitten + radiateur met kap en fan , dan begint het al aardig vol te worden.

        

   Intussen wordt er ook even wat aan de buitenkant gebouwd: de grille met bumper en voorbereiding van de koplampen aan de voorkant en bumper en lichten achter

        

   In het interieur wordt eerst de hemelbekleding aangebracht. Om te beginnen wordt er een isolatiedeken tegen het dak gelijmd en wordt de bedrading voor de
   hemelverlichting gelegd. Daarna wordt de hemelbekleding met baleinen aan het dak bevestigd om vervolgens rondom gespannen en vast gelijmd te worden.
   Midden boven is dit klaar en zit er mooi strak in. Op de foto lijkt het donkergrijs, maar het is toch echt zwart, evenals het tapijt op de voorgrond van de foto
   rechtsboven dat nog véél lichter lijkt maar toch ook zwart is; de camera dacht er kennelijk anders over... Hier is overigens ook te zien dat de bedrading van
   het dashboard al grotendeels klaar is en de eerste meters er al onder hangen. Er is een compleet nieuwe bedrading gemaakt voor deze auto omdat de originele
   geen voorzieningen had voor alle extra electrische systemen.

        

   Linksboven een deel van deze nieuwe bedrading, net als origineel omwikkeld met (niet plakkende) tape. Midden boven een aantal van de nieuwe relais naast de
   zekeringkast. Zo wordt bij voorbeeld de electrische benzinepomp uitgeschakeld wanneer de ontsteking niet meer vonkt. De electrische choke krijgt alleen stroom
   als er ook oliedruk is (anders zou de chokeklep al open gaan als alleen de contactsleutel op contact staat en de motor nog niet loopt...) Rechtsboven het
   bedraden van de motor plus de accessoires nog vóór alle draden weggewerkt worden. Op dit moment is het wachten nog op een aantal onderdelen voor de motor,
   dus om toch verder te kunnen wordt eerst het interieur afgebouwd.

        

   Links boven de dampremmende folie die portieren en de zijwand naast de bank afsluit zodat de bekledingspanelen later niet krom trekken door vocht. Maar vóór
   het zover is dat deze folie erop kan moeten eerst de zijruiten afgesteld worden. Hiervoor moeten dan eerst de rubbers gemonteerd worden langs het dak waar de
   ruiten tegen aan moeten sluiten. Als dan alles goed sluit kunnen de bekledingspanelen erop en kunnen de raamslingers en armleuningen het geheel af maken.
   Vóór de achterbank erin kan komt er eerst een isolatieplaat tegen de scheiding met de kofferbak. Midden boven is deze te zien. Deze zorgt er ook voor dat er
   geen spullen die in de kofferbak vervoerd worden in de rugleuning van de bank verdwijnen, want die is aan de achterkant gewoon open. Rechtsboven dan het
   afgewerkte geheel, inclusief de originele gordels. En dan begint het er ineens op te lijken!

        

   Het dashboard was al helemaal opnieuw bedraad toen er op het laatste moment toch nog besloten werd dat er een radio in moest komen. Dus werden er luid-
   sprekers in de hoedenplank gemonteerd (op de foto links onder) en een dubbele in het midden van het dashboard waar ook de originele mono speaker zat. Voor
   de radio viel de keuze op een model van RetroSound. Deze is op de foto linksboven te zien en past perfect in het nieuwe originele dashboard. Zelfs de originele
   knoppen passen erop en zijn ook nog functioneel! Verder kan op deze radio van alles aangesloten worden, zoals een i-pod, i-phone, usb stick, mp-3 speler etc.
   Nu het dashboard erin zit en de toerenteller er onder gemonteerd, rem- en gaspedaal, stuurkolom en stuurwiel kunnen als laatste de stoelen erin. Rechtsboven
   het compleet afgewerkte interieur met een bestuurdersstoel die een extra 10 cm naar achteren kan zodat ook langere mensen comfortabel kunnen sturen.

        

   Dan is intussen ook het remsysteem klaar gemaakt. De speciale wens was bij deze auto dat er een line-lock op moest komen, op de foto midden boven te zien
   geheel rechts in het midden (goudkleurig). Deze maakt het mogelijk de remdruk op de voorwielen vast te houden met een schakelaar, terwijl het rempedaal dan
   los gelaten kan worden. Maar dan zouden in de originele configuratie de remlichten uit gaan. Om dan toch de remlichten aan te houden is er een schakelaar in
   het hydraulische systeem opgenomen die op remdruk op de voorwielen reageert - probleem opgelost. Nu loopt de remleiding dus van de hoofdremcilinder naar
   de remkrachtverdeler, dan naar de line-lock en dan via de remlicht schakelaar en een T-stuk naar de voorwielen. Rechtsboven is de zojuist geplaatste voorruit te
   zien met nieuwe sierlijsten en ruitenwissers. De achterruit zit er intussen ook in. Dan is nu even het wachten op een paar laatste delen voor de motor om het
   geheel af te maken.

 

Binnenkort een volgende update

  

  
1969 Chevrolet Camaro
 

Deze Camaro was al een hele tijd geleden gespoten.
En dat is ook heel mooi gedaan en ze hebben ook de carrosserie weer in elkaar gezet aldaar. Elders
zou de verdere afbouw plaats vinden...

Er verstreken maanden, ja zelfs jaren en er werd
helemaal niets aan gedaan! Toen is de auto met de
nog aanwezige onderdelen naar ons gebracht om de
restauratie af te maken.

De Camaro werd gebracht zoals op de foto links te
zien is. Een helemaal lege carrosserie met alleen
een paar wielen om hem te kunnen vervoeren. Wel
was er al een nieuw subframe onder gezet met
coil-overs.

Belangrijke delen als een motor en een automaat
moesten op dit moment nog gezocht worden omdat
hier speciale eisen aan gesteld werden...

    
  

     

    Hier boven even een blik in het interieur; echt nog helemaal leeg. Na een inventarisatie van de aanwezige (en nog bruikbare)
    onderdelen werd eerst een lijst gemaakt van te bestellen onderdelen. Dit werd een hele lijst en de eerste partij die binnen kwam
    staat op een palet op de foto rechtsboven. En dit is nog maar een deel van de ontbrekende delen! Er komt nog veel meer bij
    vóór het weer een complete auto wordt...

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact