Verder zal de auto zoveel mogelijk origineel blijven en met name het interieur zal zoveel mogelijk met originele delen terug in oorspronkelijke staat gebracht worden. Wel zal uiteraard o.a. nieuw tapijt, isolatie materiaal e.d. gebruikt worden.
Het interieur zoals het er bij aankomst
uitzag. De bedrading onder het dashboard zal hersteld worden en het
dashboard zelf zal opnieuw zwart gespoten moeten
worden. Nadat de auto opnieuw gespoten is
zal het interieur weer opgebouwd worden.
Aan de motor was ook al van alles gedaan, maar inmiddels is
dat lang geleden. Hij zal er ook eerst nog weer uitgehaald worden om alles
netjes te kunnen
maken. Ook het blok zelf zal opnieuw gespoten worden.
Rechtsboven komt de
motor samen met bak eruit. Het is nog te zien dat hij al eens eerder
behandeld is, maar hij is er duidelijk weer aan toe. Meteen zal ook
de inwendige staat van de motor gecontroleerd worden. Midden boven
de lege motorruimte waar ook alle bedrading e.d. nog weggehaald zal worden
om ook de
hele binnenkant opnieuw zwart te kunnen spuiten. Maar vóór het
zover is zal alles grondig ontvet moeten worden, roest zal plaatselijk
gestraald worden en alles
zal geschuurd moeten worden om de nieuwe verf een goede hechting te
geven. Het kachel/ventilatie systeem is er later ook nog uitgehaald omdat de
kachel
lek bleek te zijn. Rechtsboven het rechter achterscherm nadat het
met een lange schuurplank afgetopt is; duidelijk is te zien dat de vorige
spuiter het niet zo
nauw heeft genomen met het strak maken.
Eigenlijk waren
alle staande delen niet optimaal strak gemaakt. Dit wordt nu dus hersteld.
Midden boven staat hij ingeplakt om een laag primer/filler te krijgen.
Rechtsboven nadert het einde: hier staat hij zo goed als klaar om de
spuitcabine in te gaan voor de nieuwe laklaag.
Hierboven een
drietal foto's met het resultaat van al het voorbewerken: een prachtig strak
in de lak zittende auto met een spiegelglad oppervlak. Nu kan het
opbouwen beginnen.
Als eerste wordt
het remsysteem aangepakt. De trommelremmen vóór (linksboven) worden eraf
gehaald en een geheel nieuw systeem met schijven komt
ervoor in de plaats. Zie de foto midden boven. Hiermee zal de auto
heel wat beter remmen, wat in het drukke verkeer van tegenwoordig een
rustgevend gevoel
geeft. In de jaren 60 van de vorige eeuw, toen de auto nieuw was,
was het heel wat rustiger op de weg en waren trommelremmen nog algemeen in
gebruik.
Maar ook toen al waren schijfremmen een optie op deze auto, dus ook
deze auto had ze af fabriek kunnen hebben gehad. Bij dit nieuwe remsysteem
hoort
ook een nieuwe rem bekrachtiger, een nieuwe hoofdremcilinder en een
remkracht begrenzer; zie de foto rechtsboven. Nieuwe remleidingen zijn hier
ook al
gemonteerd, die nu de motor er nog niet weer in zit veel
makkelijker zijn te leggen.
Linksboven de motor
met bak zoals deze uit de auto kwam. Er is een compressie en leak-down test
gedaan. Deze waren goed, dus de motor wordt nieuw in
de verf gezet en met nieuwe pakkingen en keerringen oliedicht
gemaakt. Eerst wordt de bak eraf gehaald en wordt de motor ontvet. Daarna
wordt hij met diverse
borstels bewerkt om roest en los zittende verf te
verwijderen. Helaas is stralen geen optie, anders zou dit beter en
makkelijker zijn. Maar je wilt natuurlijk geen
grit in de motor hebben, dus is er geen andere mogelijkheid. Midden
boven is goed te zien dat de motor en de carterpan niet dezelfde kleur
hadden. Bovendien
waren beide kleuren niet de juiste voor dit bouwjaar. Rechtsboven
zojuist gespoten in de wél originele blauw metallic kleur.
Ook de TH-400
automaat wordt opnieuw gespoten in aluminium kleur (foto linksboven), ook al is er niet veel
van te zien als hij eenmaal ingebouwd is. Ook deze
functioneerde goed, dus wordt volstaan met olie verversen en
een nieuw filter. Midden boven de Pontiac 400 motor met gestraalde en
nabehandelde uitlaat
spruitstukken reeds gemonteerd. Rechtsboven wordt de motor op zijn
plaats gehesen; de automaat staat al onder de auto om er aan gekoppeld te
worden
zodra de motor in positie zit. Het kan ook in één keer, dus
de bak al aan de motor, maar dan is de kans groter dat er tijdens het
installeren iets beschadigd.
Hierboven nog een
paar foto's van het olie verversen en nieuw filter monteren in de automaat.
Hier zat al een verchroomde after-market pan op met een plug om
hem leeg te laten lopen, wel zo makkelijk. De originele carterpan
heeft dit niet, dus dan is leegzuigen het beste. Midden boven is het filter
duidelijk zichtbaar
(het langwerpig geribbelde deel); hij zit met slechts één schroef
vast, dus vervangen is zo gebeurt en het verlengt de levensduur van de bak
aanzienlijk. Rechts
boven is tussen de blauwe carterpan van de motor en de verchroomde
van de automaat de stofkap te zien voor de koppelomvormer, een onderdeel dat
vaak
ontbreekt. Ook hier zat hij niet op, maar dan is ook de
starterkrans onbeschermd en zal zand en ander vuil eraan blijven zitten wat
bij iedere keer starten voor
extra slijtage zorgt.
Links boven de
motor nagenoeg compleet met alle accessoires weer gemonteerd. Er zal nog een
nieuwe carburateur op komen aangezien er een Edelbrock
inlaatspruitstuk op zit zonder voorziening voor een originele
choke. Er zal dus ook een Edelbrock carburateur op komen met een electrische
choke, hoewel
niet origineel, hier is functionaliteit toch belangrijker. Je kunt
nog zo'n mooie auto hebben, als hij moeilijk te starten is, is de lol er
gauw af. Midden boven is
te zien dat ook het front inmiddels weer compleet is op de bumper
na. Ook de originele isolatie onder de motorkap is weer aangebracht en hier
goed zichtbaar.
Rechtsboven de bedrading van het dashboard; hier was nogal flink in
geknipt omdat er een alarm opgezeten heeft en nog meer niet originele dingen. Dit
wordt
allemaal weer netjes hersteld. De bedrading onder de motorkap is
echter geheel vernieuwd daar de isolatie van de originele draden door warmte keihard
geworden was. Bovendien was ook hier het één en ander niet meer origineel,
dus dit is nu allemaal weer zoals het hoort met de juiste kleuren draad en op de
originele
wijze gebundeld.
Ook het interieur is inmiddels
weer nagenoeg compleet. Linksboven wordt begonnen met het leggen van een
laag anti dreun materiaal. Daar komt het nieuwe
tapijt overheen waar ook nog weer een dikke laag isolatie materiaal
geplakt zit. Midden boven zit dit er al in en is ook de midden console met
de Hurst Dual-Gate
shifter gemonteerd. De bedrading naar achteren loopt al onder het
tapijt door. Daarna komt het dashboard. De gerepareerde kabelboom wordt
eerst weer aan-
gesloten op alle meters en schakelaars van het dashboard en
vervolgens ingebouwd. Hiervoor is het wel nodig het stuurwiel te verwijderen
en ook de stuurkolom
moet los om ruimte te maken voor het installeren. Nu het stuurwiel
er toch al af was kon ook meteen de richting aanwijzer schakelaar vervangen
worden, omdat
hier een deel van afgebroken was. Rechtsboven het compleet
geïnstalleerde dashboard; er hangen nog een paar draden waar een schakelaar
voor de electrische
antenne komt; deze is niet origineel, maar wel handig. Met de
bedrading onder het dashboard is ook het zekeringen blok weer aan het
schutboard bevestigd.
