11970 Dodge Challenger RT

 

  
1967 Pontiac GTO

  
   
   

Nadat de eigenaar was begonnen met het restaureren en de auto opnieuw gespoten was,
wat om diverse redenen te snel gedaan is(o.a.
tijd en ruimte), bleek dat er nog roest(gaatjes) in de raamsponningen vóór en achter zaten. Met
het repareren hiervan is de nieuwe lak weer beschadigd en dus zal hij nogmaals moeten worden gespoten.

Verder zal de auto opgebouwd worden als een
nette en betrouwbare "driver" en klaar gemaakt
worden voor de kentekenkeuring, want ondanks
het feit dat hij al heel wat jaren in Nederland is,
is er hier nog nooit mee gereden.

De techniek zal dus grondig onder handen genomen worden en ook zal een set schijfremmen gemonteerd worden i.p.v. de trommels vóór.
Verder zullen alle rem- en benzine leidingen en slangen vervangen worden evenals de bedrading.
De rest van de techniek zal uitgebreid nagelopen
worden en waar nodig gerepareerd of vervangen.

Verder zal de auto zoveel mogelijk origineel blijven en met name het interieur zal zoveel mogelijk met originele delen terug in oorspronkelijke staat gebracht worden. Wel zal uiteraard o.a. nieuw tapijt, isolatie materiaal e.d. gebruikt worden.


       

    Het interieur zoals het er bij aankomst uitzag. De bedrading onder het dashboard zal hersteld worden en het dashboard zelf zal opnieuw zwart gespoten moeten
    worden. Nadat de auto opnieuw gespoten is zal het interieur weer opgebouwd worden.
    Aan de motor was ook al van alles gedaan, maar inmiddels is dat lang geleden. Hij zal er ook eerst nog weer uitgehaald worden om alles netjes te kunnen
    maken. Ook het blok zelf zal opnieuw gespoten worden.

        

   Rechtsboven komt de motor samen met bak eruit. Het is nog te zien dat hij al eens eerder behandeld is, maar hij is er duidelijk weer aan toe. Meteen zal ook
   de inwendige staat van de motor gecontroleerd worden. Midden boven de lege motorruimte waar ook alle bedrading e.d. nog weggehaald zal worden om ook de
   hele binnenkant opnieuw zwart te kunnen spuiten. Maar vóór het zover is zal alles grondig ontvet moeten worden, roest zal plaatselijk gestraald worden en alles
   zal geschuurd moeten worden om de nieuwe verf een goede hechting te geven. Het kachel/ventilatie systeem is er later ook nog uitgehaald omdat de kachel
   lek bleek te zijn. Rechtsboven het rechter achterscherm nadat het met een lange schuurplank afgetopt is; duidelijk is te zien dat de vorige spuiter het niet zo
   nauw heeft genomen met het strak maken.

        

   Eigenlijk waren alle staande delen niet optimaal strak gemaakt. Dit wordt nu dus hersteld. Midden boven staat hij ingeplakt om een laag primer/filler te krijgen.
   Rechtsboven nadert het einde: hier staat hij zo goed als klaar om de spuitcabine in te gaan voor de nieuwe laklaag.

        

   Hierboven een drietal foto's met het resultaat van al het voorbewerken: een prachtig strak in de lak zittende auto met een spiegelglad oppervlak. Nu kan het
   opbouwen beginnen.

       

   Als eerste wordt het remsysteem aangepakt. De trommelremmen vóór (linksboven) worden eraf gehaald en een geheel nieuw systeem met schijven komt
   ervoor in de plaats. Zie de foto midden boven. Hiermee zal de auto heel wat beter remmen, wat in het drukke verkeer van tegenwoordig een rustgevend gevoel
   geeft. In de jaren 60 van de vorige eeuw, toen de auto nieuw was, was het heel wat rustiger op de weg en waren trommelremmen nog algemeen in gebruik.
   Maar ook toen al waren schijfremmen een optie op deze auto, dus ook deze auto had ze af fabriek kunnen hebben gehad. Bij dit nieuwe remsysteem hoort
   ook een nieuwe rem bekrachtiger, een nieuwe hoofdremcilinder en een remkracht begrenzer; zie de foto rechtsboven. Nieuwe remleidingen zijn hier ook al
   gemonteerd, die nu de motor er nog niet weer in zit veel makkelijker zijn te leggen.

