11970 Dodge Challenger RT

 

  
1961 Chevrolet Corvair Monza 900 Coupé

  
   

Deze Corvair is geïmporteerd uit Oregon (de staat
ten noorden van California) en heeft dan ook niet
veel last van roest. Na bijna 50 jaar zitten er wel
een paar plekjes aan, maar niets vergeleken met
wat we hier gewend zijn! De bodem b.v. is nooit
getectyleerd geweest (de wielbakken wel) en is
alleen maar licht aangeroest - nergens opgezwollen
lasnaden. Dit gaat een hele mooie auto worden.

Het interieur is al opnieuw bekleed, alleen het tapijt
moet nieuw en hier en daar wat details.

De motor liep wat onrustig, dus die wordt volledig
gereviseerd. De automaat werkte goed, dus die
wordt alleen gecontroleerd. Verder worden alle
mechanische delen vernieuwd - remmen, fusees
stuurkogels, alle rubber delen, schokdempers etc.


        

   Als eerste wordt de motor "uitgepakt". Aangezien deze lucht gekoeld is zit deze rondom ingepakt met beplating om de luchtstroom van de koelventilator bovenop
   de motor langs de hele motor te leiden. Op de foto linksboven is de motor zelf zichtbaar geworden. Op de foto in het midden hierboven is te zien hoe de motor
   aan de onderkant nog helemaal ingepakt zit. Nadat alle kabels, leidingen, uitlaat e.d. los zijn gemaakt en de aandrijfassen losgekoppeld zijn kan de complete
   aandrijving (motor, differentieel en automaat) als geheel uitgebouwd worden. Deze hangt aan slechts 3 rubber geisoleerde bevestigingspunten. Rechtsboven is
   te zien hoe compact dit gebouwd is (en dit werd eind jaren 50 van de vorige eeuw in Amerika ontworpen!). De motor is intussen uit elkaar gehaald en naar een
   motorenrevisie bedrijf gebracht die o.a. de cilinders gaat honen, de krukas polijsten en de kleppen en klepzittingen slijpen. Daarna kan hij weer opgebouwd
   worden met nieuwe lagers, zuigerveren etc.

        

   Linksboven een close-up van het differentieel die tussen de koppelomvormer (links) en de automaat (rechts uit beeld) zit. Deze moet lettelijk uitgegraven worden,
   zoveel aangekoekt vuil zit hierop. Maar de eerste indruk is dat dit de eerste keer wordt dat dit uit elkaar gaat sinds de bouw van de auto in 1961, dus was dit
   wel te verwachten. Op zich is dit ook niet erg, want wat er onder deze laag vandaan komt is een aluminium huis zonder enige oxidatie. Midden boven kijken
   we van de achterkant door de lege motorruimte schuin omhoog waar het ventilatie systeem nog zit met het subframe waar de automaat en de wielophanging
   gemonteerd zaten. Dit subframe is ook weer eenvoudig los te schroeven en is los te zien op de foto rechtsboven.

        

   Nu ook het ventilatie systeem eruit is kunnen we dwars door de motorruimte omhoog kijken naar het hemeltje in de auto (linksboven). Hier is nu alles gedemon-
   teerd wat los te schroeven is. Vervolgens wordt het voorste subframe en de benzinetank (die hier achter gemonteerd is) gedemonteerd. Nadat het stuurhuis
   losgemaakt is en de hulp-pitmanarm los van de auto gemaakt is en de remslangen losgemaakt zijn kan het hele voorste subframe compleet met wielophanging
   onder de auto weggerold worden. Op de foto midden boven zit het allemaal nog op de plaats en rechtsboven ligt het hele subframe op een karretje.

   Aangezien dit een projekt "tussendoor" gedaan wordt zal het enige tijd duren voor er weer nieuwe foto's bijgeplaatst worden; intussen zullen o.a alle orderdelen
   die gepoedercoat gaan worden voorbewerkt worden en zal de motor weer opgebouwd worden zodra de onderdelen weer terug zijn.

Meer updates volgen

 

      
  

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact