Kortom genoeg werk te doen. We gaan eerst inventariseren welke onderdelen er
besteld of gemaakt moeten worden, zodat we alles hebben
om de auto af te bouwen.
Eén van de eerste dingen die
gedaan zijn is het afbouwen van de portieren. Om te beginnen moesten de
ruiten in de nieuw verchroomde frames gelijmd worden,
nieuwe rubbers in de ventilatie raampjes en nieuw vilt in de
gelijde rails. Op de foto linksonder het portier met alleen het slot erin.
Daarnaast de foto zoals het
eruit ziet met alles erop en eraan. Details zoals de kleine
klemmetjes (de 3 kleine zwarte puntjes langs het deurrubber, 2 onder en 1
boven het slot moesten
zelf gemaakt worden) zijn nodig om te voorkomen dat het rubber los
getrokken wordt door de spanning die hier op staat. Bovendien horen ze er
origineel ook
te zitten. Rechtsonder is te zien hoe roestig het portier van
binnen is. Ik heb geprobeerd zichtbaar te maken hoe het er vóór en na de
behandeling uit ziet: op
de linker helft is het droge roest en op de rechter helft is het
geïmpregneerd met RX-5 en nabehandeld met RX7 van Caprotech. Aangezien dit
beide transparant
is ziet het er nog steeds roestig uit (misschien nog wel erger!),
maar de bestaande roest is nu geheel afgesloten en vocht zal er geen vat
meer op hebben.
Vervolgens is
begonnen met de inbouw van de gastank voor LPG installatie. Linksonder de
ruimte waar het reservewiel oorspronkelijk zat. Deze ruimte leent
zich bij uitstek voor een ringtank, welke ongeveer dezelfde maten
heeft als een reservewiel. Deze tanks worden met vier bouten bevestigd,
waarvan twee in dit
geval aan een bestaande dwarsbalk bevestigd konden worden. Voor de
twee andere is een nieuw U-profiel ingebouwd, welke eerst zwart gepoedercoat
is om
niet lelijk af te steken bij het verder zo zorgvuldig
gerestaureerde chassis. Ook voor het bevestigen van de gasleiding naar de
motor is gezocht naar een manier
om zo weinig mogelijk gaten te moeten boren om alles zo origineel
mogelijk te houden. Uiteindelijk zijn er maar 2 gaatjes geboord en toch zit
de leiding volgens
voorschrift op maximaal om de 40cm vast. Voor de vulslang is zelfs
niet één gat geboord en ook de aansluiting voor het vullen is gemaakt op de
plaats waar
oorspronkelijk de benzine in ging! Gelijktijdig is ook de bedrading
voor de achterverlichting aangelegd. Op de foto middenonder is boven de
uitlaathanger nog
net een stukje dooorvoerbuis te zien. Rechtsonder zijn de
chroomfolie letters CHEVROLET erop geplakt en de achterlichten gemonteerd.
Ook de voorzijde
is inmiddels klaar: de bedrading voor de lampen is aangelegd, de grille
definitief gemonteerd na ook de bedrading voor de stadslichten/richting-
aanwijzers aangelegd te hebben. Wat niet op de foto te zien is,
maar er zijn ook nog een paar bumpersteunen geplaatst die de hoeken van de
bumper met
het chassis verbinden; ook deze zijn eerst gepoedercoat.
Middenonder de nieuw gemaakte cardanas die aan de voorzijde in de TH200 bak
van 1981 zit en
aan de achterzijde verbonden is met de achteras van 1959. Hiervoor
waren de nodige aanpassingen vereist omdat dit natuurlijk geen standaard
combinatie is.
Oorspronkelijk had de auto een 6 cylinder lijnmotor met een
handgeschakelde 3-bak met een geheel andere aansluiting en lengte. Nu ziet
het eruit alsof het
zo uit de fabriek is gekomen. Rechtsonder is nu de nog stoffige
motor te zien waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Aangezien de
motor van 1981
is zitten er een aantal dingen op die op een computer aangesloten
zaten: de ontsteking wordt vervangen door een nieuwe met mechanische vacuum
vervroeging,
niet gebruikte vacuumschakelaars worden verwijderd en voor de
aansturing van de lock-up converter van de automaat moeten ook nog
aanpassingen gemaakt
worden. Aangezien de auto alleen op gas zal worden gereden kan de
originele carburateur wel gebruikt worden (waar ook een aantal sensoren voor
de computer
op zitten), aangezien deze alleen als luchtklep gebruikt wordt.
Linksonder is de
motorruimte al helemaal klaar: LPG systeem ingebouwd, bedrading aangelegd en
alles netjes met doorvoerbuis en bevestigingsclips vastgezet,
nieuwe ontsteking, bougies en kabels, schoon gemaakte carburateur,
etc. Door op de foto te klikken wordt er een grote afbeelding in een nieuw
venster geopend.
Op de middelste foto het aangepaste gaspedaal, afkomstig uit een veel
recentere amerikaanse auto; ook de gaskabel is speciaal voor deze toepassing
gemaakt/aangepast. Rechtsonder de schakelpook van de 3-bak, die nu de
automaat bediend d.m.v. een stangenstelsel ook weer afkomstig van een
recentere
amerikaanse auto. Ook dit moest uiteraard aangepast worden en er
moest een plek aan het chassis gemaakt worden om het geheel aan vast te maken. In
dit
systeem is ook een startbeveiliging geïntegreerd, die het mogelijk maakt
alleen in de P(arkeer) stand de motor te starten. Dit is een essentiele
beveiliging,
aangezien de motor anders ook in D(rive) of R (acheruit)
gestart kan worden en meteen na het aanslaan onbedoeld weg kan rijden. Iemand die hier niet op
voorbereid is zou zo ernstige ongelukken kunnen veroorzaken!
Ook aan de
automaat zelf is het een en ander gedaan en ook is er een aparte transmissie
oliekoeler vóór de radiateur bevestigd, aangezien deze radiateur
oorspronkelijk in combinatie met een handgeschakelde 3-bak zijn
werk deed zit hier geen voorziening op voor het koelen van een automaat.
Overigens is het
een goed idee om zo'n aparte koeler ook te monteren als er wél een
oliekoeler in de radiateur zit; door een lagere bedrijfstemperatuur gaat een
automaat gewoon
veel langer mee, zeker als er ook nog wel eens een aanhanger
getrokken wordt. Uiteraard is ook de olie en het filter vervangen. Op de
foto midden onder is
heel goed te zien waarom ook deze regelmatig ververst moeten
worden: op de ene helft van de foto de sludge die achterblijft na het leeg
gooien en op de andere
helft de schone pan. Rechtsonder het nieuwe filter. Vuil in
de olie van een automaat kan voor veel ellende zorgen, dus dit hoort bij
preventief onderhoud.
Tenslotte is er een voorziening gemaakt om de lock-up
koppelomvormer aan te sturen. Aan de stuurkolom is een schakelaar gemaakt
voor het inschakelen,
zodat in de 3e versnelling zonder slip gereden kan worden
(origineel werd dit door een computer aangestuurd). Een controle lampje
geeft aan dat het systeem
ingeschakeld is. Zodra er op de rem getrapt wordt schakelt het
systeem automatisch uit (net als bij een cruise control).
Toen we dachten
bijna klaar te zijn, bleek bij controle na het aandraaien van de pinionmoer
(van de achteras) dat hiermee de lagers ernstig vast kwamen te
zitten. Hierdoor moest de carrier uit de as gehaald worden om een
nieuwe krimpbus te installeren. Toen bleek echter, dat alle lagers ernstig
door roest aan-
getast waren (zie foto linksonder). Ook de lagerschalen zagen er
net zo slecht uit. Kennenlijk heeft er ooit lange tijd water in de as
gezeten. Zou er op deze
manier mee worden gereden, dan zou dit voor erg veel lawaai gezorgd
hebben. Na eerst uit te hebben gezocht wat voor type as het hier betreft
zijn er allemaal
nieuwe lagers besteld (origineel Timken - made in USA). Er moest
zelfs een nieuwe krimpbus gemaakt worden, aangezien deze nergens te
bestellen was -
de as bleek van het type Oldsmobile/Pontiac 2e helft jaren 50 en
hiervoor is niet veel meer te krijgen behalve de lagers en een oliekeerring
(en zelfs deze moest
speciaal in Amerika besteld worden). Rechtsonder de
pinion met nieuwe lagers en 'custom made' krimpbus.
Als laatste zijn
de achterruit, de hemelbekleding en de voorruit er in gemaakt. Het
voorruitrubber voor deze auto is in twee uitvoeringen te krijgen: met een
extra
groef voor een sierlijst en zonder deze extra groef. Nu bleek dat
wij het rubber mét de extra groef gekregen hadden, maar geen set
sierlijsten. Ook deze nog
even besteld in Amerika en nu nog wachten tot ze binnenkomen, zodat
de auto (op de nieuwe wielen na) klaar staat voor de RDW keuring.
Als dan de
nieuwe wielen en banden ook binnen zijn en deze op de auto gemonteerd dan
ziet het er pas uit zoals het hoort! Zie de foto rechtsboven en de grote
foto onder. Ondertussen bleek bij het inzetten van de oude voorruit
nog dat er toch een paar beschadigingen aan de rand zaten, die bij het
inzetten meteen
gingen doorscheuren. Dus ook nog een nieuwe voorruit besteld.
Ondertussen bleek bij het testen dat de automaat niet goed functioneerde
zodat deze er ook
nog even uit moest. Bij nadere inspectie bleek dat deze aan revisie
toe was, dus deze ook nog gereviseerd en natuurlijk ook meteen een nieuwe
koppelomvormer
erin gezet. Ondertussen de nieuwe voorruit binnengekregen en
ingezet en als laatste nog de ruitenwissers en de zonneklep gemonteerd. Na
de eerste serieuze
proefrit bleek er een ernstige trilling in de aandrijving te
zitten. Na het meten van de hoeken van versnellingsbak tegenover de pinion
bleek hier ruim 6 graden
verschil in te zitten! Hier dus ook nog een aapassing voor gemaakt
en daarna nog eens proefgereden: geen trilling meer! Vervolgens met de auto
naar de RDW
voor de kenteken keuring waar hij probleemloos door kwam en daarna
nog enkele honderden kilometers met de auto gereden alvorens hem af te
leveren aan de
trotse eigenaar om er zeker van de zijn dat er geen kinderziektes
tevoorschijn zouden komen. Alles functioneerde perfect zodat de auto
afgeleverd kon worden.
Het eindresultaat - is het geen plaatje??
0