Daarna is begonnen met het
leeghalen van het interieur: stoelen, bank, console, gordels, tapijt etc.
Dit gaat allemaal makkelijk en snel. Vervolgens is het dash-
board aan de beurt. Dit wordt zorgvuldig uit elkaar gehaald omdat
de meeste delen hiervan later weer hergebruikt gaan worden. Zo was de
"houtfineer" die ook
op het console zit nog helemaal onbeschadigd. Helaas moet het
stuurwiel wel vervangen worden omdat dit totaal doorgescheurd is; zie de
foto's links en midden
onder. Het kachel/ventilatie systeem blijft nog even zitten, omdat
dit door het schutbord heen vast zit aan de "blower motor case" en dat kan
er pas uit nadat
de voorschermen gedemonteerd zijn.
Zijpanelen (foto
rechtsboven) en deurpanelen (foto linksonder) worden daarna gedemonteerd;
ook de ramen en de raam mechanismen worden eruit gehaald
evenals de sloten uit de portieren. Daarna worden de portieren uit
de auto gehaald en is het interieur op de kachel na leeg. Als volgende gaan
we naar de
voorzijde van de auto. Nadat de motorkap eraf is ligt het blok in
al z'n schoonheid (!) vol in 't zicht (foto rechtsonder voor het geval dat
dit niet duidelijk is...). Dit
komt allemaal goed, maar eerst gaan we de neus en al het plaatwerk
demonteren.
Eerst nog even
een foto van de onderste koelwaterslang; door gebruik van "stop lek"
middelen zit het hele koelsysteem vol met aanslag en ook de aansluiting op
de waterpomp is aangekoekt met een dikke laag waardoor de slang op
dit punt op barsten stond. Dit soort middelen zijn dus alleen bedoeld als
tijdelijk middel
om thuis te komen om daarna zo snel mogelijk uitgespoeld te worden.
Op de foto midden onder is het demonteren van de neus in vole gang en op de
foto
rechtsonder liggen alle onderdelen waarmee de bumper vast zit plus
een paar afdekplaten; dit wordt allemaal matzwart gepoedercoat. Alle bouten
en schroeven
die rechts in het midden liggen worden of vervangen door nieuwe
gelijksoortige of als het speciale bouten zijn dan worden ze opnieuw
verzinkt.
Met ook het
radiateur frame ervoor weg ligt de motor aan de voorkant al helemaal vrij.
Dan worden eerst de voorschermen verwijderd en dan is de voorwiel
ophanging aan de beurt. Op de foto midden onder zit dit er nog op
met de originele trommelrem; deze zal niet terugkomen, want er komen
schijven voor in de
plaats. Rechtsonder is de hele ophanging er al af. Hiervan wordt
alles vernieuwd: de fusees (de onderste waren echt héél ruim) maar ook de
rubber bussen en
er komen nieuwe veren en schokdempers in. Ook de stuurstangeinden
en de pitman en hulppitman arm worden vervangen door nieuwe.
Linksonder wordt
de motor + bak er in één keer uitgehaald; de motor zal gereviseerd worden en
de bak wordt vervangen door een TH200-R4 4 traps automaat
met overdrive in plaats van de originele 2 traps Powerglide die
hier op de foto staat. De motor is de originele Pontiac 350. Midden onder de
plek waar de motor
zat; alleen het stuursysteem moet er nog af en dan komt het hele
chassis er onder uit. Rechtsonder hangt het aan de kraan; ook dit wordt
gepoedercoat.
Nu is er ook
gemakkelijk bij het kachel/ventilatie systeem te komen; dit wordt dus nu
gedemonteerd. Alles wat onder het dashboard hangt ligt op de foto
linksonder. Met ook de kabelboom eruit is de auto nu helemaal leeg.
Het laatste wat nog moet is de achteras en de benzinetank en dan kan de
carrosserie
voorbereid worden om te worden gestraald. Dan zullen de probleem
punten duidelijk zichtbaar worden en zullen we ongetwijfeld heel wat uren
moeten lassen...
