De auto was al geheel gedemonteerd en alles
was
al gestraald en deels gespoten. Alleen was er geen
motor en versnellingsbak bij en ook moeten er nog
veel nieuwe delen besteld worden.
Er zal een nieuwe GM Performance 350 HO
motor
in komen (dus 5,7 liter V8) met ruim 300 pk. Deze
zal gekoppeld worden aan een TH700-R4 4-traps
automaat met overdrive die wel nodig is daar de
achteras een overbrenging van 4.56:1 heeft.
Verder zal er een nieuwe kabelboom door
heel de
auto komen, evenals alle leidingen, nieuw glas,
portierscharnieren, wielophanging delen, chroom
delen en nog heel veel meer.
De auto wordt rood met een zilverkleurig chassis.
Linksboven de splinternieuwe
motor nog op z'n pallet geheel compleet geleverd met carburateur en
ontsteking. Helaas waren op dit moment de brackets om de
motor
op z'n steunen te zetten nog onderweg uit Amerika zodat we niet meteen
konden gaan passen. Er waren namelijk al steunen in gelast voor een V8
motor,
maar we wilden toch wel even controleren of alles wel past voor we
het chassis gaan coaten. Midden boven een gebruikte TH700-R4 automaat.
Deze zijn niet
meer nieuw te koop, alleen gereviseerd. Dat gaan we dus zelf doen,
zodat we meteen rekening kunnen houden met het extra motor vermogen.
Om te beginnen
wordt de buitenkant ontvet en met hoge druk schoon gespoten.
Vervolgens wordt de bak geheel leeg gemaakt en in een bak ontvetter gelegd.
Daarna wordt hij
met perslucht droog geblazen. Rechtsboven de schoongemaakte
binnenkant.
Een automaat is
opgebouwd uit een groot aantal delen die gegroepeerd zijn in een aantal zgn.
"shells" waarin zich de koppelingsplaten en tandwielen bevinden
voor elke versnelling; deze heeft er dus vier. Één voor één worden
deze helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Op de foto
linksboven is te zien wat
er allemaal in één zo'n shell zit. Op de voorgrond de aluminium
delen die verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van de druk op de
koppelingplaten (rechts-
boven op de linker foto). Het is feitelijk een zuiger en een
cilinder, maar dan heel ondiep; ze hoeven maar een paar millimeter te
bewegen. Dit gebeurt door middel
van oliedruk die via het kleppenblok uit de oliepomp vóór in de bak
komt. Een ring met 14 veren (helemaal links op de foto) zorgt ervoor dat bij
het wegvallen van
de druk de koppelingsplaten snel ontkoppeld worden. Elke cilinder
is voorzien van zgn. lipseals, zowel inwendig als uitwendig, die vervangen
moeten worden.
Op de samengevoegde rechter foto het kleppenblok met alle
zuigers, veren en schakelaars verwijderd. Dit wordt ook wel het brein van de
automaat genoemd.
Het is van essentieel belang dat dit perfect werkt, want alle
functies worden hier geregeld. Elk onderdeel wordt dan ook perfect schoon
gemaakt en gecontroleerd
op eventuele slijtage of beschadigingen.
Linksboven het kleppenblok en alle overige delen weer gemonteerd,
perfect schoon, klaar om weer in gebruik te worden genomen. Alleen het
oliefilter is hier nog
even weggelaten, omdat dit een groot deel aan het zicht onttrekt.
Ook de buitenkant krijgt nog een laag nieuwe verf en daarmee is hij klaar
voor montage in de
auto. Op de foto rechtsboven tenslotte nog een groot deel van de
onderdelen die bij de revisie van deze automaat allemaal vervangen zijn
(meer dan 100 delen).
De koppelingsplaten zijn vervangen door extra zware uitvoeringen,
evenals de remband. Dit i.v.m. het vermogen van de motor die ervoor komt.
Na lang wachten
kwamen uiteindelijk de brackets binnen waarmee de motor op z'n steunen
bevestigd wordt, samen met de overige delen die bij de motor horen,
zoals de startmotor, dynamo met montage set en poelies. Toen bleek dus dat de bevestigingspunten die aan het chassis gemaakt waren vóór wij er aan
begonnen ruim 3 cm te
dicht bij elkaar stonden! Dat leverde dus meer werk op dan profijt.
Eerst de bevestigingsplaten er weer afgeslepen en vervolgens aan
beide kanten nog een klein
stukje van de koker af (zie de foto linksboven), alles nog weer nameten of
de afstand en hoek perfect zijn en dan de platen er weer
op; eerst even op een paar
puntjes gelast en de motor met bak er even op gezet. Op de foto midden boven
staat het erop; de bouten passen zonder forceren
door de steunen. Daarna de motor
er weer af, het chassis op de kop gelegd en de platen rondom gelast
(rechtsboven).
Met het chassis
nog op de kop meteen een aantal deukjes rechtgebogen en een flink aantal
boorgaten die er origineel niet horen dicht gelast. Zoals op de foto
linksboven te zien is zijn alle afschroefbare delen eraf gehaald.
Hier ligt het klaar om weggebracht te worden voor het stralen en coaten in
zilvergrijs. De primer
die er op de foto nog opzit zal er weer helemaal af moeten omdat
deze met onvoldoende harder is opgespoten en zelfs na jaren (want zolang lag
het al ergens)
niet hard geworden. Op de twee overige foto's hierboven alle losse
onderdelen van respectievelijk de achterwiel ophanging en de voorwiel
ophanging. Alle veer-
bussen en pennen zullen vervangen worden; de bladveren en overige delen worden allemaal zilvergrijs gecoat. Bouten, moeren en U-bouten
worden vervangen.
Vooral de achterste U-bouten zijn sterk aangetast door roest.
Het chassis
vertoonde ook nog een aantal beginnende scheurtjes bij een aantal
klinknagels: deze zijn eerst iets uitgeslepen en vervolgens dicht gelast. De
foto
linksboven toont één van deze scheurtjes vóór en na het lassen. Ook
de zijwanden van de laadbak moeten opnieuw gestraald worden. Deze
delen hadden in een
container buiten gelegen en waren al weer aan het roesten. De
hoekstrip waar de laadvloer aan vast komt was er niet afgehaald zoals op de
foto midden boven
is te zien. Maar hier is ook goed te zien waar de roest vandaan
komt, namelijk van achter deze strip. Na het uitboren van de puntlassen is
te zien hoeveel roest
hier achter zit. Gelukkig is deze strip nieuw leverbaar en kan de
zijwant na het stralen gewoon voorzien worden van een nieuwe strip. Ook alle
overige losse
plaatwerk delen worden opnieuw gestraald omdat deze veel te lang
gelegen hebben met alleen een laag primer. Aangezien primer iets poreus is
was op veel
delen alweer roest zichtbaar.
De achteras was
ook al eerder gestraald maar was door lekkage behoorlijk vet. Na het opnieuw
stralen was duidelijk zichtbaar dat deze op meerdere plaatsen
lek was. Een goede gelegenheid om ook het inwendige te controleren.
De belangrijkste oorzaak van de lekkage bleek de pinion seal te zijn. Op de
foto midden
boven de nieuwe seal linksonder, met daarnaast de restantanten van
de oude met in het midden het helemaal verbrokkelde rubber dat helemaal hard
was van
ouderdom. Deze seal bleek voor deze as nogal moeilijk verkrijgbaar;
moesten er bijna een maand op wachten. Voor deze auto zijn een grote
hoeveelheid
nieuwe onderdelen besteld. Deze zijn intussen voor het grootste
deel binnen. Één van deze onderdelen was een reparatie paneel voor het
middendeel van
het dashboard waar de radio zit. Rechtsboven is te zien hoe dit er
is in gezet. Een vorige eigenaar had in het originele deel een groot gat
gemaakt om een
moderne radio te plaatsen. Nu komt er een replica in van een
originele met een modern binnenwerk inclusief cd-wisselaar bediening.
Met het chassis
en de losse delen terug van het poedercoaten kan begonnen worden met de
opbouw. Alle bladveren krijgen nieuwe bussen, iets wat bij een
auto van deze leeftijd geen overbodige luxe is. Op de foto's links-
en midden boven de nieuwe bussen in de veren geperst met de oude ernaast.
Het verschil
mag duidelijk zijn. Rechtsboven de nieuwe "shackle" (zoals de
engelse benaming van dit deel is) waarmee de bladveer aan het chassis hangt.
Ook dit soort
kleine onderdelen moest na binnenkomst eerst nog weer zilvergrijs
gepoedercoat worden vóór het gemonteerd kon worden. Zo zaten er bij de
bestelde onderdelen
nog veel meer delen die zo moesten worden behandeld, zoals de
beugels waarmee de voor en achterbumper gemonteerd worden, stuurstangen en
nog veel meer.
Deze auto was
nog in het bezit van originele (type) stuurstangeinden die na schoonmaken in
goede staat bleken. De lege hulzen zijn ook weer gepoedercoat
(zie de foto linksboven) waarna de delen met nieuw vet weer in
elkaar zijn gezet en met een nieuwe stuurstang gemonteerd zijn. Op de foto
midden boven is
dit te zien met de vooras aan de bladveer gemonteerd en de overige
delen waar het wiel later weer komt terug op de plaats met nieuwe of
verzinkte originele
bouten en moeren. Rechtsboven de complete voortrein klaar op de
remschoenen en schokdempers na die nog onderweg zijn op dit punt.
Ook de
voorwielnaven zijn schoon gemaakt (veel oud vet) en de lagers geïnspecteerd.
Linksvoor zag dit er prima uit (foto's links- en midden boven) maar rechts-
voor was het buitenste kogellager vervangen door een niet origineel
conisch lager waarvan de zitting scheef in de naaf geperst zat met zichtbare
schade als
gevolg. Ook de naaf zelf was aangepast voor dit niet originele
lager, dus onbruikbaar. Gelukkig is er een vervangende naaf gevonden en met
nieuwe lagers
gemonteerd. Zie de foto rechtsboven.
Ondertussen was
er ook een originele bank uit Arizona aangekomen. Zoals linksboven te
zien in volledig originele staat en dringend toe aan enige aandacht!
Maar onder de originele lagen bekleding (midden boven) waarbij het
schuim gewoon brak en verbrokkelde bij aanraking door blootstelling aan het
woestijnklimaat
van Arizona kwam een prima frame tevoorschijn. Dit is gestraald en
van een nieuwe laag zwarte DTM lak voorzien. Vervolgens is hier overheen de
bekleding
helemaal nieuw aangebracht, te beginnen met een laag jute, net als
origineel (foto rechtsboven). Daar overheen komt een sterk weefsel die de
laag koudschuim
die daar weer overheen komt beter moet beschermen tegen de veren
van het frame. Over het koudschuim komt dan nog een laag vliesdoek en
dan.....
...komt
uiteindelijk de nieuwe bekleding erop met als resultaat een nieuwe bank
(linksboven). Ook de kachel had betere tijden gekend. Midden boven het deel
waar de ventilator inzit, compleet en werkend maar wel toe aan een
restauratie. Na demontage zijn alle afzonderlijke delen gestraald en zwart
gepoedercoat
(behalve de motor, die is gespoten met DTM lak). Het resultaat is
te zien op de foto rechtsboven.
Ondertussen
wordt er ook druk gewerkt aan de voorbewerking van het plaatwerk. Linksboven
gaat de cabine naar de voorbewerkingsruimte, met nieuwe deuren
en scharnieren erin. De deuren gaan er voor het spuiten eerst nog
weer uit, maar met nieuwe onderdelen is het altijd nodig om ze te passen. Er
moet altijd wel
iets aan gedaan worden om het allemaal goed gesteld te krijgen. De
cabine was eerder (lang geleden) al elders voorbewerkt, maar er zat toch nog
heel wat werk
in om hem echt mooi strak te krijgen. Midden boven gaat hij voor de
laatste keer in de primer en kan na droging en enige tijd zetten nog een
keer geschuurd
worden. Dan kan hij naar de spuitcabine om eindelijk gespoten te
worden met een laag rode lak. Rechtsboven het gerepareerde dashboard; nu er
een laag primer
en een heel klein beetje plamuur opzit is er niets meer van te zien
dat hier voorheen een lelijk uitgehakt gat zat waar ooit een "moderne"radio
zat.
