Om te beginnen wordt de
Corvette LS1 motor aangepast door de carterpan te vervangen met een nieuwe die
bestemd was voor een Pontiac GTO die van 2003
tot 2006 in de Holden fabriek van GM Australia gebouwd werd. Met
deze carterpan blijkt de motor samen met een set aangepaste motorsteunen precies
in het
eerder al geplaatste chassis te passen. Op de foto midden boven
staat hij er voor het eerst in en er blijft nog net wat ruimte tussen schutbord
en motor, zij het
wat krap. Hier zal later nog iets meer ruimte gecreëerd moeten
worden. Rechtsboven is de nieuwe wielophanging van onderen te zien met extra
sterke draag-
armen en coil-overs die voor een sterk verbeterde wegligging gaan
zorgen. En natuurlijk schijfremmen.
Ook de besturing word
aangepast naar een modern rack & pinion systeem. Op de foto linksboven is hier
een stukje van te zien en ook hoe dit mooi past langs
de eerder gemonteerde carterpan.
Midden boven wordt de Corvette
LS1 motor deels uit elkaar gehaald om de supercharger te plaatsen. Alles wat
boven op de
motor zat gaat eraf en vanaf dit punt komt alles er nieuw op,
aangepast voor de supercharger. Ook een nieuwe spanrol voor de multisnaar hoort
hierbij omdat
de loop van de snaar totaal anders wordt als origineel. Daarbij
blijkt nu ook het reservoir voor de stuurbekrachtiging in de weg te zitten. Deze
zal een andere
plaats moeten krijgen. Het plastic reservoir kan nu meteen
vervangen worden door een fraai aluminium exemplaar, die naast de radiateur
komt. Rechtsboven
staat de supercharger erop en kan er verder gewerkt worden aan het
verder aanpassen van leidingen, slangen etcetera.
Het vermogen dat deze motor gaat
leveren heeft ook een serieus koelsysteem nodig, Er is gekozen voor een
aluminium radiator van Griffin in combinatie met de
erbij behorende dubbele electrische fans. Dit past zoals linksboven
te zien is in het originele radiateurframe met slechts geringe aanpassingen.
Vervolgens wordt
dit op het chassis gepast en dan blijkt dat er ook weer een
oplossing moet worden gezocht voor de luchtinlaat van de motor, die recht achter
de bovenste steun
van de radiateur uitkomt. Met zoveel vermogen als deze motor gaat
leveren is een heel goed remsysteem ook essentieel. Rechtsboven is de nieuwe
aluminium
hoofdremcilinder te zien gemonteerd op een hydro-boost servo. Deze
maakt gebruik van de stuur bekrachtiging pomp om de remwerking te vergroten. Van
hier
uit loopt dan weer een slang naar het stuurhuis, zodat ook die
bekrachtigd blijft. Alles wordt met rvs/teflon slang aangesloten d.m.v.
zogenaamde. AN fittingen.
Ook is een nieuwe stuurkolom
inmiddels gemonteerd en zo aangepast dat het lijkt alsof het er altijd zo heeft
gezeten. Deze kolom is voorzien van een selector
hendel voor de automaat, zodat er geen ontsierende shifter op de
vloer hoeft. Bovendien is hij ook nog in hoogte verstelbaar. En met het
origineel uitziende nieuwe
stuurwiel, die wel een maat kleiner is als origineel, is het
instappen straks een stuk makkelijker. Voor het gaspedaal werd een exemplaar van
Lokar® gekozen,
die speciaal voor deze vijftiger jaren Chevys gemaakt wordt en dus op
de originele plaats past. Alleen voor de aansluiting op de gasklep moest wel
weer het een
en ander aangepast worden. Rechtsboven met de voorschermen er even aan
gezet lijkt het al aardig compleet te worden.
De intercooler die bij de supercharger kit geleverd werd is
ontworpen om te passen in de neus van een Corvette C5 en niet in een Bel Air
van 1955. De enige plek
waar deze mogelijk te plaatsen is is vóór de radiateur, maar daar
zat al een steun voor de motorkap sluiting... Die is er dus uitgehaald en
vervolgens is er een
nieuwe steun ontworpen die het mogelijk zou maken de intercooler
door te steun heen te laten lopen. Linksboven de nieuwe steun met uitsparing
voor de
intercooler en midden boven de intercooler gemonteerd achter de
grille. Rechtsboven is nu ook de luchtinlaat op de supercharger gemonteerd. Deze
is geheel
uit RVS naar eigen ontwerp gemaakt om in de smalle ruimte die
tussen radiateursteun en gasklep overbleef te passen. Om toch voldoende lucht
door te kunnen
laten is de behuizing zo hoog gemaakt dat er even veel lucht door
kan als door de buis waar het luchtfilter op zit. De trechtervorm moet zorgen
voor een
ongehinderde doorstroom van de lucht. Verder is ook de cardanas
gemaakt en gepast. Daarmee is de auto nu technisch klaar. Volgende fase is nu
alles
weer uit elkaar halen en dan kan de carrosserie aangepakt worden.
Nieuw plaatwerk hiervoor is al onderweg.
Linksboven op weg naar
de plaatwerkerij. Bij dit werk ontstaat nogal veel stof en metaal slijpsel en
dat houden we graag gescheiden van de ruimten waar techniek
en afbouw plaats vindt... Op de foto midden boven is het hele
achterpaneel verwijderd om toegang te krijgen tot de constructie waar de
binnenschermen mee
bevestigd zitten. Deze binnenschermen worden geheel vervangen om in
één keer alle roestschade te elimineren op deze plaats. Als alles op zijn plaats
zit en
vast gelast wordt het buiten paneel weer terug geplaatst en is er
niets meer van deze ingreep te zien...
De eerder in gelaste
versteviging voor de carrosserie is nu onmisbaar! De hele vloer van schutbord
tot het deel boven de achteras wordt vervangen. En ook de
complete dorpels. Tussentijds worden ondermeer portieren gepast om
de juiste maatvoering te handhaven. Rechtsboven zit de nieuwe vloer en dorpels
erin en
komt er weer stevigheid terug in de carrosserie.
Linksboven een nieuw
portier en dorpel mooi passend gemaakt in de auto. Hier is ook te zien dat ook
de buiten hoeken van het schutbord vervangen zijn. Hier
loopt de hemelwater afvoer namelijk ook doorheen. 60+ jaar had hier
het metaal teveel verzwakt om verantwoord te laten zitten. Midden boven de
nieuwe vloer
waar de achterbank komt. Ook nieuwe steunen zijn hiervoor op de
vloer gelast, zoals origineel. Rechtsboven in de kantelbrug: hier zijn mooi de
nieuwe vloer en
binnenschermen te zien. Ook aan de onderzijde zijn alle originele
verstevigingen nieuw in gelast.
Zowel boven als
onderzijde worden in de epoxy gezet. Op de foto midden boven hangt de
carrosserie op de kop in de kantelbrug om zo optimaal alles te kunnen
behandelen. Hier is net begonnen met het afkitten van de naden. Ook
is hier mooi te zien hoe de nieuwe vloer tussen de nieuwe dorpels opgebouwd is
met de
originele nieuwe steunen. En als dan na vele uren schuren de
carrosserie uit de spuitcabine komt in zijn deftige zwart-witte jas dan wordt
alle harde arbeid van
lassen, plaatwerken en voorbewerken beloond met een schitterend
resultaat...
Linksboven nog de
achterkant van de zojuist gespoten carrosserie. Alle losse delen zoals
kofferklep, portieren, voorspatborden, motorkap en nog vele kleine
delen zijn afzonderlijk gespoten voor een zo optimaal mogelijk
resultaat. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan de opbouw van het nieuwe
chassis. Inderdaad,
het originele chassis heeft zijn beperkingen, zeker wat stijfheid
betreft en met het vermogen van de gekozen motor werd besloten een nieuw chassis
te gebruiken.
Deze is vele malen sterker en is meteen voorzien van montage punten
voor betere wielophanging en besturing. Voor de ophanging worden nieuwe
draagarmen
gebruikt met coilovers en instelbare schokdempers.
Linksboven de opbouw
van de achteras. Hier is gekozen voor een 9" Ford omdat deze onverwoestbaar
zijn. Ook hier coilovers met instelbare dempers gekoppeld
aan een 4-link ophanging met Panhard stang. In de hier nog te
plaatsen remschijven een mini trommelrem als handrem. Midden boven de schijven
en klauwen
van Wilwood gemonteerd. Rechtsboven, ook op de vooras grote
schijven en klauwen van Wilwood. Ook is hier een stukje te zien van de rack&pinion
besturing.
Linksboven de volledig
gemonteerde voorwielophanging met remmen en daarnaast de achterwielophanging.
Rechtsboven worden motor en bak geplaatst.
Hiermee is het rollende deel klaar en kan de intussen gespoten
carrosserie verenigd worden met het chassis, het zogenaamde huwelijk...
Met de carrosserie op
vier goed gekozen punten ondersteund op een 2-koloms brug wordt het rollend
chassis eronder gezet en worden montage punten in lijn
gebracht. Midden boven is het bijna zover en wordt steeds
gecontroleerd of er geen obstructies in de weg zitten en de montage punten
elkaar rechtlijnig naderen.
Rechtsboven is het huwelijk voltooid en kan de koets vast
geschroefd worden. Daarna kan de verdere afbouw plaatsvinden.
Zo is onder andere een
nieuwe benzinetank te plaatsen. Gekozen is voor een origineel type, die
aangepast moest worden voor de injectie. Linksboven is te zien
hoe een hoge druk pomp in de tank gebouwd is met aansluitingen voor
opvoer, terugvoer en ontluchting. Deze pomp is wat capaciteit betreft ruim
geschikt om
het beoogde vermogen bij te kunnen houden. Midden boven is te zien
dat het interieur met behulp van Dynamat® materiaal geïsoleerd wordt. Dit is nog
maar
de eerste fase... En nee, het hoeft niet naadloos gelegd te worden
voor een goed resultaat... Rechts de motor voor het schutbord. Er is begonnen
met bedrading
en verdere afbouw.
Linksboven wat normaal
niet te zien is achter het dashboard... Hier komen nieuwe bedrading van de auto
samen met de computer van de motor, de computer
van de automaat en die van het dashboard, want ook al ziet het
instrumentenbord er klassiek uit, het is volledig elektronisch en computer
gestuurd. Veel draden,
maar door goed plannen alles in één keer goed. Als over enige tijd
de motor voor het eerst gestart wordt zou blijken dat de zorgvuldige planning
niet voor niets
was. Midden boven een nieuw portier voorzien van isolatie, klaar
voor afwerking. Ernaast het resultaat, uitgevoerd in zwart en wit leer.
Bijzonder mooi! Dit is niet
het originele motief wat af fabriek in een Bel Air van dit bouwjaar
geleverd werd, maar een wat strakker design wat erg goed bij de auto past.
Ook de banken
uitgevoerd in deftig zwart en wit leer. Volledig nieuw opgebouwd vanaf de
metalen frames met nieuw vulmateriaal, zodat de zit weer stevig maar
toch ook comfortabel is. Rechtsboven het instrumentenbord dat in de
vorm van het origineel gemaakt is met aanzienlijk meer informatie inclusief
toerenteller en
vol electronisch. Ook de kilometerteller krijgt een digitaal
signaal rechtstreeks uit de computer van de automaat en kan simpel gecalibreerd
worden om rekening
te houden met de maat banden en de overbrenging van de achteras.
De motorruimte is mooi
gevuld nu alles gemonteerd is. De motor is inmiddels gestart en kan nu getuned
worden op de vermogensbank. De ECM (computer voor
de motor) is er één die specifiek voor een Chevrolet LS1
gecalibreerd is, maar dan wel niet gemodificeerd. Aangezien wij er een
compressor (blower) opgezet
hebben zal de ECM opnieuw gecalibreerd moeten worden om goed te
kunnen functioneren. De vermogens toename blijkt niet gering! En toch is er ook
probleem-
loos mee te cruisen. Maar wordt het gaspedaal eens flink ingetrapt,
dan is genoeg vermogen aanwezig om heel snel in de problemen te geraken...
Auto gepoetst en klaar
voor aflevering! En dan staat er een meer dan 60 jaar oude auto die in alle
opzichten mooier is dan toen hij nieuw uit de fabriek kwam en
ook de rij eigenschappen zijn aanzienlijk beter dan toen hij nieuw
was... Markant detail is wel dat het hier een nieuw in Nederland geleverde auto
betreft die in
Antwerpen geassembleerd is zoals dat toen met voor de Europese
markt bestemde Amerikaanse auto's gebeurde. En het feit dat deze auto al die
jaren in het
Nederlandse klimaat overleefd heeft is best bijzonder en
vermeldenswaard. Laten we hopen dat hij nog minimaal 60 jaar meegaat!
Voor er iets aan de carrosserie
gelast kan worden wordt hij eerst op een chassis gezet en worden er
dwarsverbindingen in gelast om
te voorkomen dat hij helemaal krom trekt. Er zit nog
heel wat laswerk aan en er zullen nog diverse plaatwerk delen nieuw besteld
of zelf gemaakt moeten worden. Maar vóór het zover is zal de auto
eerst zo opgebouwd worden als uiteindelijk de bedoeling. Zo kan
alles passend gemaakt worden zodat dit later, als de carrosserie
gespoten is, niet voor verrassingen zorgt.
Zo waren er twee complete chassis bij, één origi-neel en één nieuwere
reproductie die aanzienlijk
sterker bleek. Verder alle wiel ophang delen, rem
delen en nog veel meer delen dubbel of drie voudig.
Ook zat er al een nieuwe automaat bij en een LS1
Corvette motor. Hier zal nog een supercharger op
geplaatst worden en dit zal de basis worden waar
omheen de auto gebouwd gaat worden.
Om de kracht van de motor op het wegdek
over te
brengen komt er een 9 inch Ford achteras onder
met een 4-link bevestiging en natuurlijk schijfrem-men rondom en met
hydro-boost bekrachtiging.