Aan de motorzijde kan dus nu ook de bedrading voor verlichting en
motor weer aangesloten worden. Het deel voor de verlichting is alleen maar
schoon gemaakt
en opnieuw gewikkeld met origineel (niet plakkend) zwarte tape.
Maar het deel dat naar de motor loopt is helemaal opnieuw gemaakt omdat wat
er nog van
het originele over was keihard was geworden door de warmte en
bovendien was er op verschillende plaatsen in geknipt.
Ook alle RVS en
chroom lijsten zijn weer rond de ramen aangebracht evenals de ramen zelf. In
het interieur moet nu alleen de hemelbekleding nog gedaan
worden. Op de foto midden boven is de isolatie aan de onderzijde
van het dak aangebracht. Dit heeft twee functies, namelijk warmte
tegenhouden maar ook
condensatie voorkomen, wat anders lelijke vlekken in de hemel
bekleding zou kunnen veroorzaken. Rechtsboven het resultaat van een aantal
uren hard werk:
een mooie nieuwe strak zittende hemel afgewerkt met ook een nieuwe
binnenverlichting.
Nu de
hemelbekleding erin zit kan de rest van het interieur afgewerkt worden.
Linksboven de folie die als eerste aangebracht wordt om vocht buiten te
houden
waardoor anders de nieuwe bekledingspanelen krom zouden trekken. De
holle ruimte die erachter zit is hiervoor al behandeld met een wax spray.
Ook het
paneel dat de kofferbak scheidt van het interieur zit hier al op
z'n plaats, evenals de hoedenplank. Midden boven het bekledingspaneel, de
bank en de gordels
geïnstalleerd. Ondertussen is ook nog een nieuwe carburateur
geplaatst, weliswaar niet een originele, maar wel één die helemaal nieuw is
en beter zal
presteren als een originele. Hierdoor zal de motor aanzienlijk
beter lopen en dat is voor een auto die ook gebruikt gaat worden toch
belangrijker dan originaliteit.
Mocht de auto ooit verkocht worden (niet waarschijnlijk) dan is de
originele carburateur er ook nog bij,
Ook de details worden niet
vergeten. Zo zijn de stickers met uitleg over het gebruik van de krik en hoe
de reserve band moet worden opgeborgen weer aan de
binnenkant van de kofferdeksel geplakt. Ook de GM sticker in de
deurstijl en de stickers onder de motorkap zitten er weer op. Één van de
meest in het oog
springende delen aan een auto zijn wel de wielen. Deze auto had nog
zijn originele 14 inch ralley II wielen. Zoals op de foto midden boven te
zien is waren
deze niet meer zo heel fraai, ondanks een goed bedoelde poging om
er met een spuitbus nog weer wat van te maken. Maar dat was waarschijnlijk
ook al
wel 10 jaar geleden. Rechtsboven het resultaat van stralen en
poedercoaten in zilvergrijs met daar overheen een donkergrijs accent zoals
het origineel was.
Als laatste
onderdeel van het interieur moeten de deuren nog afgewerkt worden. De
achterste raamgeleiders waren niet bij de auto aanwezig, dus moest er
gezocht worden naar een paar op de sloop aangezien er geen nieuwe
of reproducties verkrijgbaar zijn. Er werden een paar gevonden, maar die
lagen wel in
Amerika. Toen deze uiteindelijk binnen kwamen konden de portieren
afgewerkt worden. Na het stellen van de ramen worden ook de openingen van de
portieren
voorzien van een folie om vocht buiten te houden. Tenslotte komt
dan het deur paneel erop met nieuwe armleuning, embleem en chroom strip:
helemaal af!
Het resultaat van heel wat uren werk, maar het resultaat is er dan ook naar. Hier de auto helemaal klaar voor de RDW (kenteken-)keuring.
Ook de motor mag gezien worden! Dit is de originele Pontiac 400 motor (6,6 liter) van deze auto.
En ook het
interieur ziet eruit alsof het net uit de fabriek komt. Desondanks zijn de
stoelen NIET opnieuw bekleed, een teken dat de auto altijd goed is
onderhouden. Hier zal de eigenaar nog heel wat uren met plezier
doorbrengen!