De opdracht was dan ook simpel: maak hier een
rijdende
auto van! Dus eerst alles gemeten: hoek van uitgaande as
uit versnellingsbak en hoek van pinion op achteras >
cardanas laten maken. Stuursysteem en stuurkolom
besteld. Nieuwe hoofdremcilinder met bekrachtiging voor
montage onder de vloer, zodat de al gemonteerde hoofd-
remcilinder weer van het schutbord af kan om het allemaal
wat origineler en netter te doen lijken.
Zo zal de auto eerst helemaal worden
opgebouwd om
alles passend te krijgen, ermee te rijden en naar de RDW
om dan vervolgens weer helemaal
uit elkaar te worden
gehaald om het carrosseriewerk te
doen.
Linksboven
het interieur waarmee we begonnen: een losse kilometerteller en verder
helemaal niets. Om de auto wat makkelijker verplaatsbaar te maken stond
het inbouwen van een stuurhuis en stuurkolom hoog op de prioriteit
lijst. Gekozen werd voor een zgn. rack&pinion stuurhuis zoals dat in alle
moderne auto's
toegepast wordt. Ten opzichte van de oudere systemen heeft dit als
belangrijk voordeel een veel beter stuur "gevoel" en absoluut geen speling.
Op de foto
midden boven zoals het geleverd wordt. De inbouw vergt enige
aanpassingen omdat de auto al in een eerder stadium aangepast is waardoor er
geen pasklare
oplossing te koop is. Na het nodige meet- en rekenwerk zit het er
op de foto rechtsboven al in. De verbinding met de stuurkolom verloopt via 2
universeel
koppelingen met een steun in het midden. Meer hierover onder de
volgende rij foto's.
Het nieuwe
stuursysteem is uiteraard ook bekrachtigt en hiervoor is natuurlijk een pomp
nodig. Deze wordt bij het systeem geleverd en is te zien op de foto
linksboven. De pomp heeft een extern vloeistof reservoir, wat later
ingebouwd zal worden, waardoor hij bijzonder compact is. Alle slangen
zijn voorzien van een
RVS mantel. Midden boven is te zien hoe de nieuwe stuurkolom door
het schutbord steekt. Ook hiervoor moeten enkele aanpassingen gemaakt
worden. Één
van de eerder genoemde universele koppelingen is hier duidelijk te
zien evenals de kabel die het mogelijk maakt de automaat via de hendel aan
de stuurkolom
te bedienen (zie pijl). Rechtsboven de stuurkolom in de cabine met
een nieuw reproductie stuurwiel. De kolom is voorzien van een moderne
richtingaanwijzer
en ook een alarm verlichting knop (de zgn. "hazard switch"). Zelfs
een verlicht venster voor het aflezen van de stand van de automaat ontbreekt
niet.
Aangezien
de as niet origineel onder deze auto zat (hij komt uit een Chevrolet Camaro)
moesten er ook nog zadels op gelast worden om de bladveren aan vast
te maken. Dit is nauwkeurig werk, want de hoek van de pinion t.o.v.
de uitgaande as van de automaatbak moeten in dezelfde lijn komen te liggen.
Zou dit niet
zo zijn, dan leidt dit tot hevig trillen van de cardanas met alle gevolgen van dien. Na meten en nogmaals meten zitten ze er op de foto
linksboven op.
Toen de originele steekassen weer terug in de as gestoken waren
bleek één remtrommel te slingeren. Dit bleef zo na links met rechts te
verwisselen. De
steekas zelf bleek krom, vandaar nieuwe steekassen, zoals te zien
midden boven. Rechtsboven de as compleet gemonteerd met schokdempers en
remleidingen.
Over
remleidingen gesproken, die moesten dus ook nog gemaakt worden en zo ook de
montage van de bekrachtigde hoofdremcilinder en remkracht verdeler
die nu onder de vloer zitten, aan de binnenkant van de
chassisbalk; zie linksboven. De hoofdremcilinder die op de allereerste foto
te zien was is dus weg
gehaald van het schutbord, want deze zat ook in 1957 onder de
vloer, alleen was toen niet bekrachtigd en had slechts één remcircuit.
Midden boven de steun
balk voor de automaatbak, speciaal gemaakt om ruimte te bieden aan
het later te monteren dubbele uitlaat systeem en ook om "booster" van de
hoofdrem-
cilinder plaats te bieden. Dit zal later nog gepoedercoat worden,
want nu wordt alles alleen maar passend gemaakt. Pas wanneer alles
functioneerd aan de
auto zal alles weer uit elkaar gaan om daarna definitief in elkaar
te gaan, maar dan alles voorzien van de passende coatings. Rechtsboven de
eerste keer dat
de voorschermen erop zitten; de binnnenschermen moeten uitgezaagd
worden om plaats te bieden aan de draagarmen die er origineel niet zaten
(origineel zat
er een as met bladveren onder). Tevens moeten er montage punten
gemaakt woren om het radiateurframe aan vast te maken. Deze punten zijn
bepalend voor
hoe de rest van de hele voorzijde van de truck gaat passen.
Linksboven één
van de zo belangrijke bevestigingspunten voor het radiateurframe dat na
nauwkeurig meten bepaald is. Nu deze punten gelast zijn kan het front
verder opgebouwd worden. Op de foto midden boven zit het helemaal
in elkaar en past perfect. Als laatste is de voorbumper gemonteerd. Ook
hiervoor moesten
steunpunten gemaakt worden. Dit is gelukt met zo weinig mogelijk
aanpassingen. Aangezien we hier nog steeds is de fase zitten om alles
passend te krijgen
zijn diverse delen nog in onbehandelde staat.
Onder de kap is
intussen een nieuwe Edelbrock intake + carburateur gemonteerd en een HEI
ontsteking. Beugels voor gas- en TV kabel etc. Een extra hoog
luchtfilter van K&N zorgt optisch ook voor een mooi gevulde
motorruimte. Een nieuwe flexfan (dus zonder visco koppeling) werd op maat
geselecteerd omdat juist
hier de ruimte vrij krap is. Gelukkig is het aanbod hierin dermate
groot dat ook hier iets past met voldoende capaciteit. Op de foto midden boven het reservoir voor
de powersteering links van de nieuwe
radiateur; alles aangesloten met "braided stainless hoses". Rechtsboven gas-
en rempedaal, steun voor de linkervoet en
parkeerrem pedaal in "billet aluminum" van het merk Lokar, die prachtige dingen levert
voor "custom" toepassingen.
Het mechanisme
voor het parkeerrem pedaal kon heel mooi onzichtbaar onder het dashboard
gemonteerd worden met een steun aan het schutbord waar aan de
motorzijde het motorkap scharnier vast zit, dus een heel sterk
punt. Aan de andere kant een steun gemaakt tussen stuurkolom en haaks op de
zijkant van de
cabine, zie foto linksboven. Midden boven de constructie waar de
voorste parkeerrem kabel (rechts op de foto) verbonden is met de twee die
naar de achterwielen
gaan. Dit zit op precies dezelfde plaats als de originele
parkeerrem zat (de korte en langere schuin staande zwarte beugels). Ook de
benzinetank is weer terug
geplaatst op de originele plaats achter de bank met een set nieuwe
beugels en zelf gemaakte steunpunten. Alle rubber delen/slangen zijn
natuurlijk nieuw.
Ook de uitlaat
zit er weer onder en zoals op de foto linksboven te zien loopt het heel mooi
langs de eerder gemaakte steunbalk voor de automaat. Midden boven
de gepolijste RVS dempers; het hele systeem is overigens van RVS.
Rechtsboven de gepolijste eindpijpen die al direct na de achteras beginnen.
Deze delen
zijn goed te zien onder de laadbak als men de auto van opzij
bekijkt. Hiermee is de auto mechanisch zo goed als klaar. Nu zal de
bedrading aangelegd worden
en dan kan er getest worden.
Voor veel mensen
is het bedraden van een hele auto zoiets als zwarte magie. Maar als je wat
systematisch te werk gaat is het goed te doen, tenminste als je
over wat basiskennis electro techniek beschikt. Zoals op de eerste
twee foto's boven te zien is, is het in het begin een warboel van allemaal
draden, maar zodra
alles naar de juiste plaats geleid is en gebundeld, dan ziet het er
uit zoals op de foto rechtsboven. Ook hier bleek dat alles in één keer goed
werkte. Wij werken
zoveel mogelijk met de fabriekskleuren om alles overzichtelijk te
houden en niet met meerdere draden in dezelfde kleur voor verschillende
circuits, want dat
werkt fouten bij het aansluiten in de hand.
Met alles
aangesloten is het tijd om de diverse vloeistoffen at te gaan vullen.
Hierbij wordt ook nog even het filter in de automaat vervangen en wordt ook
meteen
de carterpan natuurlijk schoongemaakt. Ook de buitenkant wordt nog
even gespoten. Linksboven het nieuwe filter. Midden boven de binnenkant van
de carterpan
met rechtsonder een zwart vierkant plaatje: dit is een magneet die
metaal deeltje uit de olie weg vangt. Rechtsboven na montage; hier moet de
stofkap voor de
koppelomvormer nog geplaatst worden, iets wat niet zelden
achterwege blijft. Toch is dit wel belangrijk, want door vervuiling slijten
de olie keerringen veel sneller
met lekkage als gevolg. Bij het vullen van de koelvloeistof hadden
we nog een vervelende tegenvaller, of eigenlijk twee. Ten eerste bleek de
splinternieuwe
radiateur te lekken, dus eerst weer leeg en de radiateur laten
repareren (terug sturen naar Amerika zou heel wat meer gekost hebben, ook al
zou het dan garantie
zijn geweest om nog maar niet te spreken over de tijd die dat
gekost zou hebben!). Na de radiateur weer ingebouwd te hebben de
koelvloeistof er weer in en toen
bleek er de volgende dag een paar druppels koelvloeistof onder de
cilinderkoppen uit te zijn gelopen, terwijl het een gereviseerde motor was.
Dus moest alles
nog een keer uit elkaar om de koppakkingen te vervangen. Daarna
bleek alles dicht en werden we beloond met een auto die in één keer startte.
Alleen bleek de
motor onbelast redelijk goed te lopen, onder last haperde er nog
wat; dit was terug te voeren naar een niet goed werkende ontsteking (die ook
nieuw was!)
Toch maar een "A-merk" ontsteking erop gezet en het probleem was
opgelost.
Na uitgebreid te hebben proef gereden (zonder enige problemen) is de auto afgeleverd aan weer een tevreden klant. De foto's hier boven tijdens het opladen.