Hieronder hangt
de carrosserie in de rotisserie en zijn de laatste delen gedemonteerd. Ook
is de bodem al helemaal voorbereid om te worden gestraald; d.w.z.
dat de undercoating zoveel mogelijk handmatig afgestoken is. Deze
taaie laag is met stralen moeilijk te verwijderen omdat het straalgrit
hierop dood slaat.
Uiteindelijk gaat het er wel af, maar het duurt dan heel lang en er
ontstaat door de wrijving enorm veel warmte waardoor delen van de auto
kunnen gaan vervormen
en dat willen we natuurlijk niet. Op de foto midden onder hangt de
carrosserie op zijn kant waardoor het afsteken een stuk makkelijker gaat als
op een brug.
Ook op het schutbord zat een taaie coating die er met wat warmte en
een plamuurmes afgestoken is. Deze coating was over roestige delen heen
gespoten
en wat er onder vandaan kwam is op de foto te zien: veel roest,
vooral op en rond de naden waar kit zat. Alle kit is dan ook verwijderd,
niet alleen hier maar ook
langs de vloerdelen, in de kofferbak etc.
Een paar delen
die erg aangetast waren door roest zijn de onderste delen van de
achterschermen. Deze zijn dan ook al vóór het stralen uitgesneden om ook de
achterliggende delen te kunnen ontroesten (foto linksonder).
Hiervoor zijn kant en klare reparatie delen verkrijgbaar omdat dit
natuurlijk een veel voorkomend
probleem is. Op de foto middenonder is nog even goed te zien wat er
onder de kit randen verborgen zit: roest! Dit valt in eerste instantie niet
eens op. De kit zit
nog helemaal intact in de naden, maar er zitten hele kleine
scheurtjes in die in de afgelopen 40 jaar ontstaan zijn door uitdroging.
Hierdoor kon vocht in de naden
dringen en dan begint zich onzichbaar roest te vormen. Dit kan net
zolang doorgaan tot er aan de buitenkant gaten in vallen en dan zal de kit
er aan de binnen-
kant nog steeds goed uitzien. Hier viel het nog mee en kan de roest
met stralen verwijderd worden en zal er meteen een zink epoxy coating
aangebracht worden.
Uiteidelijk zullen alle naden opnieuw van een moderne, niet
krimpende/uitdrogende kit worden voorzien. Rechtsonder staat de carrosserie
op de trailer op weg om
te worden gestraald. Nu is het afwachten of er na het stralen nog
verrassingen te voorschijn komen.
Ondertussen is
ook de motor uit elkaar gehaald om te beoordelen welke stappen nodig zijn om
ook deze weer als nieuw uit te laten zien, maar vooral om ook
weer als nieuw te lopen. In eerste instantie valt al op dat de
koppakking iets lekte: sporen langs het blok onder/naast de twee middelste
uitlaatpooorten (foto
linksonder). Een compressie en leakdown test gaven aan dat het
allemaal nog wel meeviel... Onder de klepdeksels zag het er ook best goed
uit. Met de koppen
eraf (foto rechtsonder) was er al wat meer te zien: behoorlijk
zwart en vet, iets wat we wel hadden verwacht naar aanleiding van de rook
toen de motor nog liep.
De echte
verrassing kwam toen we de krukas er uit haalden. Op de foto linksonder is
het ook redelijk goed te zien: lager nummer 4 (tweede van links) is
helemaal donkergrijs. Ook de overige lagers vertonen een
ongelijkmatig slijtage beeld (dit is op de foto minder duidelijk te zien).
Alles bij elkaar geteld moet
er zoveel aan deze motor gedaan worden dat het economisch niet
verantwoord is dit hier in Nederland te laten doen. Er is dan ook gekozen
voor een nieuw
gereviseerde motor uit Amerika (gunstige dollar!). Deze is
inmiddels besteld bij een bedrijf in California. Even iets heel anders: op
middelste foto hieronder
een hele verzameling onderdelen zoals bumpersteunen, draagarmen,
allerlei beugels, baksteunbalk en nog veel meer; alles met elkaar ruim 100
onderdelen
die allemaal gestraald en gepoedercoat worden. Ook de
binnenschermen vóór, het complete subframe en de achteras worden
gepoedercoat.
Rechtsboven
staat de carrosserie weer terug van het stralen. Ook de losse delen zoals de
portieren en voorschermen e.d. zijn gestraald. Nu is te zien wat er
zoal gebeuren moet. Hier zijn niet veel verrassingen: de zwarte
pijl wijst naar de rand waar de voorruit tegenaan rust. Hier moet een nieuwe
rand in gezet worden,
maar dat was al eerder gezien. Achteraf zal blijken dat het hele
paneel vervangen moet worden en dat ook de plaat hieronder zo slecht is dat
alles nieuw ingelast
moet worden. Hoe dit eruit zag is verderop te zien op de één na
laatste foto op deze pagina en op de laatste foto het resultaat na
reparatie. Ook het gat in de
bodem onder de
pedalen (rechtsonder) was uiteraard bekend. Wat wel een beetje tegenviel was
de bodem van de kofferbak. Deze was aan de onderkant
puntgaaf, maar aan de
bovenkant zat een dikke laag verf. Deze was echter over bestaande roest
aangebracht en het gezegde luid: roest rust niet, en dus is dit
onder de verf
verder gegaan met als gevolg allemaal kleine gaatjes waar alleen de grotere
op de foto middenonder te zien zijn. Ook het deel achter het weg
gesneden achterscherm
blijkt een zeef te zijn geworden. Verder zijn er nog diverse kleine plekjes,
maar voor een 40 jaar oude auto is het lang niet slecht.
Het grootste
deel dat vervangen moest worden is de kofferbak. Zoals hierboven al gezegd,
was deze van binnenuit doorgeroest. Linksonder is de bodem eruit
gesneden. De beugels waar de benzinetank aan hoort te hangen hebben
we laten zitten. Deze lijken op de foto wel roestig, maar dit is slechts
vliegroest. Nadat
de nieuwe bodem pas gemaakt is (deze panelen worden geleverd met
een brede rand rondom die ter plekke op maat gemaakt moet worden) worden er
gaten
geboord om de beugels van de benzinetank er met proplassen weer aan
vast te maken. Dan wordt het geheel op z'n plaats geklemd en rondom vast
gelast.
Daarna worden alle lassen netjes vlak geslepen en tenslotte worden
alle naden geplamuurd, zodat er na het spuiten niets meer van de reparatie
zichtbaar blijft.
Ook het rechter
achterscherm moest flink onderhanden genomen worden. Linksonder is te zien
dat ook het binnenste deel verwijderd is dat twee foto's naar
boven er nog in zat met gaten. Ook een deel van de wielbak is hier
al gerepareerd. Midden onder toont hoe mooi het nieuwe deel aansluit aan de
bestaande
delen. Rechtsonder is ook het reparatiedeel aan de buitenkant van
het achterscherm geplaatst en alles rondom vast gelast en vlak geslepen. De
binnenkanten
van beide delen zijn meteen met een zink primer ingespoten tegen
roest. Na het spuiten van de auto zullen al dit soort holle ruimtes verder
worden geconserveerd
met Caprotech RX5 en RX7, die een langdurige bescherming tegen
roest garanderen. Ook is hier te zien hoe de nieuwe kofferbak er aan de
onderkant uit ziet.
Ook de vloer aan
de bestuurderskant is gerepareerd. Het bleek dat een deel hiervan zo dun
was, dat repareren door alleen de gaatjes dicht te lassen zinloos was.
Het smalle deel links op de foto linksonder was op een eerdere foto
al te zien. Dit deel was met stralen al helemaal weg. Het grotere deel is
het stuk bodem
dat dun was; hier is een nieuw deel voor gemaakt met de juiste
profielen erin geperst. Dit is vervolgens pas gemaakt en rondom vast gelast
(zonder overlapping).
Op de foto midden onder is te zien wat er tevoorschijn kwam nadat
het bovenste deel van het dashboard eraf gehaald was. Deze hele roestige
rand is in zijn
geheel vervangen door een nieuw gemaakt deel. Hieroverheen is het
nieuwe dashboard paneel geplaats en nauwkeurig vast gemaakt, want de
voorruit moet
hier weer precies tegenaan passen. Rechtsonder het resultaat.
Verder zijn alle losse delen als de portieren, voorschermen, achterklep en
motorkap ontlakt en
blank gemaakt tot op het metaal; op verschillende plaatsen was
blistering in de lak zichtbaar veroorzaakt door een minieme hoeveelheid
vocht in de oude
plamuur die een weg naar buiten zoekt. De enige manier om hier
vanaf te komen is het totaal blank schuren van alle delen zodat dit niet
terug komt.
Na vele uren strak maken is de carrosserie dan klaar om te worden
gespoten. Voor het zover is moet er nog één heel belangrijk werk uitgevoerd
worden, nl. het
dichtkitten van alle naden. Zowel aan de onderkant als de
binnenkant moet elke naad zorgvuldig dicht gemaakt worden zodat later
nergens vocht tussen kan
komen en voor roestsporen kan zorgen - zie de foto's links en
middenonder. Daarna wordt de bodem zowel aan de onderkant als de bovenkant
inclusief schut-
bord en kofferbak met matzwarte 2k lak gespoten. Vervolgens worden
de binnenkanten van de portieren voorgespoten (rechtsonder) en ook de rand
van de
kofferbak, waarna de portieren ingehangen kunnen worden.
Nadat dan ook de
buitenkant gespoten is komt de auto weer terug in de opbouwruimte
(linksonder). Op de foto is niet te zien hoe de kleur in zonlicht eruit
ziet.
Op de foto rechtsonder waar de nieuwe benzinetank te zien is, is de
kleur beter te zien - er zit een extreem contrast tussen de delen die recht
door de flits
verlicht worden en de delen die schuin ten opzichte van de flits
staan, net zoals in het zonlicht. Als eerste delen zijn de achteras en de
benzienetank + leidingen
gemonteerd. Ook de bladveren zijn nieuw en ook alle delen van de
trommelremmen achter zijn eveneens nieuw - zie foto middenonder.
Om dan maar
gelijk de achterkant klaar te maken zijn ook de achterlichten (met nieuwe
bedrading) en een nieuw verchroomde bumper gemonteerd. Daarna de
kofferklep erop, nieuw slot erin, bezineklepje en vulpijp met
nieuwe rubberhoes gemonteerd en daarmee is de achterkant klaar. Vervolgens
werd het gepoeder-
coate subframe aan de voorzijde met nieuwe rubberbussen en bouten
opgehangen, waarna de RVS rem- en benzineleidingen erop gezet konden worden.
Dit
is in dit stadium allemaal vrij toegangkelijk en veel gemakkelijker
als wanneer de motor er al inzit.
Op de foto
linksonder is te zien hoe een nieuwe motor eruit ziet na het uitpakken: de
koppen zitten erop met kleppen en alles en er zit een distributieketting op
maar verder moet alles er nog op. Als eerste is een nieuw
distributiedeksel en waterpomp + trillingdemper gemonteerd. Ook is de ruimte
tussen de koppen
met een "valley pan cover" dichtgemaakt (dit is een Pontiac 350
motor ). Na het afplakken van de inlaat en met een paar oude klepdeksels is
de motor vervolgens
gespoten in de originele kleur. Hierna zijn de nieuwe oliepomp en
separaat gespoten carterpan gemonteerd. Ook de starterkrans en nieuwe
startmotor, oliefilter-
adapter en verchroomde klepdeksels zitten er al op als de motor op
zijn plaats gebracht wordt op de foto rechtsonder.
Ondertussen is
ook al begonnen met de wielophanging vóór. De afzonderlijke delen van de
bovenste (linksonder) en onderste (middenonder) draagarm zijn of
gepoedercoat of verzinkt en/of nieuw. Rechtsonder is de nieuwe
spindel met stofschild van de te plaatsen schijfremmen (in plaats van de
trommelremmen) te
zien met de nieuwe veer al op spanning.
Daarna zijn de
schijven voorzien van lagers en op de spindels gemonteerd, waarna ook de
remklauwen erop konden (linksonder). Ook de remslangen, stuur-
stangen, stuurhuis e.d. zitten er hier al weer op. Voordat de
voorschermen erop kunnen moet eerst het verwarmings en ventilatie systeem op
zijn plaats zitten,
want daar is later niet meer bij te komen. Op de foto middenonder
zit het hele systeem er al weer op. Ook dit is allemaal gepoedercoat.
Rechtsonder het
vooraanzicht van de auto in dit stadium - alleen het
inlaatspruitstuk met carburateur, de ontsteking, de dynamo en de stuurpomp
moeten er nog op.
Linksonder zit
het inlaatspruitstuk met carburateur, dynamo, stuurpomp, uitlaat, etc. er
weer op. Middenonder de nieuwe rembekrachtiger en hoofdremcilinder
met alle leidingen al aangesloten voor de schijfremmen die er
i.p.v. de trommels opgezet zijn. Dit is een complete set specifiek
samengesteld voor deze auto;
deze sets worden ook voor veel andere populaire modellen gemaakt.
Nu bijna alles onder de motorkap klaar is kan de rest van de carrosserie aan
de voorzijde
opgebouwd worden. Rechtsonder het radiateurframe en de
binnenschermen er alvast los op, ook alles weer gepoedercoat.
Helemaal rechts
hieronder begint de auto zijn vorm weer terug te krijgen met de voorschermen
gemonteerd en gesteld. Ook de nieuwe bedrading licht er al in.
Als laatste kan nu de voorbumper teruggeplaatst worden met de
grilles en de koplampen; dit bestaat nog uit heel wat onderdelen en daar zit
dan ook nog wel
een dag werk in. Binnenin de auto is het ventilatie en verwarmings
systeem weer gemonteerd en ook de kabelboom zit er weer in. Ook de
schakelaars e.d.
zitten weer op het dashboard en ook de stuurkolom en het rempedaal.
Deze laatste is voorzien van een speciale schakelaar die ervoor gaat zorgen
dat bij
afremmen de 4-traps automaat uit de lock-up stand gaat - zie de
foto linksonder (zelfs dit soort vrijwel niet zichtbare delen zijn weer als
nieuw gemaakt - was
helemaal bruin verroest).
Ook de
selectiehendel voor de automaat is inmiddels aangepast voor gebruik met de
4-traps automaat i.p.v. de 2-traps Powerglide; zoals op onderstaande
foto's te zien is, is ook deze roestvrij gemaakt (ditmaal in een
chemisch bad en niet d.m.v. stralen omdat dit het metaal ruw maakt waardoor
de kunststof
geleiders snel zouden slijten). Rechtsonder zijn zelfs de
uitlaatspruitstukken gestraald en gecoat zodat deze ook lang netjes blijven.
Inmiddels is ook
de voorbumper met grilles en verlichting weer gemonteerd. Daarna ziijn ook
de motorkap en de voorruit + alle lijsten er weer opgezet. Daarna
is de auto voor het eerst weer op z'n wielen gezet waardoor alles
definitief gesteld kon worden: deuren, voorschermen, motorkap en voorbumper
alles met mooi
gelijkmatige naden. Ook zijn de raam mechanismen weer ingebouwd en
het hysraulisch systeem voor de kap. De kap constructie is ook helemaal uit
erlkaar
geweest; delen waar geen vaste scharnierpunten aan zaten zijn
gepoedercoat en de delen met scharnieren zijn met een DTM 2K lak matzwart
gespoten. Deze
is inmiddels ook weer in elkaar en zit ook al op de auto. Op dit
moment staat de auto bij de cabrio kappen specialist en komt dus binnenkort
terug met kap.
Ook de stoelen
en de achterbank staan inmiddels klaar en zodra de auto terug is van de
cabrio kappen specialist kan het nieuwe tapijt, de stoelen en de bank
erin gemaakt worden. Op de foto midden onder het Firebird
embleem zoals het in de rugleuningen van de stoelen geborduurd is. De kleur
van de rode
Alcantara stof op deze foto komt ook het meest overeen met de
werkelijkheid; op de linker foto lijkt de kleur te fel. Op de foto
rechtsonder is te zien hoe mooi
de nieuwe 4-traps automaat past onder de auto met alleen een
aangepaste transmissie steunbalk.
Terug van de
cabrio kappen specialist zit het dak er keurig strak op; zelfs de plastic
achterruit lijkt wel van glas, zo mooi strak! Nu kan het interieur er weer
in
gemaakt worden en de zijruiten en rubbers.
Eerst is het
hydraulisch systeem van de kap opnieuw gevuld en ontlucht waardoor de kap nu
weer lekker vlot open en dicht gaat zonder lawaai van de pomp als
gevolg van lucht in het systeem. Op de foto linksonder is dit
zojuist gedaan en wordt de bedrading voor het geluidssysteem aangelegd. Op
de foto ernaast is
deze bedrading d.m.v. een doorvoorbuis parallel aan de hydrauliek
slangen netjes bevestigd waar straks de achterbank vóór komt. Ook zijn op
deze foto's de
zware geluid dempende matten te zien. Hier overheen komt de nieuwe
vloerbedekking waar overigens nóg weer een dikke isolatielaag onder zit.
Rechtsonder de
nieuwe bedrading onder het dashboard.
In het dashboard
zelf is inmiddels ook alles weer terug geplaatst; linksonder het
ventilatiesysteem met nieuwe verchroomde ventilatie bol. Zelfs de flexibele
slang die nog zichtbaar is waar het dashboardkastje komt is een
exacte reproductie van de origele! Midden onder het instrumentenboard weer
gemonteerd. Alle
verchroomde knoppen op deze foto zijn ook nieuw en ook het
contactslot. Op de foto rechtsonder is het interieur al bijna klaar: de
eerste stoel staat er weer in,
ook de vloerbedekking is hier klaar. De nieuwe luidsprekers zitten
in de zijpanelen onder het dashboard, terwijl de origele radio met
luidspreker midden bovenin
het dashboard er ook nog in zit (en ook nog aangesloten en
functionerend!) De nieuwe geluidsinstallatie met CD wisselaar zal
onzichtbaar in de kofferbak
komen en d.m.v. afstandbediening bestuurd worden.
Op de foto
linksonder de CD-wisselaar met de audiocontroller weggebouwd onder de
rechterlip van de kofferbak. Ook de electrische antenne zit hier mog weer
achter, zodat alles mooi compact bij elkaar zit en zo weing
mogelijk ruimte in beslag neemt. Ook de bodem van de kofferbak is inmiddels
bekleed. Midden
onder het rechterportier vóór de bekleding er weer op gaat. Hier is
de binnenzijde afgewerkt met een dampremmende folie die ervoor gaat zorgen
dat de deur-
panelen, die van een soort veredeld karton gemaakt zijn, niet krom
gaan trekken door inwerking van vocht. Rechtsonder het eindresultaat.
Op de foto's
hier onder het interieur helemaal klaar met nieuw stuurwiel, ook in zwart
leer passend bij de stoelen. Zelfs de gordels zijn in kleur gekozen bij de
rode kleur van de stoelen. Klik op de foto linksonder voor een
grotere afbeelding, zodat beter te zien is hoe mooi alles geworden is. Ook
het middenconsole is
helemaal uit elkaar geweest, opnieuw gespoten en de selectiehendel
van de automaat geeft nu ook aan wanneer de automaat in de overdrive, drive,
L 2 of L1
staat (P-R-N-OD-D-L2-L1). Met de originele automaat stond hier
alleen P-R-N-D-L.
Tenslotte is er
ook nog een nieuwe uitlaat onder gemaakt, compleet met originele
eindstukken. De foto's hieronder tonen het eindresultaat van deze complete
restauratie. Elk van de foto's is d.m.v. aanklikken te vergroten.
Op de eerste show waar hij stond won het motorcompartiment de eerste prijs
(Zandvoort 2010).