        

   Linksboven de motor met bak zoals deze uit de auto kwam. Er is een compressie en leak-down test gedaan. Deze waren goed, dus de motor wordt nieuw in
   de verf gezet en met nieuwe pakkingen en keerringen oliedicht gemaakt. Eerst wordt de bak eraf gehaald en wordt de motor ontvet. Daarna wordt hij met diverse
   borstels  bewerkt om roest en los zittende verf te verwijderen. Helaas is stralen geen optie, anders zou dit beter en makkelijker zijn. Maar je wilt natuurlijk geen
   grit in de motor hebben, dus is er geen andere mogelijkheid. Midden boven is goed te zien dat de motor en de carterpan niet dezelfde kleur hadden. Bovendien
   waren beide kleuren niet de juiste voor dit bouwjaar. Rechtsboven zojuist gespoten in de wél originele blauw metallic kleur.
  

        

   Ook de TH-400 automaat wordt opnieuw gespoten in aluminium kleur (foto linksboven), ook al is er niet veel van te zien als hij eenmaal ingebouwd is. Ook deze
   functioneerde  goed, dus wordt volstaan met olie verversen en een nieuw filter. Midden boven de Pontiac 400 motor met gestraalde en nabehandelde uitlaat
   spruitstukken reeds gemonteerd. Rechtsboven wordt de motor op zijn plaats gehesen; de automaat staat al onder de auto om er aan gekoppeld te worden
   zodra  de motor in positie zit. Het kan ook in één keer, dus de bak al aan de motor, maar dan is de kans groter dat er tijdens het installeren iets beschadigd.

        

   Hierboven nog een paar foto's van het olie verversen en nieuw filter monteren in de automaat. Hier zat al een verchroomde after-market pan op met een plug om
   hem leeg te laten lopen, wel zo makkelijk. De originele carterpan heeft dit niet, dus dan is leegzuigen het beste. Midden boven is het filter duidelijk zichtbaar
   (het langwerpig geribbelde deel); hij zit met slechts één schroef vast, dus vervangen is zo gebeurt en het verlengt de levensduur van de bak aanzienlijk. Rechts
   boven is tussen de blauwe carterpan van de motor en de verchroomde van de automaat de stofkap te zien voor de koppelomvormer, een onderdeel dat vaak
   ontbreekt. Ook hier zat hij niet op, maar dan is ook de starterkrans onbeschermd en zal zand en ander vuil eraan blijven zitten wat bij iedere keer starten voor
   extra slijtage zorgt.

        

   Links boven de motor nagenoeg compleet met alle accessoires weer gemonteerd. Er zal nog een nieuwe carburateur op komen aangezien er een Edelbrock
   inlaatspruitstuk op zit zonder voorziening voor een originele choke. Er zal dus ook een Edelbrock carburateur op komen met een electrische choke, hoewel
   niet origineel, hier is functionaliteit toch belangrijker. Je kunt nog zo'n mooie auto hebben, als hij moeilijk te starten is, is de lol er gauw af. Midden boven is
   te zien dat ook het front inmiddels weer compleet is op de bumper na. Ook de originele isolatie onder de motorkap is weer aangebracht en hier goed zichtbaar.
   Rechtsboven de bedrading van het dashboard; hier was nogal flink in geknipt omdat er een alarm opgezeten heeft en nog meer niet originele dingen. Dit wordt
   allemaal weer netjes hersteld. De bedrading onder de motorkap is echter geheel vernieuwd daar de isolatie van de originele draden door warmte keihard
   geworden was. Bovendien was ook hier het één en ander niet meer origineel, dus dit is nu allemaal weer zoals het hoort met de juiste kleuren draad en op de
   originele wijze gebundeld.

        

   Ook het interieur is inmiddels weer nagenoeg compleet. Linksboven wordt begonnen met het leggen van een laag anti dreun materiaal. Daar komt het nieuwe
   tapijt overheen waar ook nog weer een dikke laag isolatie materiaal geplakt zit. Midden boven zit dit er al in en is ook de midden console met de Hurst Dual-Gate
   shifter gemonteerd. De bedrading naar achteren loopt al onder het tapijt door. Daarna komt het dashboard. De gerepareerde kabelboom wordt eerst weer aan-
   gesloten op alle meters en schakelaars van het dashboard en vervolgens ingebouwd. Hiervoor is het wel nodig het stuurwiel te verwijderen en ook de stuurkolom
   moet los om ruimte te maken voor het installeren. Nu het stuurwiel er toch al af was kon ook meteen de richting aanwijzer schakelaar vervangen worden, omdat
   hier een deel van afgebroken was. Rechtsboven het compleet geïnstalleerde dashboard; er hangen nog een paar draden waar een schakelaar voor de electrische
   antenne komt; deze is niet origineel, maar wel handig. Met de bedrading onder het dashboard is ook het zekeringen blok weer aan het schutboard bevestigd.
   Aan de motorzijde kan dus nu ook de bedrading voor verlichting en motor weer aangesloten worden. Het deel voor de verlichting is alleen maar schoon gemaakt
   en opnieuw gewikkeld met origineel (niet plakkend) zwarte tape. Maar het deel dat naar de motor loopt is helemaal opnieuw gemaakt omdat wat er nog van
   het originele over was keihard was geworden door de warmte en bovendien was er op verschillende plaatsen in geknipt.

