11970 Dodge Challenger RT

 


        

   Om te beginnen wordt de Corvette LS1 motor aangepast door de carterpan te vervangen met een nieuwe die bestemd was voor een Pontiac GTO die van 2003
   tot 2006 in de Holden fabriek van GM Australia gebouwd werd. Met deze carterpan blijkt de motor samen met een set aangepaste motorsteunen precies in het
   eerder al geplaatste chassis te passen. Op de foto midden boven staat hij er voor het eerst in en er blijft nog net wat ruimte tussen schutbord en motor, zij het
   wat krap. Hier zal later nog iets meer ruimte gecreëerd moeten worden. Rechtsboven is de nieuwe wielophanging van onderen te zien met extra sterke draag-
   armen en coil-overs die voor een sterk verbeterde wegligging gaan zorgen. En natuurlijk schijfremmen.

        

   Ook de besturing word aangepast naar een modern rack & pinion systeem. Op de foto linksboven is hier een stukje van te zien en ook hoe dit mooi past langs
   de eerder gemonteerde carterpan.
Midden boven wordt de Corvette LS1 motor deels uit elkaar gehaald om de supercharger te plaatsen. Alles wat boven op de
   motor zat gaat eraf en vanaf dit punt komt alles er nieuw op, aangepast voor de supercharger. Ook een nieuwe spanrol voor de multisnaar hoort hierbij omdat
   de loop van de snaar totaal anders wordt als origineel. Daarbij blijkt nu ook het reservoir voor de stuurbekrachtiging in de weg te zitten. Deze zal een andere
   plaats moeten krijgen. Het plastic reservoir kan nu meteen vervangen worden door een fraai aluminium exemplaar, die naast de radiateur komt. Rechtsboven
   staat de supercharger erop en kan er verder gewerkt worden aan het verder aanpassen van leidingen, slangen etcetera.

        

   Het vermogen dat deze motor gaat leveren heeft ook een serieus koelsysteem nodig, Er is gekozen voor een aluminium radiator van Griffin in combinatie met de
   erbij behorende dubbele electrische fans. Dit past zoals linksboven te zien is in het originele radiateurframe met slechts geringe aanpassingen. Vervolgens wordt
   dit op het chassis gepast en dan blijkt dat er ook weer een oplossing moet worden gezocht voor de luchtinlaat van de motor, die recht achter de bovenste steun
   van de radiateur uitkomt. Met zoveel vermogen als deze motor gaat leveren is een heel goed remsysteem ook essentieel. Rechtsboven is de nieuwe aluminium
   hoofdremcilinder te zien gemonteerd op een hydro-boost servo. Deze maakt gebruik van de stuur bekrachtiging pomp om de remwerking te vergroten. Van hier
   uit loopt dan weer een slang naar het stuurhuis, zodat ook die bekrachtigd blijft. Alles wordt met rvs/teflon slang aangesloten d.m.v. zogenaamde. AN fittingen.

        

   Ook is een nieuwe stuurkolom inmiddels gemonteerd en zo aangepast dat het lijkt alsof het er altijd zo heeft gezeten. Deze kolom is voorzien van een selector
   hendel voor de automaat, zodat er geen ontsierende shifter op de vloer hoeft. Bovendien is hij ook nog in hoogte verstelbaar. En met het origineel uitziende nieuwe
   stuurwiel, die wel een maat kleiner is als origineel, is het instappen straks een stuk makkelijker. Voor het gaspedaal werd een exemplaar van Lokar® gekozen,
   die speciaal voor deze vijftiger jaren Chevys gemaakt wordt en dus op de originele plaats past. Alleen voor de aansluiting op de gasklep moest wel weer het een
   en ander aangepast worden. Rechtsboven met de voorschermen er even aan gezet lijkt het al aardig compleet te worden.

        

   De intercooler die bij de supercharger kit geleverd werd is ontworpen om te passen in de neus van een Corvette C5 en niet in een Bel Air  van 1955. De enige plek
   waar deze mogelijk te plaatsen is is vóór de radiateur, maar daar zat al een steun voor de motorkap sluiting... Die is er dus uitgehaald en vervolgens is er een
   nieuwe steun ontworpen die het mogelijk zou maken de intercooler door te steun heen te laten lopen. Linksboven de nieuwe steun met uitsparing voor de
   intercooler en midden boven de intercooler gemonteerd achter de grille. Rechtsboven is nu ook de luchtinlaat op de supercharger gemonteerd. Deze is geheel
   uit RVS naar eigen ontwerp gemaakt om in de smalle ruimte die tussen radiateursteun en gasklep overbleef te passen. Om toch voldoende lucht door te kunnen
   laten is de behuizing zo hoog gemaakt dat er even veel lucht door kan als door de buis waar het luchtfilter op zit. De trechtervorm moet zorgen voor een
   ongehinderde doorstroom van de lucht. Verder is ook de cardanas gemaakt en gepast. Daarmee is de auto nu technisch klaar. Volgende fase is nu alles
   weer uit elkaar halen en dan kan de carrosserie aangepakt worden. Nieuw plaatwerk hiervoor is al onderweg.

        

   Linksboven op weg naar de plaatwerkerij. Bij dit werk ontstaat nogal veel stof en metaal slijpsel en dat houden we graag gescheiden van de ruimten waar techniek
   en afbouw plaats vindt... Op de foto midden boven is het hele achterpaneel verwijderd om toegang te krijgen tot de constructie waar de binnenschermen mee
   bevestigd zitten. Deze binnenschermen worden geheel vervangen om in één keer alle roestschade te elimineren op deze plaats. Als alles op zijn plaats zit en
   vast gelast wordt het buiten paneel weer terug geplaatst en is er niets meer van deze ingreep te zien...

        

   De eerder in gelaste versteviging voor de carrosserie is nu onmisbaar! De hele vloer van schutbord tot het deel boven de achteras wordt vervangen. En ook de
   complete dorpels. Tussentijds worden ondermeer portieren gepast om de juiste maatvoering te handhaven. Rechtsboven zit de nieuwe vloer en dorpels erin en
   komt er weer stevigheid terug in de carrosserie.

        

   Linksboven een nieuw portier en dorpel mooi passend gemaakt in de auto. Hier is ook te zien dat ook de buiten hoeken van het schutbord vervangen zijn. Hier
   loopt de hemelwater afvoer namelijk ook doorheen. 60+ jaar had hier het metaal teveel verzwakt om verantwoord te laten zitten. Midden boven de nieuwe vloer
   waar de achterbank komt. Ook nieuwe steunen zijn hiervoor op de vloer gelast, zoals origineel. Rechtsboven in de kantelbrug: hier zijn mooi de nieuwe vloer en
   binnenschermen te zien. Ook aan de onderzijde zijn alle originele verstevigingen nieuw in gelast.

        

   Zowel boven als onderzijde worden in de epoxy gezet. Op de foto midden boven hangt de carrosserie op de kop in de kantelbrug om zo optimaal alles te kunnen
   behandelen. Hier is net begonnen met het afkitten van de naden. Ook is hier mooi te zien hoe de nieuwe vloer tussen de nieuwe dorpels opgebouwd is met de
   originele nieuwe steunen. En als dan na vele uren schuren de carrosserie uit de spuitcabine komt in zijn deftige zwart-witte jas dan wordt alle harde arbeid van
   lassen, plaatwerken en voorbewerken beloond met een schitterend resultaat...

        

   Linksboven nog de achterkant van de zojuist gespoten carrosserie. Alle losse delen zoals kofferklep, portieren, voorspatborden, motorkap en nog vele kleine
   delen zijn afzonderlijk gespoten voor een zo optimaal mogelijk resultaat. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan de opbouw van het nieuwe chassis. Inderdaad,
   het originele chassis heeft zijn beperkingen, zeker wat stijfheid betreft en met het vermogen van de gekozen motor werd besloten een nieuw chassis te gebruiken.
   Deze is vele malen sterker en is meteen voorzien van montage punten voor betere wielophanging en besturing. Voor de ophanging worden nieuwe draagarmen
   gebruikt met coilovers en instelbare schokdempers.

        

   Linksboven de opbouw van de achteras. Hier is gekozen voor een 9" Ford omdat deze onverwoestbaar zijn. Ook hier coilovers met instelbare dempers gekoppeld
   aan een 4-link ophanging met Panhard stang. In de hier nog te plaatsen remschijven een mini trommelrem als handrem. Midden boven de schijven en klauwen
   van Wilwood gemonteerd. Rechtsboven, ook op de vooras grote schijven en klauwen van Wilwood. Ook is hier een stukje te zien van de rack&pinion besturing.

        

   Linksboven de volledig gemonteerde voorwielophanging met remmen en daarnaast de achterwielophanging. Rechtsboven worden motor en bak geplaatst.
   Hiermee is het rollende deel klaar en kan de intussen gespoten carrosserie verenigd worden met het chassis, het zogenaamde huwelijk...

        

   Met de carrosserie op vier goed gekozen punten ondersteund op een 2-koloms brug wordt het rollend chassis eronder gezet en worden montage punten in lijn
   gebracht. Midden boven is het bijna zover en wordt steeds gecontroleerd of er geen obstructies in de weg zitten en de montage punten elkaar rechtlijnig naderen.
   Rechtsboven is het huwelijk voltooid en kan de koets vast geschroefd worden. Daarna kan de verdere afbouw plaatsvinden.

        

   Zo is onder andere een nieuwe benzinetank te plaatsen. Gekozen is voor een origineel type, die aangepast moest worden voor de injectie. Linksboven is te zien
   hoe een hoge druk pomp in de tank gebouwd is met aansluitingen voor opvoer, terugvoer en ontluchting. Deze pomp is wat capaciteit betreft ruim geschikt om
   het beoogde vermogen bij te kunnen houden. Midden boven is te zien dat het interieur met behulp van Dynamat® materiaal geïsoleerd wordt. Dit is nog maar
   de eerste fase... En nee, het hoeft niet naadloos gelegd te worden voor een goed resultaat... Rechts de motor voor het schutbord. Er is begonnen met bedrading
   en verdere afbouw.

        

   Linksboven wat normaal niet te zien is achter het dashboard... Hier komen nieuwe bedrading van de auto samen met de computer van de motor, de computer
   van de automaat en die van het dashboard, want ook al ziet het instrumentenbord er klassiek uit, het is volledig elektronisch en computer gestuurd. Veel draden,
   maar door goed plannen alles in één keer goed. Als over enige tijd de motor voor het eerst gestart wordt zou blijken dat de zorgvuldige planning niet voor niets
   was. Midden boven een nieuw portier voorzien van isolatie, klaar voor afwerking. Ernaast het resultaat, uitgevoerd in zwart en wit leer. Bijzonder mooi! Dit is niet
   het originele motief wat af fabriek in een Bel Air van dit bouwjaar geleverd werd, maar een wat strakker design wat erg goed bij de auto past.

        

   Ook de banken uitgevoerd in deftig zwart en wit leer. Volledig nieuw opgebouwd vanaf de metalen frames met nieuw vulmateriaal, zodat de zit weer stevig maar
   toch ook comfortabel is. Rechtsboven het instrumentenbord dat in de vorm van het origineel gemaakt is met aanzienlijk meer informatie inclusief toerenteller en
   vol electronisch. Ook de kilometerteller krijgt een digitaal signaal rechtstreeks uit de computer van de automaat en kan simpel gecalibreerd worden om rekening
   te houden met de maat banden en de overbrenging van de achteras.

        

   De motorruimte is mooi gevuld nu alles gemonteerd is. De motor is inmiddels gestart en kan nu getuned worden op de vermogensbank. De ECM (computer voor
   de motor) is er één die specifiek voor een Chevrolet LS1 gecalibreerd is, maar dan wel niet gemodificeerd. Aangezien wij er een compressor (blower) opgezet
   hebben zal de ECM opnieuw gecalibreerd moeten worden om goed te kunnen functioneren. De vermogens toename blijkt niet gering! En toch is er ook probleem-
   loos mee te cruisen. Maar wordt het gaspedaal eens flink ingetrapt, dan is genoeg vermogen aanwezig om heel snel in de problemen te geraken...

        

   Auto gepoetst en klaar voor aflevering! En dan staat er een meer dan 60 jaar oude auto die in alle opzichten mooier is dan toen hij nieuw uit de fabriek kwam en
   ook de rij eigenschappen zijn aanzienlijk beter dan toen hij nieuw was... Markant detail is wel dat het hier een nieuw in Nederland geleverde auto betreft die in
   Antwerpen geassembleerd is zoals dat toen met voor de Europese markt bestemde Amerikaanse auto's gebeurde. En het feit dat deze auto al die jaren in het
   Nederlandse klimaat overleefd heeft is best bijzonder en vermeldenswaard. Laten we hopen dat hij nog minimaal 60 jaar meegaat!

 

  

 

  
1955 Chevrolet Bel Air

  

      

   Voor er iets aan de carrosserie gelast kan worden wordt hij eerst op een chassis gezet en worden er dwarsverbindingen in gelast om
   te voorkomen dat hij helemaal krom trekt.  Er zit nog heel wat laswerk aan en er zullen nog diverse plaatwerk delen nieuw besteld
   of zelf gemaakt moeten worden. Maar vóór het zover is zal de auto eerst zo opgebouwd worden als uiteindelijk de bedoeling. Zo kan
   alles passend gemaakt worden zodat dit later, als de carrosserie gespoten is, niet voor verrassingen zorgt.

 

Deze Bel Air werd bij ons afgeleverd al gestript en
volledig gedemonteerd. Er werden ook een grote
hoeveelheid losse onderdelen bij afgeleverd. Het
werd allemaal gebracht met een truck met oplegger
die van voor tot achter vol stond.

Zo waren er twee complete chassis bij, één origi-neel en één nieuwere reproductie die aanzienlijk
sterker bleek. Verder alle wiel ophang delen, rem
delen en nog veel meer delen dubbel of drie voudig.

Ook zat er al een nieuwe automaat bij en een LS1
Corvette motor. Hier zal nog een supercharger op
geplaatst worden en dit zal de basis worden waar
omheen de auto gebouwd gaat worden.

Om de kracht van de motor op het wegdek over te
brengen komt er een 9 inch Ford achteras onder
met een 4-link bevestiging en natuurlijk schijfrem-men rondom en met hydro-boost bekrachtiging.

  

 

 

Restauratiebedrijf Peter van den Berg
www.usacar-restauratie.nl

 

 

 

 

 

 

  
    Home

    Nieuwe Projecten

    Restauratie

    Deel restauratie

    Revisie

    Interieur

    Foto's

    Trouwauto's

    Te koop   

    Contact