Linksboven een
deel van de losse onderdelen die allemaal voorbewerkt zijn. Op de voorgrond
rechts de motorkap waar nog spanten voor gemaakt zijn om er
weer wat sterkte in te krijgen. De spanning was er volledig uit,
mede omdat hij eerder al eens gestraald was waarbij er waarschijnlijk toch
iets te veel warmte
in is gekomen. Op dit punt staat alles klaar om gespoten te worden.
Wanneer dit klaar is kan de verdere afbouw van de auto verder. Midden- en
rechtsboven
de nieuwe remmen vóór en achter respectievelijk; alles nieuw, van
de voeringen, veren via de wielcilinders, slangen en leidingen tot en met de
hoofdremcilinder.
Ook de handremkabels zijn nieuw en deze zijn bovendien nu van RVS,
dus die gaan waarschijnlijk nooit weer af.
Linksboven een
blik op de achteras met nieuwe schokbrekers; alles zilvergrijs gespoten of
gepoedercoat in opdracht van de eigenaar. Midden boven de nieuwe
hoofdremcilinder en rechtsboven de gereviseerde versnellingsbak
gemonteerd op een "custom-made" transmissie steunbalk met de headers al aan
de motor.
Linksboven de
nieuwe Chevrolet Performance ® 350HO motor definitief op zijn plaats
compleet met alle accessoires eraan, inclusief koelsysteem. De nieuwe
radiator is ook uitgerust met een warmtewisselaar voor de
transmissie olie die volledig met originele stalen leidingen aangesloten is.
Vaak zie je dat er stukjes
rubber slang tussen worden gezet (soms ook nog niet oliebestendige
benzineslang!) wat olielekkages tot gevolg heeft. Voor de brandstof toevoer
Is gekozen
voor een electrische pomp, die heel mooi onzichtbaar weggewerkt is
aan de binnenzijde van rechter chassisbalk, waar de cabine boven komt te
staan. Het
grote voordeel van een electrische pomp in een auto die soms
langere tijd (winterperiode) niet gebruikt wordt is dat de motor meteen weer
aanslaat. Met een
mechanische pomp zou je eerst een hele tijd moeten starten om weer
benzine in de carburateur te krijgen. Rechtsboven de motor nog van de andere
kant gezien.
Eindelijk is het
dan zover: de cabine en alle losse delen zijn van binnen en buiten gespoten
in een helder rode kleur. Ook de onderzijde bodem (midden boven)
is opnieuw gedaan nadat de overbodige schroefgaten dichtgelast
waren. Rechtsboven staat een deel van de losse onderdelen te wachten op de
afbouw. Nu alles
klaar staat kan in relatief korte tijd de wagen afgebouwd worden,
te beginnen met het op zijn plaats zetten van de cabine.
Nu de cabine
weer op z'n plaats staat kan worden begonnen met het bedraden van de auto.
Rechtsboven is te zien dat het aantal draden in een auto als deze
erg meevalt. Afgezien van een paar aanpassingen t.b.v. de automaat
met lock-up koppelomvormer en electrische brandstofpomp + de daarmee
samenhangende
veiligheidsvoorzieningen kan alles volgens origineel schema bedraad
worden.
In de cabine is
intussen ook ook het dashboard + extra meters aangesloten. Ook stuurkolom,
gaspedaal en rempedaal (laatste op de foto midden boven nog net
niet) zijn gemonteerd evenals de ruitenwissermotor + mechaniek,
kachel en ventilatie systeem, radio, antenne, speakers, etc. Alles is getest
en werkt zoals het
hoort. Het enige wat hier nog moet worden gemonteerd is een nieuwe
km teller (de oude zat vast) en een nieuw stuurwiel die binnenkort aan zal
komen. Ook de
benzinetank staat weer op de plaats, voorzien van een nieuwe
vlotter. Rechtsboven de bedrading onder de motorkap nadat alles netjes
gebundeld is en strak
geleid is naar de betreffende aansluitpunten. Zodra het
bedieningssysteem voor de automaat (die aan de stuurkolom komt) klaar is kan de voorzijde
van de auto
verder afgebouwd worden.
Maar eerst wordt
de laadbak opgebouwd. De nieuwe planken van Amerikaans eiken zijn eerst
voorzien van de gaten nodig om de bak aan het chassis te
verankeren. Vervolgens zijn ze rondom drie maal in de lak gezet. Na
minimaal een week drogen kan begonnen worden met de bouw. Als eerste worden
de
dwarsbalken over het chassis gelegd. Dan worden de buitenste twee
planken aan beide kanten gelegd waar ook de bevestigingsbouten
doorheen gaan zodat
alles al redelijk op de plaats komt. Daarop worden de
zijschotten gezet die met het voorste schutbord aan elkaar vast gezet
worden. Vervolgens worden de
overige planken uitgelegd. Alle planken worden dan met RVS strips
aan elkaar gekoppeld en vastgeschroefd aan de dwarsbalken, eerst vingervast.
Nu is de
laatste kans om te controleren of alles haaks staat. Daarna wordt
alles definitief vastgeschroefd. Alle schroefmateriaal is van RVS.
Laadklep,
achterbumper, verlichting, spatborden en treeplanken zijn inmiddels ook
gemonteerd. Ook de deuren zitten er weer in waar op dit moment de laatste
hand wordt gelegd aan het monteren van de ruiten. Ook de voorruit
met sierlijsten, zonneklep en ruitenwissers zitten er al op. En ook de
uitlaat is inmiddels
gemonteerd, met mooie forse RVS eindstukken die vóór de
achterwielen onder de auto uitsteken. Nieuwe banden liggen al klaar en ook
de wielen zijn net
klaar. Deze kunnen er dus binnenkort ook weer onder gezet worden.
Het einde is nu in zicht!
Op de twee
eerste foto's hierboven is te zien dat de nieuwe portieren ook nieuwe raam
mechanieken en sloten gekregen hebben. Natuurlijk is ook het glas nieuw
en ook de frames van de ventilatie ruitjes zijn nieuw. Het geheel
wordt tenslotte afgewerkt met nieuwe deurhendels binnen en buiten,
raamslinger, armsteun en
afwerkplaat. Voor het bedienen van de automaat is een naar eigen
ontwerp gemaakt systeem gemonteerd die met een hendel aan de stuurkolom
de automaat
bediend. Op de foto rechtsboven is de beugel te zien die onderop de
stuurkolom zit. De half ronde metalen strip bovenaan op de foto is verbonden
met de as die
naar binnen loopt waar de selectie hendel aan zit. Door middel van
een kabel is het geheel verbonden met de automaat.
In de cabine is
op de foto linksboven de selectie hendel op de stuurkolom te zien. Het
geheel is uitgevoerd in gepolijst RVS. Zelfs de knop is naar voorbeeld van
een originele nagemaakt. De stuurkolom zelf is origineel gebleven
en er komt ook weer een origineel, maar wel nieuw stuurwiel op. Tenslotte kan dan het front
afgewerkt
worden: voorschermen, grille bumper, motorkap en dan is het ineens weer een
complete auto! Rechtsboven: ook hier worden de details niet vergeten.
Alles achter de koplampen is ook nieuw, ook al zie je er later
niets meer van.
Beide foto's hierboven laten het eindresultaat zien: een in alle opzichten mooier als nieuwe truck. Klik op de foto's boven en hieronder om ze te vergroten.
Eindresultaat
van de interieur restauratie: originele bank opnieuw bekleed en voorzien van
nieuw vulmateriaal. Midden boven het nieuwe originele stuurwiel Waar
de truck ook zonder stuurbekrachtiging prima te besturen is; alleen
inparkeren vergt een beetje meer spierkracht... De nieuwe kilometerteller
geeft de snelheid
weer aan zonder nerveus getril of heen en weer slingeren.
Rechtsboven de nieuwe bedrijfsklare motor in al z'n eenvoud; simpel en
eenvoudig maar met 330 pk
ruim genoeg vermogen om leuk met de truck te kunnen spelen!
0