        

   Ook alle RVS en chroom lijsten zijn weer rond de ramen aangebracht evenals de ramen zelf. In het interieur moet nu alleen de hemelbekleding nog gedaan
   worden. Op de foto midden boven is de isolatie aan de onderzijde van het dak aangebracht. Dit heeft twee functies, namelijk warmte tegenhouden maar ook
   condensatie voorkomen, wat anders lelijke vlekken in de hemel bekleding zou kunnen veroorzaken. Rechtsboven het resultaat van een aantal uren hard werk:
   een mooie nieuwe strak zittende hemel afgewerkt met ook een nieuwe binnenverlichting.

        

   Nu de hemelbekleding erin zit kan de rest van het interieur afgewerkt worden. Linksboven de folie die als eerste aangebracht wordt om vocht buiten te houden
   waardoor anders de nieuwe bekledingspanelen krom zouden trekken. De holle ruimte die erachter zit is hiervoor al behandeld met een wax spray. Ook het
   paneel dat de kofferbak scheidt van het interieur zit hier al op z'n plaats, evenals de hoedenplank. Midden boven het bekledingspaneel, de bank en de gordels
   geïnstalleerd. Ondertussen is ook nog een nieuwe carburateur geplaatst, weliswaar niet een originele, maar wel één die helemaal nieuw is en beter zal
   presteren als een originele. Hierdoor zal de motor aanzienlijk beter lopen en dat is voor een auto die ook gebruikt gaat worden toch belangrijker dan originaliteit.
   Mocht de auto ooit verkocht worden (niet waarschijnlijk) dan is de originele carburateur er ook nog bij,

        

   Ook de details worden niet vergeten. Zo zijn de stickers met uitleg over het gebruik van de krik en hoe de reserve band moet worden opgeborgen weer aan de
   binnenkant van de kofferdeksel geplakt. Ook de GM sticker in de deurstijl en de stickers onder de motorkap zitten er weer op. Één van de meest in het oog
   springende delen aan een auto zijn wel de wielen. Deze auto had nog zijn originele 14 inch ralley II wielen. Zoals op de foto midden boven te zien is waren
   deze niet meer zo heel fraai, ondanks een goed bedoelde poging om er met een spuitbus nog weer wat van te maken. Maar dat was waarschijnlijk ook al
   wel 10 jaar geleden. Rechtsboven het resultaat van stralen en poedercoaten in zilvergrijs met daar overheen een donkergrijs accent zoals het origineel was.

        

   Als  laatste onderdeel van het interieur moeten de deuren nog afgewerkt worden. De achterste raamgeleiders waren niet bij de auto aanwezig, dus moest er
   gezocht worden naar een paar op de sloop aangezien er geen nieuwe of reproducties verkrijgbaar zijn. Er werden een paar gevonden, maar die lagen wel in
   Amerika. Toen deze uiteindelijk binnen kwamen konden de portieren afgewerkt worden. Na het stellen van de ramen worden ook de openingen van de portieren
   voorzien van een folie om vocht buiten te houden. Tenslotte komt dan het deur paneel erop met nieuwe armleuning, embleem en chroom strip: helemaal af!

  

   Het resultaat van heel wat uren werk, maar het resultaat is er dan ook naar. Hier de auto helemaal klaar voor de RDW (kenteken-)keuring.

  

   Ook de motor mag gezien worden! Dit is de originele Pontiac 400 motor (6,6 liter) van deze auto.

  

   En ook het interieur ziet eruit alsof het net uit de fabriek komt. Desondanks zijn de stoelen NIET opnieuw bekleed, een teken dat de auto altijd goed is
   onderhouden. Hier zal de eigenaar nog heel wat uren met plezier doorbrengen!

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact